کد مطلب: ۲۸۶۷۱۲

برگزاری رویداد«کاربردهای فناوری بلاکچین در پرداخت‌های خرد، موبایلی و مستقیم»

برگزاری رویداد«کاربردهای فناوری بلاکچین در پرداخت‌های خرد، موبایلی و مستقیم»

بلاکچین و ارزهای رمزنگاری‌شده، تغییراتی را در سناریوهای پیشین رقم زده‌اند، این تغییر معماری از حالت متمرکز به حالت غیرمتمرکز چیزی نیست که به‌سادگی از کنار آن عبور کنیم. بسیاری از مسائل و مشکلاتی که شاید حل آنها زمانی رویا بود، حال تبدیل به واقعیت شده است و همه این دستاوردها را مرهون این فناوری خواهد بود.

بلاکچین و ارزهای رمزنگاری‌شده، تغییراتی را در سناریوهای پیشین رقم زده‌اند، این تغییر معماری از حالت متمرکز به حالت غیرمتمرکز چیزی نیست که به‌سادگی از کنار آن عبور کنیم. بسیاری از مسائل و مشکلاتی که شاید حل آنها زمانی رویا بود، حال تبدیل به واقعیت شده است و همه این دستاوردها را مرهون این فناوری خواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز،بلاکچین یک پایگاه داده توزیع‌شده است که می‌توان به کمک آن منابع را مدیریت کرد؛ یعنی می‌توان مالکیت را برای افراد مختلف در دنیای دیجیتال توکنایز کرد که سهولت دسترسی، انتقال، نفوذناپذیری و عدم وابستگی از ویژگی‌های اولیه آن به‌شمار می‌آید. ارزهای رمزنگاری‌شده از اولین کاربردهای پیاده‌سازی‌شده این سکوی پرتاب، یعنی بلاکچین شناخته شده است، ارزهایی که برخلاف روال سابق که کنترل آنها در اختیار نهادهای متمرکز بود، تماما در کنترل افراد و دارندگان آن می‌باشد. همانطور که شاهد هستیم، این فناوری نوظهور به‌سرعت جایگاه خود را در میان دوستداران و علاقه‌مندان یافته است و لذا کاربردهای دیگری علاوه‌بر ارزهای رمزنگاری‌شده به وفور قابل دسترسی است.

اما در این میان سیستم‌های بانکداری سنتی هنوز هم مشکلات حل نشده‌ای دارد که حل آن برای بزرگان این صنعت رویایی بیش نیست. شاید اگر به دنبال راه حل در سیستم‌های متمرکز باشیم، این گزاره چندان دور از واقعیت نباشد. یکی از بزرگترین این مشکلات که هر کدام از ما نیز به نحوی غیرمستقیم به آن دامن می‌زنیم و روزانه با آن درگیر هستیم، پرداخت‌های خرد است، موضوعی که شاید چندان حائز اهمیت نباشد، اما زمانی که متوجه شویم بیش از 80 درصد تراکنش‌هایی که در شبکه بانکی کشور تیادل می‌شود، شامل همین پرداخت‌های خرد است پی به عمق فاجعه ببریم.

هر کدام از ما در شبانه‌روز با این پدیده روبه‌رو هستیم و به‌طور متوسط روزانه 5 الی 10 پرداخت خرد داریم که بیش از 70 درصد این موارد را از طریق شبکه بانکی انجام می‌دهیم و این به دلیل عدم توزیع مناسب بین درگاه‌های پرداخت و ارز رایج در کشور است، البته ناگفته نماند که این موضوع تنها مشکل کشور ما به‌شمار نمی‌آید، بلکه در اروپا نیز این معضل وجود دارد، زیرا در آنجا نیز بیش از 87 درصد پرداخت‌های نقدی‌شان زیر 20 یورو بوده و جز پرداخت‌های خرد به شمار می‌آیند.

