خبر مهم:

کد مطلب: ۸۰۵۹۱۸

داستان موفقیت برنارد آرنو، ثروتمندترین فرد جهان:

امپراتور برندها ۷۰ شرکت دارد!

امپراتور برندها ۷۰ شرکت دارد!

“پول فقط یک پیامد است. زیاد نگران سود نباشید. اگر کارتان را به خوبی انجام دهید، سود خودش می‌آید.” این‌ها جملات پولدارترین انسان روی کره زمین است. طبق داده‌های فوربس در حال حاضر «برنارد آرنو با 211 میلیارد دلار، ثروتمندترین فرد جهان به شمار می‌رود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برنارد آرنو، کارآفرین فرانسوی با آن ظاهر شیک و بلندپروازی‌های بی‌حد و حسابش، گوی سبقت را از مدیران فناوری جهان ربوده و با امپراتوری برندهایش در حوزه مد و پوشاک و… الان پولدارترین فرد جهان است. ثروت ایلان ماسک، مالک توییتر به‌عنوان دومین فرد ثروتمند جهان 180 میلیارد دلار است. در سال ۲۰۱۹، آرنو با به دست آوردن ۳۱.۴ میلیارد دلار، ابتدا از وارن بافت و سپس از بیل گیتس پیشی گرفت و در رتبه‌ دوم لیست ثروتمندترین های دنیا قرار گرفت و اکنون در صدر این فهرست قرار دارد.

مهندس عمرانی که کارآفرین شد

برنارد آرنو متولد 5 مارس 1949 در روبه فرانسه و صاحب امپراتوری بزرگ «LVMH»، بزرگ‌ترین شرکت محصولات لوکس در جهان است. او پس از گرفتن مدرک مهندسی عمران از دانشگاه پلی‌تکنیک اکول در سال 1971 به کسب‌وکار پدرش که در آن زمان یک شرکت ساختمانی به نام «Ferret-Savinel» بود پیوست و در آنجا به‌عنوان مهندس عمران مشغول به کار شد.

آرنو پس از هشت سال کار در این شرکت تصمیم گرفت با ایجاد تغییراتی در کسب‌وکار خانوادگی، آن را به یک شرکت املاک و مستغلات تبدیل‌ کند. او در سال 1979 به عنوان جانشین پدرش، مدیرعاملی شرکت را برعهده گرفت. سپس در سال 1981 به آمریکا رفته و شعبه شرکت پدری خود را در آنجا تاسیس کرد. او سه سال بعد دوباره به فرانسه بازگشت و در سمت مدیر ارشد اجرایی یک شرکت کالاهای لوکس به نام «فیانسیر آگاش» مشغول به کار شد.

آغاز رویای امپراتوری بر کالاهای لوکس

او در سال 1984 با 15 میلیون دلار از سرمایه خود و شراکت با آنتوان برنهایم و یکی از مدیران بانک‌های فرانسوی، شرکت «کریتسین دیور» را که در آن زمان یک شرکت نساجی ورشکسته بود، به مبلغ 95 میلیون دلار خرید.

در همان روزها بود که او رویای امپراتوری پرزرق و برق کالاهای لوکس را در سرش پرورش می‌داد. آرنو بعدها در مصاحبه‌ای درباره خرید دیور گفت: «با دیدن طراحی‌های دیور می‌دانستم سهام شرکتی که درحال خرید آن هستم بسیار کمتر از عددی است که در سال‌های آینده به آن می‌رسم.» ارزش دارایی این شرکت در حال حاضر بیش از 164 میلیارد دلار است.

در سال 1987، آرنو برای سرمایه‌گذاری در LVMH توسط هانری راکامیر، رئیس این شرکت دعوت شد. او هم با خرید 1.8 میلیارد دلار از سهام شرکت موفق شد 24 درصد از سهام این گروه را به خود اختصاص دهد. آرنو پس از چند سال با چند صد میلیون دلار همچنان به خرید سهام این شرکت ادامه داد؛ به گونه‌ای که در ژانویه 1989 توانست با 43.5 درصد از سهام شرکت LVMH، حدود 35 درصد حق رای به دست آورده و به‌عنوان رئیس هیئت مدیره اجرایی و مدیرعامل این شرکت فعالیت کند. از آن تاریخ تاکنون آرنو مدیرعاملی LVMH را برعهده دارد.

آرنو در همان دهه ابتدایی فعالیت‌اش، خرید شرکت‌های تولیدکننده کالاهای لوکس در اروپا، آمریکای شمالی، آسیا، آمریکای جنوبی و استرالیا را شروع کرد و دو شرکت دیور و LVMH را تبدیل به امپراتوری کالاهای لوکس کرد.

هلدینگ LVMH اکنون شامل بیش از 70 شرکت لوکس دنیا از جمله برندهای معروف لویی ویتون، بولگاری، مارک جیکوبز و کریستین دیور است. ارزش دارایی LVMH در حال حاضر بیش از 477 میلیارد دلار بوده و بیش از 145 هزار کارمند دارد.

