کد مطلب: ۷۱۶۰۹۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ضربه سنگین به اعتماد فعالان استارتاپی

ضربه سنگین به اعتماد فعالان استارتاپی

اکوسیستم استارتاپی ایران هم اکنون درحال پشت سر گذاشتن روزهای تلخی است. در این میان بسیاری از استارتاپ‌های نوپا به طور کامل تعطیل شدند. یکی از خسارت‌های جبران‌ناپذیری که اتفاقات اخیر به اکوسیستم استارتاپی ایران وارد کرد، از بین رفتن اعتماد فعالان این حوزه و سرمایه‌گذاران است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اکوسیستم استارتاپی ایران، در حال حاضر روزهای تلخی را سپری می‌کند. تعدادی از استارتاپ‌های نوپا تعطیل شدند و بسیاری دیگر نیز در معرض نابودی‌اند. این روزها در فضاهای کار اشتراکی بسیاری از تیم‌ها وسایلشان را جمع کرده، دفترشان را تحویل می‌دهند و برای همیشه با کسب‌وکار و رویاهایشان خداحافظی می‌کنند.

در این ۳۵ روز، تمام پروژه‌هایمان را از دست دادیم!

نوید امیدیان، مدیرعامل استارتاپ نمالاین، که یک پلتفرم برگزاری رویداد مجازی است، با اشاره به اینکه این استارتاپ در این ۳۵ روز تقریبا تمام پروژه‌هایش را از دست داده به تجارت‌نیوز گفت: ما از بحرانی مانند کرونا یک فرصت ساختیم. در حقیقت کرونا و عدم توانایی حضور در رویدادها به صورت فیزیکی باعث شکل‌گیری ایده و در نهایت تولید محصول ما شد. کار اصلی ما برگزاری نمایشگاه‌ها و رویدادهای آنلاین است که می‌توان گفت چاشنی متاورس هم دارد. آدم‌ها می‌توانند آواتار یکدیگر را در این رویدادها ببینند و باهم ارتباط برقرار کنند.

او افزود: در ابتدا همه چیزخوب بود و می‌توانم بگویم ما در دو سال اول تقریبا به بیشتر چیزهایی که می‌خواستیم از جمله بازارسازی و جذب مشتری رسیدیم. اما متاسفانه اتفاقات اخیر باعث شد تیم توسعه ما نتواند به کار خود ادامه دهد. زیرا تمام ابزارهای توسعه که به صورت آنلاین هستند و هیچ وی پی انی هم نمی‌تواند فیلترینگ آن را دور بزند، از کار افتاده‌اند.

او همچنین پیرامون بحث اوضاع مارکتینگ و تبلیغات ادامه داد : تمام کانال‌هایی که ما را به مشتری وصل می‌کنند، فیلتر شده‌اند. به این ترتیب تمام راه‌های دسترسی مشتری به ما از بین رفته‌ است. قطعا از این به بعد هم هیچ مشتری به این بستر اعتماد نمی‌کند. در این روزها کسب‌وکارهایی که محصولاتشان آنلاین است، بیشترین آسیب را دیدند. من فکر می‌کنم به احتمال زیاد تا چندین ماه آینده هم اوضاع به همین منوال پیش برود و پروژه و مشتری خاصی نداشته باشیم.

با پدیده‌ای به نام خشکسالی سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارتاپ‌ مواجه هستیم

اعضای تیم استارتارتاپی نمالاین پیش از وقوع این بحران در فضای اشتراکی کارخانه نوآوری آزادی که یکی از مهم‌ترین مراکز نوآوری ایران است به صورت گروهی کار می‌کردند. امیدیان درباره حال‌وهوای این فضای کار اشتراکی در این روزها ادامه داد: ما در کارخانه نوآوری آزادی کار می‌کنیم که در این روزها عملا تعطیل شده است. وضعیت بسیاری از استارتاپ‌ها همین است. این روزها در همین فضای کار اشتراکی شاهد جمع کردن وسایل و پس دادن دفتر توسط خیلی از تیم‌های استارتاپی هستیم.

مدیرعامل استارتاپ نمالاین ضمن تاکید بر اینکه در یک سال اخیر با نوعی خشکسالی سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارتاپی مواجه بودیم، محدویت‌های اخیر را عاملی برای تشدید این قضیه دانست و افزود: با توجه به این اتفاقات فکر نمی‌کنم از این به بعد کسی دلش بخواهد در بستر دیجیتال سرمایه‌گذاری کلانی انجام بدهد.

شاید روزی به فکر فروش برند افتادیم

امیدیان در پاسخ به این سوال که آیا تابحال به فروش برند خود فکر کرده‌اند یا نه به تجارت‌نیوز گفت: ما تا الان سعی کردیم تا جایی که امکان دارد، مقاومت کنیم. اما اگر اوضاع به همین منوال پیش برود احتمال دارد به فروش برند فکر کنیم. از آنجایی که محصول ما یک محصول نوآورانه با چاشنی متاورس است، خیلی راحت می‌توانیم آن را بفروشیم.

اگر روزی بخواهیم استارتاپ را تعطیل کنیم، قطعا بخاطر بی‌اعتمادی است

اتفاقاتی که در روزهای اخیر شاهد آن بودیم، قطعا به افزایش چشمگیر بی‌اعتمادی فعالان استارتاپی و سرمایه‌گذاران این حوزه دامن می‌زند. قطعا در چنین فضای ناامنی کسی به سرمایه‌گذاری در این حوزه فکر نمی‌کند.

امیدیان پیرامون بحث افزایش بی‌اعتمادی فعالان استارتاپی ادامه داد: ما قبل از این هم بخاطر سرمایه‌گذاری‌های اندکی که در استارتاپ‌ها انجام می‌شد، ناامید بودیم و اگر روزی بخواهیم استارتاپ‌ مان را تعطیل کنیم، قطعا به دلیل عدم اعتماد به فضایی است که در آن کار می‌کنیم نه ضرر و زیان‌هایی که در این راه متوجه ماست.

از طرفی حجم آدم‌هایی که در اکوسیستم استارتاپی بیکار می‌شوند و سرمایه‌هایی که از بین می‌رود خیلی بالاست. من حس می‌کنم اثرات ضربه‌ای که به این اکوسیستم وارد شد، تا مدت خیلی طولانی باقی خواهد ماند. یعنی حتی اگر حتی اگر فیلترینگ هم رفع شود، این اعتماد از دست رفته برنمی‌گردد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مشکلی که برای همه شرکت های نرم افزاری بزرگ تا کوچیک هست اینکه بعد ۳۵ روز نمیتونیم پروژه هایی که بر بستر آنلاین تولید و به روز می‌شوند را توسعه دهیم. ما هم بدجور گیر کردیم