کد مطلب: ۵۲۲۳۴۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی قیمت موبایل در سال ۱۴۰۰ / تاثیر دلار و FATF بر بازار موبایل

پیش‌بینی قیمت موبایل در سال ۱۴۰۰ / تاثیر دلار و FATF بر بازار موبایل

بازار موبایل سال ۹۹ را با افزایش چند برابری قیمت‌ها به پایان رساند و برخی اخبار و نشانه‌ها این احتمال را پررنگ می‌کنند که در سال جاری نیز باید منتظر روند نوسانی در این بازار باشیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یکی از مواردی که فعالان بازار معتقدند در سال جاری می‌تواند، به افزایش قیمت برخی از انواع مدل‌های موبایل منجر شود، مصوبه مجلس برای افزایش دو برابری تعرفه واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار است.

نمایندگان مجلس، در جریان رسیدگی به لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، تصویب کردند که تعرفه واردات این دسته از گوشی‌ها، از شش درصد به ۱۲ درصد افزایش یابد.

مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی تهران به تجارت‌نیوز می‌گوید که مصوبه مجلس، روی قیمت گوشی‌های پرچمدار برندهای مختلف تاثیر می‌گذارد، اما در عین حال ادعا می‌کند که میزان اثرگذاری آن، بالا نیست.

چالش بازار ارز و FATF

موضوع قیمت دلار و سرانجام پیوستن یا نپوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی نیز یکی دیگر از مواردی است که بر قیمت موبایل اثر می‌گذارند.

محبی در این مورد می‌گوید: اگر ایران به FATF بپیوندد و ثباتی در بازار ارز ایجاد شود، بدون شک قیمت موبایل نیز از این تحولات، تاثیر مثبتی می‌گیرد. ضمن اینکه واردات موبایل تسهیل می‌شود و شرکت‌های واردکننده، چالش‌های کمتری را تجربه می‌کنند.

نظارت سازمان صمت بر قیمت‌ها

این فعال صنفی، اجرای «طرح افق» را یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر بازار موبایل می‌داند.

او در این مورد توضیح می‌دهد: سازمان صنعت، معدن و تجارت در طرح افق، بر کل فرایندی که برای رسیدن موبایل به دست مصرف‌کننده نهایی طی می‌شود، نظارت می‌کند. در این فرایند، واردکننده محصولات را به عمده‌فروش و او به خرده‌فروش تحویل می‌دهد و در نهایت به دست مشتری می‌رسد.

به گفته محبی، رصد این مسیر مشخص می‌کند که هر محصول به چه مبلغی به فروش رفته است و در نتیجه قیمت‌ها مدیریت می‌شوند.

او معتقد است، هر چند اجرای طرح افق چالش‌هایی را برای اصناف ایجاد می‌کند اما اگر کمبود کالا در بازار وجود نداشته باشد، می‌تواند بر ثبات قیمت‌ها موثر باشد.

‌ آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من میخوام گوشی بخرم آیا موقع انتخابات گوشی ها ارزون میشه یا نمیشه اگه گرون میشه که الان بخرم

    • ناشناس

      قبل انتخابات بگیر که نگیری نجومی میره بالا

  • ی بدبخت

    ما بد بختا چه کار کنیم نمی تونیم گوشی بخریم تورو خدا ی فکری کنین
    ما هم با این همه فشار تحریم چه کار کنیم
    بچه ام مدرسه ای ولی گوشی شاده نمیاره و پول نداریم بخریم تورو خدا کمک کنین

  • ganat

    من گوشیم خرابه بعد از چند ساعت شروع به کار میکنه خدا کنه قیمتا بیاد پایین تا بتونم یه گوشی بخرم اگه همینجوری باشه باید با همین سر کرد

  • ناشناس

    به نظرتون قیمت گوشی میاد پایین خداکنه که بیاد پایین تا من بتونم گوشی بخرم یک ساله گوشیم خراب شده هی هنگ میکنه هیچی بالا نمیاره

  • امیرعلی

    الان 16 اردیبهشت هستش و ماه رمضان، دوستان بهتون پیشنهاد میکنم تا آخره اردیبهشت ماه گوشی بخرید و بعدش موقع انتخابات قیمت میره بالا، الان آیفون 12پرومکس از 47ملیون شده 32ملیون. من خودم یه مدل گلکسی میخواستم بخرم فروردین قیمتش بالای 22ملیون بود، الان که صبر کردم، قیمتش شده 17ملیون و البته گوشی های پایین رده و کمتر از 10 ملیون به نسبت قیمت خودشون کاهش دارن و مثلا یه گوشی 8 ملیونی حدودا یه ملیون کاهش قیمت داره و به مدل گوشی هم خیلی بستگی داره، به عنوان مثال گوشی گلکسی A51 یا A52 چون تقاضا زیاد داره، قیمتش زیاد پایین نمیاد و تقریبا ثابت میمونه؛ اغلب گوشی های میان رده و پایین رده چون تقاضاشون زیاده کاهش قیمته خاصی ندارن و اکثرا گوشی های قوی و پرچمدار کاهش قیمته چشمگیری دارن و بازم بهتون پیشنهاد میکنم تا قبل از شروع انتخابات و مناظره ها گوشیتونو بخرین

    • لیانا

      واقعا؟ یعنی بعد انتخابات قیمتا بیشتر میشه؟
      خب پس کی بخریم؟/:

    • لیانا

      تورو خدا بگو کی باید بخرم اخهههههههههههههههههه؟؟؟؟??????

    • ناشناس

      جوووون همین الان

    • امیررضا

      من میخواستم بعد کنکورم A72 بگیرم الان چک کردم دیدم نسبت به دو هفته پیش یک و صد دوباره گرون شده . بنظرت بازم میره بالا ؟ الان بگیرم یا صبر کنم ؟ خیلی ممنون .

  • ناشناس

    ✍ ‏شاید بپرسید امثال ‎#انتخابات_۱۴۰۰ کاندیدا شده‌اند؟
    پس صبر کنید تا نتیجه جادوی ‎#مذاکرات_وین را در افزایش فروش نفت و کاهش نرخ دلار ببینید
    و پس از آن غوغای رسانه‌های لیبرال!
    غربی‌ها خوب می‌دانند برای ضعیف ماندن ایران، همین جماعت باید در قدرت بمانند!

  • F

    ای خدا خودت به داد مردم برس خودت کمکشون کن خیلی از ادمها بد بخت شده اند خخخخددددداااایییییااااا

  • ؟

    الان ۲۸ خرداد خب چکار کنم اگه قراره ارزون شه مارک شیامی ک الانا نخرم اگه گرون تر سریع تر بگیرم اینایی که کنترل میکنن که دارن گند میزن به مملکت کین با این قیمتا باید یه گوشی ۴ ۵ تومنی ارزو باشه واسه ما مردم

  • Taqi

    سلام و عرض خسته نباشید ببخشید قیمت ها به نظر شما تا آبان یا آذر سال جاری بالا میرود ویا کاهش پیدا میکند اگه بالا میره که من گوشی مورد نظرمو بگیرم یا صبر کنم تا آخر سال ??

    • .

      اینا همش حرفه تا وقتی یه فکر اساسی نشه هیچی ارزون نمیشه

  • ?

    الانما چهارتابچیم نمیتونیم با یه گوشی اخه چرا همچی میکنن چرا به فکر مردم نیستم