هزینه بانکداری‌های سنتی در دنیای امروز بالاست و این موضوع باعث شده تا بانک‌ها همواره بین جذب و نگهداری مشتری و ارائه سرویس به آنها دچار تضاد منافع باشد، همچنین پرداخت‌های خرد با حجم بالایی که دارند، بر شدت این موضوع افزوده‌اند و این شرایط روزبه‌روز بدتر می‌شود، لذا رهیافتی برای این مسئله می‌تواند توجه بزرگان این صنعت را به خود جلب کند.

حال پس از اینکه به اهمیت پرداخت‌های خرد پی بردیم و حل این معضل را حیاتی یافتیم، در ادامه خواهیم دید که آیا فناوری بلاکچین می‌تواند نوش‌دارویی برای این سیستم بیمار باشد و برون‌یافتی حاصل داشته باشد یا خیر. این موضوعی است که در این کارگاه بررسی خواهد شد. هر چند واضح است که نیمه گمشده پرداخت‌های خرد همین فناوری خواهد بود، زیرا به دلیل ساختار غیرمتمرکز و حذف نهاد واسط به‌طرز چشمگیری می‌تواند در کاهش هزینه‌ها کمک کند، چیزی که شاید هیچ‌وقت در ساختار فعلی اتفاق نمی‌افتاد، ولی به کمک اهرم فناوری مقدور خواهد شد. به همین دلیل است که روزانه محصولات و کاربردهای بسیاری را شاهد هستیم که در آنها در ازای یک سرویس ارزشی تبادل می‌شود، ارزشی که به‌طور مستقیم و تنها بین افراد درگیر جابجا می‌شود و نه شخصی ثالث.

همچنین از مزایای دیگر این روش می‌توان به این نکته اشاره کرد که پرداخت‌هایی که به‌دلیل مبالغ کم‌شان صرفه اقتصادی نداشتند، همواره نادیده گرفته می‌شدند و در نتیجه بعضی از کسب‌وکارها بازار خود را از دست می‌دادند، اما به کمک سازوکاری که فناوری بلاکچین فراهم می‌کند، تمامی این پرداخت‌ها میسر خواهد شد و در ادامه شاهد کسب‌و‌کارهایی متفاوت و بدیع در این حوزه خواهیم بود.

در این در این رویداد آزمایشگاه‌های بلاک‌چین ایران تحت عنوان «کاربردهای فناوری بلاکچین در پرداخت‌های خرد، موبایلی و مستقیم»، رضا نورمحمدی، عضو دپارتمان بانکداری آزمایشگاه بلاکچین ایران، به بررسی برخی از این نمونه‌های عملی‌ای همچون شبکه لایتنینگ بیت‌کوین که برای مدیریت پرداخت‌های خرد در شبکه بیتکوین معرفی شده است و همچنین راهکارهای موبایل W-Pay و Glance-Pay خواهد پرداخت. وی در ادامه نیز نگاهی به دو پروژه امکان‌سنجی برای پرداخت‌های مبتنی بر بلاکچین در کانادا و سنگاپور خواهد داشت.

آزمایشگاه‌های بلاکچین ایران (IBL) کانون تحقیق، مشاوره و نوآوری با تمرکز بر فناوری بلاکچین است. این آزمایشگاه توسط دانشگاه صنعتی شریف و با همکاری بانک مرکزی ایران تاسیس شده است. ماموریت آزمایشگاه بلاکچین ایران، تعریف نقشه راه به کارگیری فناوری بلاکچین در کشور است. تمرکز اصلی آزمایشگاه بر پژوهش‌های مبتنی بر بلاکچین، آموزش، مشاوره و برگزاری سمینارها و رویدادهای مرتبط، به منظور شکل‌دهی به جامعه‌ای با آگاهی بیش‌تر در مورد بلاکچین است. آزمایشگاه‌های بلاکچین ایران براساس این فعالیت‌ها و همکاری با بازیگران کلیدی ملی و بین‌المللی این حوزه، خدمات و محصولات نوین مبتنی بر بلاکچین را ارائه می‌نماید.

گفتنی است رویداد «کاربردهای فناوری بلاکچین در پرداخت‌های خرد، موبایلی و مستقیم» در تاریخ 25 مرداد 1397 در سالن C مجتمع خدمات فناوری واقع در دانشگاه شریف برگزار خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.