کد مطلب: ۴۷۹۸۷۵

اخبار استارتاپی روز

چرا مجموعه‌های دولتی شرکت دانش‌بنیان تاسیس می‌کنند؟

چرا مجموعه‌های دولتی شرکت دانش‌بنیان تاسیس می‌کنند؟

وجود 110 امتیاز در قانون شرکت‌های دانش‌بنیان و پول‌پاشی‌هایی که در این حوزه انجام می‌شود، مجموعه‌های دولتی و شبهه دولتی را به سمت تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان سوق داده است. اما این شرکت‌ها بعد از تاسیس تولید را کنار می‌گذارند و به سمت واردات می‌روند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امتیازهای متعدد برای شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های دولتی و شبهه دولتی را ترغیب به ورود به این اکوسیستم کرده است. روزنامه شرق امروز در گزارشی به همین موضوع پرداخته و توضیح داده است که وجود 110 امتیاز در قانون شرکت‌های دانش‌بنیان و پول‌پاشی‌هایی که در این حوزه انجام می‌شود، به حدی وسوسه‌انگیز است كه دولتی‌ها و خصولتی‌ها تلاش می‌كنند از این سفره رنگین برای خود سهمی بردارند.

بر اساس این گزارش، برای مثال تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان به شرکت ایران خودرو و مپنا وابسته هستند. برخی کارشناسان فرار از مالیات را مهم‌ترین انگیزه‌ای دانسته‌اند که باعث می‌شود بانك‌ها و دولتی‌ها به سمت شركت‌های تولیدی و دانش‌بنیان بیایند. همچنین درخواست وام هم انگیزه مهم دیگری برای آنهاست. شرکت‌های دانش‌بنیان از مزایای دیگری از جمله در حوزه بیمه، گمرک، محل استقرار، نظام وظیفه برخوردار می‌شوند.

این شرکت‌ها همچنین در حوزه ساخت داخل و توسعه بازار، صادرات، بورس و فرابورس و مشاوره برای نوشتن برنامه توسعه كسب‌وكار، حمایت‌هایی را کسب می‌کنند. همچنین اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در صورت حضور در این شرکت‌ها از امتیازهایی برای ارتقا برخوردار می‌شوند.

برخوردهای سلیقه‌ای، بازرسانی که دانش کافی برای بررسی شرایط دانش‌بنیانی متقاضیان را ندارند و فرایند طولانی رسیدگی البته از جمله مشکلاتی است که در زمینه اعطای این مجوز در گزارش شرق به آنها اشاره شده است. در نتیجه این کاستی‌ها، گاهی طرح‌های بسیار قوی نمی‌توانند دانش‌بنیان شوند و در مقابل برخی طرح‌های پیش‌پا‌افتاده به‌راحتی توانسته‌اند، مجوز شركت دانش‌بنیان دریافت كنند و حمایت‌های زیادی بگیرند.

بر اساس این گزارش، برخی از شركت‌های دانش‌بنیان وقتی موفق به دریافت مجوز دانش‌بنیان می‌شوند، دیگر دنبال تولید نمی‌رود؛ بلكه اقدام به واردات كرده و با تعویض بسته‌بندی، محصول را به بازار عرضه می‌كنند.

سرمایه‌گذاری دستوری و تسخیر استارتاپ‌ها

برخی این روزها، همچنین نگران حضور بخش‌های دولتی و حاکمیتی در حوزه‌های سرمایه‌گذاری هستند. پدرام سلطانی، فعال اقتصادی اخیرا در حساب توئیتری خود نوشت: «در ایران شکل جدیدی از فئودالیته (نظام ارباب-رعیتی) در حال شکل‌گیری است که آن را فئودالیته صنعتی نامیده‌ام. بخش حاکمیتی اقتصاد، با سرمایه‌گذاری دستوری، در حال به زیر سلطه کشاندن بخش خصوصی است. پول‌های هنگفت بخش حاکمیتی اقتصاد توسعه‌آفرین نیست.»

کاربر دیگری نیز در توئیتر نوشته است: «چند سالی‌ست که بخش جدیدی وارد اقتصاد ایران شده، نه دولتی و نه خصوصی! با تسخیر استارتاپ‌ها بیشتر به چشم آمدند. از این بعد از اقتصاد حاکمیتی بیشتر از قبل می‌شنویم.»

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.