کد مطلب: ۸۰۳۴۵۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سهم‌خواهی پلتفرم‌های بومی خاورمیانه از غول‌های جهانی

سهم‌خواهی پلتفرم‌های بومی خاورمیانه از غول‌های جهانی

منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، با توجه به جمعیت جوان، رشد استفاده از موبایل و توجه به خرید آنلاین، پتانسیل بالایی برای رونق تجارت الکترونیک دارد. علاوه بر فروشگاه‌های آنلاین جهانی چون علی بابا و آمازون که سهم زیادی از تجارت آنلاین در این منطقه را در اختیار دارند، پلتفرم‌ها و استارتاپ‌های بومی نیز ماهانه بازدید بسیار بالایی دریافت می‌کنند و تاکنون رشد بالایی را تجربه کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هر سال که می‌گذرد، تجارت الکترونیک بیشتر تجارت جهانی را تحت کنترل خود در می‌آورد و منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) نیز از این قاعده مستثنی نیست.

تنوع بسیار زیاد این منطقه در منابع، جمعیت و توسعه اقتصادی باعث موفقیت این منطقه در تجارت الکترونیک و خرید آنلاین شده است. راحتی و در دسترس بودن تجارت الکترونیک باعث محبوبیت آن در میان جمعیت جوان منطقه منا شده است. نزدیک به 30 درصد از جمعیت این منطقه بین 15 تا 29 سال سن دارند که آن را به بازاری با ظرفیت فوق‌العاده بالا تبدیل می‌کند.

در حال حاضر بازار این منطقه در کنترل غول‌های تجارت الکترونیک جهان همچون آمازون، علی بابا، ایکیا و… است. اما کشورهای این منطقه نیز رشد بالایی را در زمینه ایکامرس تجربه می‌کنند. یعنی در کنار استفاده از خدمات پلتفرم‌های جهانی، خود این کشورها نیز به راه‌اندازی و ساخت استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین بزرگی پرداخته‌اند.

آمارهای این کسب‌وکارها نشان می‌دهد که در سایه تجربه جهانی، سرمایه مالی در دسترس، امنیت شغلی و فضای حرفه‌ای کسب وکار، توانسته‌اند رشد بالایی را به دست بیاورند.

سه کشور مصر، امارات متحده عربی و عربستان سعودی صاحبان برترین پلتفرم‌ها و استارتاپ‌های خاورمیانه هستند و در مجموع 80درصد از بازار تجارت الکترونیک این منطقه را در اختیار دارند.

در این گزارش ضمن ارائه آمار و اطلاعاتی در مورد بازار تجارت الکترونیک در خاورمیانه و منطقه منا، به نقل از istizada ، برای ارائه یک نمای کلی از اقتصاد دیجیتال در منطقه منا، برترین وب‌سایت‌های بومی تجارت الکترونیک و خرید آنلاین در این منطقه بررسی شده‌اند.

پیش‌بینی رشد خرده‌فروشی آنلاین در خاورمیانه

براساس آمار، بازار تجارت الکترونیک در خاورمیانه تا سال 2027 با سرعت رشد بیش از 11درصد در سال حرکت خواهد کرد. هرچند الان ایکامرس تنها 2درصد از تجارت در این منطقه را به خود اختصاص داده است اما سرعت رشد فعلی نشان می‌دهد که سهم آنلاین در خاورمیانه افزایش چشمگیری خواهد داشت.

کما اینکه کشورهای حوزه خلیج فارس از سال 2015 تا 2020، حدودا چهار برابر بیشتر از میزان سودی که از راه تجارت الکترونیک برای‌شان تخمین زده شده بود، سود کسب کردند. یعنی حدود 5 میلیارد دلار در سال 2015 از این حوزه سود به دست آوردند و این رقم در سال 2020 به 20 میلیارد دلار رسید.

ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود که حجم خرده‌فروشی در منطقه منا تا پایان سال 2023 به بیش از 48 میلیارد دلار برسد. در ادامه به معرفی برخی از وب‌سایت‌ها و استارتاپ‌های حوزه تجارت الکترونیک در منطقه منا می‌پردازیم.

