کد مطلب: ۵۱۱۵۹۷

چالش جدید توسعه‌دهندگان اپ‌های ایرانی به دلیل تحریم

گوگل، سرویس ٖ«فایربیس» را بست / ایران دیگر نمی‌تواند مشکلات کاربران را شناسایی کند!

گوگل، سرویس ٖ«فایربیس» را بست / ایران دیگر نمی‌تواند مشکلات کاربران را شناسایی کند!

گوگل، به بهانه تحریم‌ها مانع از دسترسی توسعه‌دهندگان ایرانی به یکی از سرویس‌های خود می‌شود و طراحان اپلیکیشن‌های ایرانی معتقدند تحریم‌، فیلتر و کاهش سرعت اینترنت، چالش‌های زیادی را برای آنها ایجاد کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های ایرانی، با چالش‌های مختلفی مواجهند. تحریم‌های خارجی و محدویت‌های داخلی، سنگ‌های زیادی در مسیر فعالیت آنها قرار داده‌اند.

برای مثال در روزهای گذشته برخی از فعالان این حوزه از ایجاد محدودیت جدیدی از سوی گوگل خبر دادند. «فایربیس»، یکی از سرویس‌های مورد استفاده در توسعه اپلیکیشن‌های اندرویدی است که گزارش‌هایی را در مورد باگ‌ها و مشکلات هر اپلیکیشن در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. آنها از این طریق می‌توانند منشا هر باگ را شناسایی و مشکل را برطرف کنند.

گوگل از مدتی پیش، دسترسی توسعه‌دهندگان به پنل این گزارش‌ها را به دلیل تحریم‌ها متوقف کرده بود؛ آنها نیز به ناچار با فیلترشکن به پنل وصل می‌شدند.

اما مدتی است که گوگل محدودیت دیگری را نیز برای بهره‌گیری توسعه‌دهندگان ایرانی از فایبربیس ایجاد کرده؛ در مدت اخیر اگر کاربران اپ‌های اندرویدی، از شبکه داخلی اینترنت کشور استفاده کنند، گزارشی به پنل این سرویس ارسال نمی‌شود.

ارسال گزارش؛ مشروط به اتصال فیلترشکن

محمدرضا برنجی، توسعه‌دهنده اندروید در مورد این محدویت به تجارت‌نیوز می‌گوید: گوگل، ممنوعیت استفاده ایرانیان از این سرویس را قبلا اعلام کرده بود و توسعه‌دهندگان نیز با فیلترشکن از پنل فایبربیس استفاده می‌کردند.

او توضیح می‌دهد: با وجود این، همچنان گزارش‌های مربوط به عملکرد اپلیکیشن‌ها از تلفن همراه کاربران به پنل ارسال می‌شد. اکنون این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که در هنگام استفاده کاربران از اپ‌ها، فیلترشکن موبایل آنها متصل باشد.

به گفته برنجی، گوگل در در مورد محدودیت ایجاد شده، اطلاع‌رسانی خاصی انجام نداده است و توسعه‌دهندگان ایرانی به تجربه متوجه آن شده‌اند.

این فعال فناوری اطلاعات می‌گوید: در عمل، استفاده از سرویس فایرببس گوگل دیگر برای ایرانیان امکان‌پذیر نیست و آنها از سرویس‌های رایگان دیگری که همین کاربرد را دارند، استفاده می‌کنند.

گلایه از کاهش سرعت اینترنت

برنجی می‌افزاید: تحریم‌های خارجی چالش‌های زیادی را برای توسعه‌دهندگان ایجاد کرده‌اند اما در داخل کشور نیز محدودیت‌هایی اعمال می‌شود که مسیر را برای آنها ناهوارتر کرده است.

او می‌گوید: دنیای فناوری اطلاعات و توسعه اپلیکیشن‌ها به «اینترنت آزاد» وابسته است که دو چالش تحریم‌ و فیلتر، با این موضوع مغایرت دارد.

این فعال فناوری اطلاعات تاکید می‌کند: سرعت پایین اینترنت و پهنای باند نامناسب نیز، مانع بزرگی در مسیر فعالیت توسعه‌دهندگان است؛ چرا که بهره‌گیری بسیاری از ابزارهای توسعه، به اینترنت پرسرعت نیاز دارد.

به گفته برنجی، در مدت اخیر کاهش سرعت نت در کشور محسوس بوده و این موضوع، کار را برای فعالان این حوزه سخت‌تر کرده است.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ای جهرمی ….

  • ناشناس

    ایران بسته نه گوگل.ازمدنش هم بسیار راحته.اگر برای ورود به این برنامه نیاز به کد ورود تلفنی دارید پس گوگل نبسته.