آخرین اقدام آرنو نیز به پرداخت 15.8 میلیارد دلاری برای خرید شرکت جواهرات تیفانی اند کو و افزودن آن به هلدینگ LVMH بازمی‌گردد.

برنارد آرنوی 74 ساله، متاهل و دارای 5 فرزند است. جالب اینجاست که اکثر برندهای لوکس او توسط فرزندانش اداره می‌شوند.

اهمیت تبلیغات برای مرد شماره یک برندینگ

‌"من همیشه به فکر تبلیغ کردن برندهایم هستم، نه تبلیغ کردن خودم." این جمله یکی دیگر از اظهارات معروف ثروتمندترین فرد جهان است. به نظر می‌رسد علاقه شدید آرنو به دراختیارداشتن رسانه نیز برای افزایش تبلیغات برندهایش باشد. او در ابتدا یک روزنامه اقتصادی به نام «لا تریبون» را به ارزش 150 میلیون یورو خرید، اما در ماه نوامبر سال 2007 تصمیم گرفت آن را بفروشد و با پرداخت 240 میلیون یورو روی روزنامه دیگری به نام «Les Echos» سرمایه‌گذاری کند. اکنون نیز شرکت LVMH، صاحب امتیاز روزنامه فرانسوی «پاریزین» است.

سرمایه‌گذاران نگران کاهش سهام LVMH در آسیا

با این حال مسیر موفقیت برنارد آرنو نیز مانند سایر افراد تاثیرگذار دنیا خالی از پستی و بلندی نبوده است. اگرچه مشکلاتی مانند رکود اقتصادی نمی‌تواند روی خرید مشتریان مرفه برندهای آرنو تاثیر بگذارد، اما شیوع ویروس کرونا با به تعطیلی کشاندن فروشگاه‌های برندهای آرنو خسارت‌های شدیدی (به خصوص در شرق آسیا) به او وارد کرد. این امر موجب شد تا سرمایه‌گذران هنوز نگران کاهش شتاب رشد سهام LVMH در آسیا باشند.

این درحالی است که یکی از امیدهای اصلی این شرکت برای رهایی از رکود اقتصادی ایالات متحده، رشد سهامش در آسیا بود. جنگ روسیه و اوکراین نیز با کاهش نرخ رشد اقتصادی اروپا، تاثیر خود را بر بازار برندهای آرنو گذاشت. به‌علاوه اینکه واردات الماس نیز از روسیه ممنوع شد که در صنعت جواهرات و مد و پوشاک، تاثیرش آشکار است.

به این نوع انتقادها عادت داریم

اگرچه برنارد آرنو به دلیل شهرت برندهایش از محبوبیت بالایی نزد مردم و به خصوص جوامع لیبرال برخوردار است، اما چپ‌های افراطی از جمله کسانی هستند که همچنان با او مخالف‌اند. نمونه بارز این مخالفت نیز ساخت فیلم مستند Merci patron! (متشکرم رئیس) توسط کارگردان فرانسوی فرانسوا رافن است. این فیلم که اولین بار در سال 2015 در فرانسه به نمایش درآمد، سعی دارد از رویه برون‌سپاری مشاغل فرانسوی توسط آرنو انتقاد کند. این فیلم داستان یک زوج فرانسوی را بیان می‌کند که در کارخانه کنزو (یکی از شرکت‌های زیرمجموعه LVMH ) کار می‌کردند و پس از انتقال این کارخانه به لهستان، بیکار شده و حتی به فکر سوزاندن خانه خود افتادند. کارگردان این فیلم برای کمک به این زوج آرنو را وادار کرد تا به آنها غرامت بپردازد. آرنو به اصرار یکی از سهامداران برای بیان نظرش درباره این فیلم گفت که هنوز آن را ندیده است. او چپ‌گرایی افراطی را مصداق بدترین چیزی دانست که اقتصاد جهان تاکنون به خود دیده است. او همچنین گفت که حدود 20 سال است که ما مورد انتقاد چپ‌های افراطی بوده‌ایم و می‌توانم بگویم به این نوع انتقادها عادت داریم.

حالا برنارد آرنو، با ریسک‌ها، جسارتها، شکست‌ها و بلندپروازی‌هایش یک فرد موفق به‌شمار می‌رود که ۲۱۱ میلیارد دلار ثروت دارد. هرچند جایگاه ثروتمندترین انسان جهان هر از گاهی بین آرنو و ایلان ماسک جابه‌جا می‌شود.

نکته جالب توجه این است که یکی از دنیای فناوری و دیگری از جهان کسب‌وکارهای بیشتر فیزیکی و شاید سنتی‌تر دائما جای‌شان را با هم عوض می‌کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.