نون

Noon.com یک خرده‌فروشی آنلاین است که بسیاری از محصولات مختلف از جمله تکنولوژی، لوازم خانگی، محصولات زیبایی و… را عرضه می‌کند. این سایت که در سال 2017 تأسیس شده و دفتر مرکزی آن در دبی است، در سراسر خاورمیانه حضور دارد. دومین سایت محبوب تجارت الکترونیک در امارات متحده عربی است و ماهانه، 14.7 میلیون بازدید دارد.

نمشی

Namshi هم دفتر مرکزی اش در دبی است؛ یک خرده‌فروش برتر برای پوشاک و اقلام مد کودکان، زنان و مردانه در خاورمیانه است. این وبسایت دارای بیش از 550 برند مختلف کفش، پوشاک و مد است که زمینه را برای حضور بسیاری از برندهای بین‌المللی در بازار خاورمیانه فراهم می‌کند. نمشی که در سال 2010 تأسیس شد، 2.0 میلیون بازدید در ماه دارد، و یکی از 25 سایت پربازدید تجارت الکترونیک در منطقه منا به حساب می‌آید.

جریر

Jarir یک کتابفروشی آنلاین است که لوازم الکترونیکی و لوازم خانگی نیز می‌فروشد. این کتابفروشی در سال 1979 تأسیس شد، اما با گذشت زمان رشد و تکامل یافته است. جریر که دفتر مرکزی آن در ریاض قرار دارد، ماهانه بین 9 تا 10 میلیون بازدید دارد.

اکسترا

eXtra یک سایت تجارت الکترونیک سعودی است که رتبه پنجم را در این کشور دارد. اکسترا، توزیع‌کننده لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی و اقلام شخصی است و 5.1 میلیون بازدید ماهانه دارد.

جومیا

Jumia که در رتبه اول پربازدیدترین سایت تجارت الکترونیک در مصر قرار دارد و دفتر مرکزی آن در قاهره است، بر صحنه تجارت الکترونیک مصر مسلط بوده و در این کشور به طور ماهانه 3.5 میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند. این سایت میزبان انبوهی از کالاهای مختلف از لوازم الکترونیکی گرفته تا لوازم خانگی است و از نظر وسعت مانند آمازون عمل می‌کند.

نهدی آنلاین

Nahdi Online، یک داروخانه آنلاین، شرکت پزشکی و دارویی در عربستان سعودی است که با هدف کمک به تغییر در مراقبت‌های بهداشتی با مشاوره الکترونیکی و تحویل محصولات بهداشتی با یک کلیک فعالیت می‌کند. نهدی در حوزه خود، در رتبه اول عربستان سعودی قرار دارد و ماهانه 2.1 میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند.

گروه العربی

El Araby یکی دیگر از بازارهای آنلاین برای لوازم الکترونیکی و خانگی است. قدمت این شرکت به سال 1964 بازمی‌گردد و دفتر مرکزی آن در مصر قرار دارد. سایت این شرکت، ماهانه 1.4 میلیون بازدید دارد و بازیگر مهمی در صحنه تجارت الکترونیک خاورمیانه است.

مکس فشن

این برند اماراتی به عنوان یکی از بهترین خرده‌فروشان لباس در منطقه شهرت داشته و به ویژه در مصر و امارات محبوبیت زیادی دارد. این شرکت که در سال 2004 راه‌اندازی شد، بیش از یک میلیون بازدید در ماه دارد. در عربستان سعودی نیز ششمین فروشگاه اینترنتی محبوب لباس و لایف استایل به شمار می‌آید.

نایس وان

Nice One یک خرده‌فروشی آنلاین برای محصولات زیبایی و مو، و همچنین لوازم آرایشی و لوازم جانبی خانه است. این شرکت آرایشی سعودی در سال 2016 تاسیس شد و به ساکنان منطقه منا کمک می‌کند تا در جریان ترندهای بین‌المللی قرار بگیرند. این سایت با وجود بازدید 800 هزاری، رتبه سوم را در حوزه خود و در عربستان دارد.

حراج

سایت Haraj در رتبه هشتم محبوب‌ترین سایت تجارت الکترونیک در عربستان سعودی و چهارمین اپلیکیشن محبوب قرار دارد. در این سایت کاربران می‌توانند آگهی‌هایی را با کالاهای پیشنهادی ارسال کنند و خریداران می‌توانند به تبلیغات پاسخ دهند. حراج، 271 هزار بازدید در ماه دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.