کد مطلب: ۶۴۴۳۹۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحریم روسیه به سبک تکنولوژی/ کدام غول‌های فناوری از روسیه خارج شدند؟

تحریم روسیه به سبک تکنولوژی/ کدام غول‌های فناوری از روسیه خارج شدند؟

بسیاری از کمپانی‌های بزرگ تکنولوژی دنیا، در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین، اقدام به تحریم به سبک فناوری روسیه کردند. در نهایت اوکراین توانست از این تحریم‌ها به عنوان سلاحی در برابر روسیه استفاده کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در روزهای نخستین آغاز جنگ روسیه و اوکراین ، شرکت‌ها و کمپانی‌های فعال در صنعت تکنولوژی در سراسر جهان شروع به تحریم روسیه و ارائه خدمات به کاربران روسی کرده‌اند.

تحریم‌های تکنولوژی روسیه را می‌توان به نوعی سلاح‌ مدرن دانست. چرا که کارشناسان معتقدند جلوگیری از دسترسی آزاد به اطلاعات در اینترنت و تکنولوژی می‌تواند تهدیدی برای آینده صنعت فناوری این کشور باشد.

اولین کمپانی که در تحریم فناوری روسیه پیش‌قدم شد شرکت متا بود. تنها یک روز پس ازآغاز حمله روسیه به اوکراین، شرکت‌ متا که صاحب فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ است، اعلام کرد که قصد دارد رسانه‌های دولتی روسیه از پخش تبلیغات یا کسب‌درآمد روی پلتفرم‌های خودش در سراسر جهان منع کند. چه شرکت‌های فناوری دیگری روسیه را تحریم تکنولوژی کردند؟

گوگل غول دنیای تکنولوژی

سخنگوی گوگل روز (یکشنبه نهم اسفند ۱۴۰۰ ) اعلام کرد که شبکه راشاتودی و همچنین دیگر رسانه‌های دولتی روسیه دیگر قادر نخواهند بود در یوتیوب یا دیگر سرویس‌های گوگل تبلیغات انجام دهند.

غول دنیای تکنولوژی خدمات تبلیغاتی خود را در روسیه متوقف کرد و خدمات ابری گوگل کلاد را نیز به روی مشتریان جدید از روسیه بسته شد. یوتیوب به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پلتفرم‌های رسانه‌ای دنیا نیز کانال‌های وابسته به دولت روسیه را مسدود کرد.

گوگل پی نیز همانند اپل پی دیگر به بانک‌های روسیه خدمات ارائه نمی‌کند و دارندگان کارت‌های اعتباری نیز به دیگر این سرویس دسترسی ندارند.

مایکروسافت و دنیای نرم‌افزار

مدیرعامل شرکت مایکروسافت که در دنیای نرم‌افزار‌ها حرف اول را می‌زند، یک هفته پس از تحریم روسیه به‌وسیله گوگل، از پیروی تحریم‌ها علیه روسیه خبر داد.

برد اسمیت رئیس مایکروسافت اعلام کرد این شرکت برای پیروی از تحریم‌ها علیه روسیه، علاوه‌بر تعلیق فروش محصولات، بقیه کسب‌وکارهایش را نیز در روسیه متوقف کرده است. همچنین، مایکروسافت اپ موبایل رسانه دولتی RT را از فروشگاه اپلیکیشن ویندوز حذف کرد.

توقف فروش محصولات اپل

اپل که از شرکت‌های بزرگ سازنده محصولات فناوری است در پاسخ به درخواست دولت اوکراین، فروش محصولات خود مانند موبایل‌، لپ‌تاپ و … در روسیه را متوقف کرد. این کشور همچنین برخی از اپلیکیشن‌های روسی مانند راشا تودی (RT) و اسپوتنیک را از اپ استور خود حذف کرد.

این در حالی است که طبق بررسی‌ها، دسترسی به فروشگاه آنلاین اپل در روسیه امکان‌پذیر است. اما محصولاتی مثل آیفون و مک‌ها در دسترس نیستند و افراد نمی‌توانند آن‌ها را خریداری کنند.

نتفلیکس هم روسیه را تحریم کرد

نتفلیکس پلتفرم محبوب دنیا در پخش ویدئو، روسیه را به فهرست کشورهای غیرمجاز برای تماشای فیلم، سریال و ویدئو اضافه کرد. حتی با وجود اینکه اینکه این پلتفرم طبق قوانین روسیه به پخش ۲۰ کانال رایگان مربوط به دولت این کشور مجبور بود.

توقف پخش موزیک اسپاتیفای در روسیه

اپلیکیشن پخش موزیک اسپاتیفای هم دیگر به شهروندان روسیه خدمات نمی‌دهد. طبق اعلام اسپاتیفای دلیل این اقدام، پخش اطلاعات نادرست در مورد «عملیات نظامی» روسیه در اوکراین عنوان شد.

سامسونگ هم به جمع تحریم روسیه پیوست

سامسونگ غول الکترونیک کره‌جنوبی جزو محبوب‌ترین برند گوشی‌های هوشمند در روسیه است. به طوری که بالاتر از شرکت‌های شیائومی، چین و اپل آمریکا قرار دارد. اما این شرکت اعلام کرد که ارسال گوشی‌ها و تراشه‌های خود به روسیه را «به دلیل تحولات ژئوپلیتیک فعلی» متوقف می‌کند.

علاوه بر تعلیق فروش، این شرکت می‌گوید شش میلیون دلار از جمله لوازم الکترونیکی مصرفی و کمک‌های داوطلبانه کارکنان برای حمایت از تلاش‌های بشردوستانه در اوکراین اهدا می‌کند.

در پی تحریم تکنولوژی روسیه توسط شرکت‌های غربی، چند شرکت و اپایکیشن‌های دیگر از جمله آمازون، نایک، دل تکنولوژیز، تیک‌تاک، توییتر، سونی و پی‌پل نیز ارتباطات خود با روسیه را بسیار محدود کرده‌اند.

با وجود اینکه غول‌های بزرگ فناوری اقدام به تحریم روسیه کردند، اما براساس گزارش‌ها به نظر می‌رسد که روسیه و چین در سال‌های اخیر میلیاردها دلار برای توسعه تکنولوژی‌های جایگزین هزینه کرده‌اند تا بتوانند نفوذ کشورهای غربی در صنعت تکنولوژی را کاهش بدهند.

این درحالی است که اوکراین با سیاست‌گذاری‌های خود از جمله درخواست از شرکت‌های فناوری دنیا، تاکنون توانسته به نوعی ارتباطات شهروندان روس و رسانه‌های روسی را با جهان تا حدود زیادی متوقف کند. در نهایت این قطع ارتباطات اینترنتی می‌تواند آسیب‌های اجتماعی، سیاسی و بخصوص اقتصادی فراوانی به روسیه وارد کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.