کد مطلب: ۶۸۶۵۳۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بی‌توجهی اپلیکیشن‌های بانکی به نیازهای سالمندان/ درآمدزایی با ارائه خدمات ویژه

بی‌توجهی اپلیکیشن‌های بانکی به نیازهای سالمندان/ درآمدزایی با ارائه خدمات ویژه

جمعیت افراد سالمند در سراسر جهان روبه افزایش است، به همین دلیل خدمات دیجیتالی و اپلیکیشن‌ها نیز برای دستیابی به اهداف و ادامه حیات، باید سازگاری خود با نیازهای افراد مسن را افزایش دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در ساخت اپلیکیشن‌های بانکی و خدماتی بیشتر به افراد جوان و میانسال توجه شده. چراکه استفاده از اپلیکیشن‌ها و به‌طور کلی اینترنت بیشتر در میان این رده سنی رواج یافته‌ است و اغلب مسن‌ترها همچنان از روش‌های سنتی استفاده می‌کنند.

این در حالی است که با توجه به پیش‌بینی‌های متخصصان و کارشناسان، تعداد جمعیت پیر فعلی جهان تا پایان قرن دو برابر می‌شود. به همین دلیل اپلیکیشن‌ها، به‌ویژه اپ‌ها بانکی و مالی نیز باید با سالمندان سازگار شوند.

به نقل از Netcetera ، افراد بالای ۶۵ سال قرار است در دهه‌های آینده بخش مهمی از جمعیت اروپا را تشکیل دهند. با وجود این، به کاربران مسن‌تر در انقلاب دیجیتال و خدمات مالی توجه کافی نشده‌است. این عدم توجه پیامدهایی نه تنها برای دسترسی به خدمات مالی، بلکه برای سلامت کسب‌وکار به‌عنوان بانک نیز به‌دنبال دارد.

دلایل توجه اپلیکیشن‌های بانکی به افراد مسن

طبق گزارش اتحادیه اروپا، بیش از یک نفر از هر پنج شهروند در سراسر این قاره در سال ۲۰۲۱ بالای ۶۵ سال سن داشتند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که افراد بالای ۸۰ سال از شش درصد جمعیت به تقریبا ۱۵ درصد در دهه‌های آینده افزایش یابد.

همچنین، با کاهش دسترسی به پول نقد و ظهور روش‌های پرداخت جدید که ریشه در دنیای دیجیتال دارند، باید این اطمینان وجود داشته‌باشد که کاربران مسن‌تر نیز به محصولات خدمات مالی بانک‌ها به‌راحتی دسترسی دارند.

۱)کاربران مسن‌تر جزو مرفه‌ترین جمعیت‌های جهان هستند

مؤسسه بروکینگز در ایالات متحده می‌گوید که افراد بالای ۶۵ سال قرار است در دهه آینده قدرت مصرف خود را افزایش دهند. سهم آنها نیز در ۱۰ سال آینده از کل هزینه‌های مصرف کننده تقریباً ۵۰ درصد به عنوان جمعیت ثروتمندان افزایش می‌یابد. در نتیجه این تحقیق، کشورها پیر شده و البته ثروتمندتر هم می‌شوند.

از سوی دیگر بانک‌ها با رقابت سختی برای کسب سهم از کیف پول مصرف‌کننده از طرف فین‌تک‌ها و موسسات مالی غیربانکی مانند بازیگران بازار پرداخت‌های اعتباری (الان بخر، بعدا پرداخت کن) مواجه هستند. بنابراین مهم است که بانک مطمئن شود نیازهای خاص افراد ثروتمند را برآورده می‌کند.

۲)خدمت به افراد بالای ۶۵ سال تجارت خوبی است

دولت‌ها از بریتانیا گرفته تا سوئد و نروژ، اکنون قوانینی را ارائه می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که دسترسی افراد مسن به خدمات مالی از طریق شعب و از طریق اینترنت محافظت می‌شود.

اطمینان از دسترسی این جمعیت به محصولات و خدمات مالی متناسب با نیازهای آنها، وفاداری مشتریان را افزایش می‌دهد. همچنین، به افزایش درآمد در مواجهه با رقابت فزاینده از طرف ورودی‌های جدید و پویا به بازار خدمات مالی کمک می‌کند.

چرایی وجود اپلیکیشن‌های بانکی سازگار با افراد مسن

طراحی کیف پول دیجیتال برای رفع نیازهای خاص افراد بالای ۶۵ سال برای موفقیت بانک‌ها و شرکت‌های استارتاپی در ۱۰ سال آینده نقش اساسی خواهد داشت.

از سال ۲۰۱۹، کیف‌پول‌های دیجیتال از پرداخت‌های POS و برنامه‌های وفاداری گسترش یافت. کیف پول‌های دیجیتال شامل انتقال پول همتا به همتا، پرداخت‌های تکراری و اقساطی، وام‌دهی، تقسیم صورت‌حساب و غیره می‌شوند.

علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که کیف‌پول‌های دیجیتال می‌توانند تا سال ۲۰۳۰ نیمی از کل هزینه‌های کاربران را تشکیل دهند.

علیرغم چنین اهمیتی، در حال حاضر کمتر از نیمی از افراد بالای ۶۵ سال از کیف پول دیجیتال استفاده می‌کنند. این در مقایسه با ۸۰ درصد جمعیت ۱۸ تا ۳۵ ساله اروپا، به این معنی است که بانک‌ها درآمد حاصل از جمعیت سالخورده را در سال‌های آینده از دست می‌دهند.

به نظر می‌رسد که در ایران نیز باید به سازگاری اپلیکیشن‌های بانکی و خدماتی با سالمندان توجه بیشتری شود. چرا که براساس گزارش‌ها، در کشور ما نیز با بحران جوانی جمعیت روبه رو هستیم و به‌طور دقیق مشخص نیست که در سال‌های آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.