خبر مهم:

کد مطلب: ۴۸۵۸۱۳

اخبار فناوری و استارتاپی روز

کدام استارتاپ‌ها تست خانگی کرونا می‌گیرند؟ / یارانه میلیونی برای اینترنت رایگان

کدام استارتاپ‌ها تست خانگی کرونا می‌گیرند؟ / یارانه میلیونی برای اینترنت رایگان

اسامی استارتاپ‌های فعال در حوزه تست کرونا، تولید تبلت ارزان‌قیمت دانش‌آموزی، اینترنت شبکه شاد و زمان عرضه آیفون 12، از مهم‌ترین اخبار استارتاپی و فناوری روز هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با وجود درگیری‌هایی که میان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و استارتاپ‌ها در مورد م منوعیت تست کرونا در منزل وجود داشت، به نظر می‌رسد که هنوز مجموعه‌هایی در این زمینه فعال هستند.

سایت آی‌‌تی ایران، اخیرا گزارشی را در این زمینه کار کرده است. بر اساس این گزارش، آموزش درباره علائم بیماری در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها از یک سو، ترس در معرض بودن بیماری به واسطه مراجعه به بیمارستان‌ها و درمانگاه از سوی دیگر، اهمیت سامانه‌های تست خانگی کرونا و ارتباط تصویری با پزشکان درباره وضعیت سلامت خود را چند برابر می‌کند.

در گزارش آی‌تی ایران به نام تعدادی از سامانه‌هایی که تست خانگی کرونا را انجام می‌دهند اشاره شده است؛ از جمله اسنپ‌دکتر، آپ، پالسی نو، هوم کا، آنی آزما، آزمایش آنلاین، خوب‌شو، بیمارستان نیکان و بیمارستان عرفان.

در این مطلب همچنین برخی از استارتاپ‌هایی که مشاوره آنلاین کرونا را انجام می‌دهند، معرفی شده‌اند که برای مثال می‌توان به پزشکت، سلامت بدون مرز، رسا، مدیکال، اچپن، زوپ، هاسپیتل، پزیکاتو، دکتر ساینا و همراه سلامت اشاره کرد.

تولید تبلت‌های ارزان‌قیمت دانش‌آموزی

در خبری دیگر از اکوسیستم فناوری و استارتاپی کشور، سایت زومیت به نقل از وزیر ارتباطات، از تلاش برای تولید تبلت ارزان‌قیمت دانش‌آموزی خبر داده است.

بر اساس این گزارش، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تولید تبلت ارزان‌قیمت به‌دست شرکت‌های داخلی با قیمت ۲/۵ میلیون تومان خبر داده است که در ماه‌های آینده توزیع می‌شوند.

به‌گفته‌ او شرکت‌های داخلی می‌توانند در چند ماه آینده، تبلتی با قیمت بین دو تا سه‌میلیون تومان تولید کنند و دراختیار دانش‌آموزان قرار دهند.

البته وزیر ارتباطات افزوده است که با وجود قیمت تمام‌شده‌ اندک تبلت‌های ایرانی، پرداخت همین هزینه هم برای برخی خانواده‌ها در کشور دشوار است و باید در این زمینه چاره‌ای اندیشیده شود.

یارانه 8،5 میلیون تومانی دولت به آموزش و پرورش برای اینترنت رایگان

آذری جهرمی همچنین به مشکلات اپلکیشن «شاد» هم اشاره کرده که باعث شده سه میلیون و 500 هزار دانش‌آموز به آن دسترسی نداشته باشند.

او به افزایش سرورها و ظرفیت‌های اینترنتی به‌منظور رفع برخی مشکلات خبر داد و پیش‌بینی کرد که بار ترافیکی در شبکه اینترنت کشور، آذرماه سنگین باشد.

وزیر ارتباطات مدعی شده است که دولت روزانه سه ‌میلیارد تومان یارانه بابت اینترنت رایگان به آموزش ‌و پرورش پرداخت می‌کند و‌ روزانه 8 میلیون و 500 هزار نفر از اینترنت رایگان استفاده می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، او همچنین در روزهای گذشته در توییتر با اشاره به آمارهایی که نشان‌دهنده افزایش استفاده از سامانه شاد بود نوشت که: «خوشحالم که تلاش‌ها برای تحقق یک آموزش مجازی فراگیر به نتیجه می‌رسد. ️از وزیر آموزش و پرورش ممنونم. از تیم شاد نیز خواسته‌ام که مشکلات موجود را رفع کنند.»

این در حالی است که شکایت‌های زیادی از از این سامانه و هزینه اینترنت آن وجود دارد.

مسدودسازی ۱۷ سایت جعلی سجام

در خبری دیگر در حوزه فناوری، سایت راه پرداخت از مسدود شدن سایت‌های جعلی سجام نوشت. چندی پیش رسانه‌ها از سرقت اطلاعات سجام با طراحی نسخه جعلی آن خبر دادند. حالا به گفته علیرضا ماهیار، معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، ۱۷ سایت جعلی سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) مسدود شده‌اند.

بنا بر گزارش راه پرداخت، او در خصوص کلاهبرداری با عنوان سامانه سجام از سهامداران بازار سرمایه اظهار داشت: «رصد تیم امنیت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از دو ماه قبل نشان داد که سایت‌های کلاهبرداری تحت عنوان سایت‌‌های سجام با اصلاح فنی (فیشینگ) راه‌اندازی شده و تحت دامنه‌‌های غیرمجاز شروع به دریافت اطلاعات مردم کرده‌اند.»

به گفته او، بر اساس تعاملی که با پلیس فتای کشور صورت گرفت،‌ همه سایت‌های جعلی که در حال انجام عملیات خرابکاری بودند پس از شناسایی مسدود شدند.

عرضه زودهنگام آیفون 12

یکی از خبرهای مهم این روزها در دنیای فناوری، رونمایی اپل از محصولات جدید خود است. بر اساس گزارش زومیت، عرضه آیفون 12 و آیفون 12 پرو جلو افتاده است.

در این گزارش آمده که پیش‌فروش دو گوشی هوشمند آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو به‌طور رسمی زودتر از زمان اعلام‌شده آغاز شده است؛ ابتدا اعلام شده بود پیش‌فروش این دو دستگاه در تاریخ ۲ آبان (۲۳ اکتبر) شروع می‌شود. طی ۲۴ ساعت گذشته زمان عرضه برخی از مدل‌های آیفون تغییر کرده است.

بر اساس جدیدترین اطلاعات منتشرشده، چند نسخه مختلف از آیفون ۱۲ برای عرضه دردسترس هستند که شامل پیکربندی‌های میزان ذخیره‌سازی منتخب می‌شوند. این دستگاه‌ها در همه رنگ‌های اعلام‌شده به غیر از سبز دردسترس هستند.

در همین حال وضعیت سفارش کسانی که قبلا آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو را پیش‌خرید کرده‌اند، به «در حال آماده‌سازی برای تحویل» تغییر می‌کند. بعضی از افرادی که MagSafe را خریده‌اند، اعلام کرده‌اند که محصولات این شرکت پیش از گوشی‌های اپل به دست آن‌ها رسیده است.

تجارت‌نیوز در دو گزارش با موضوعات آیفون 12 در بازار ایران و قیمت آیفون 12 به این موضوع پرداخته بود.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.