کد مطلب: ۵۱۳۳۹۴

اخبار استارتاپی و فناوری روز

نقض تعرفه ترافیک داخلی از سوی برخی اپراتورها/ روزهای پرهیجان بازار بیت‌کوین و اتریوم

نقض تعرفه ترافیک داخلی از سوی برخی اپراتورها/ روزهای پرهیجان بازار بیت‌کوین و اتریوم

بروز اشتباه در خصوصی‌سازی مخابرات، نقض تعرفه ترافیک داخلی از سوی برخی اپراتورها، انتشار اطلاعات کاربران پلتفرم پونیشا و روزهای پرهیجان بازار بیت‌کوین و اتریوم، از مهم‌ترین اخبار فناوری و استارتاپی روز هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرایط اینترنت ثابت در کشور صدای اعتراض بسیاری از کاربران را درآورده است؛ به گونه‌ای که بر اساس نظرسنجی‌ای که اخیرا انجام شده از میان افرادی که در توئیتر نسبت به اینترنت ثابت معترضند، ۹۱ درصد آنها به «کیفیت» آن انتقاد دارند.

حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اخیر بزرگ‌ترین اشتباهی که شرایط کنونی را رقم زده، واگذاری شرکت مخابرات ایران به‌عنوان یک شرکت جامع در سال‌های ۸۷ و ۸۸ به بخش خصوصی دانسته است.

به گزارش آی‌تی ایران، او گفته است: «عامل کاهش کیفیت اینترنت ثابت، محدودیت استفاده از زیرساخت‌ها و تکنولوژی و در حوزه اینترنت همراه اجازه استفاده از زیرساخت‌ها است. در زمان خصوصی‌سازی مخابرات، یکسری امکانات مانند فیبرتاریک و لست‌مایل به این شرکت واگذار شد. همین موضوع باعث ایجاد یک انحصار شده و موجب شد نه مخابرات بتواند به‌درستی فعالیت کند نه سایر شرکت‌های وابسته.»

به گفته او، در حوزه اینترنت ثابت کیفیت مناسبی در مقایسه با دنیا ندارد اما در حوزه اینترنت همراه، وضعیت از متوسط دنیا بهتر است.

نقض تعرفه ترافیک داخلی از سوی برخی اپراتورها

«پهنای باند» این روزها به کلیدواژه‌ای جنجالی در مباحث مربوط به اینترنت تبدیل شده، در همین راستا، ساترا خواستار برخورد با اپراتورها در زمینه قیمت پهنای باند داخلی شده است.

به گزارش پیوست، سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) در نامه‌ای به وزارت راتباطات، تخلف اپراتورهای تلفن همراه در اعمال تعرفه پهنای باند داخلی را تایید کرده و خواستار برخورد با این موضوع شده است.

در حالی که برخی از کاربران اینترنت در کشور بارها از اعمال نشدن تعرفه پهنای باند داخلی برای استفاده از پلتفرم‌های داخلی شکایت کرده‌اند؛ این بار ساترا اعلام کرده است این موضوع را در نامه‌ای به وزارت ارتباطات، اطلاع داده است.

در اطلاعیه که ساترا منتشر کرده، تنها به اپراتورهای همراه اشاره شده و گرچه نامی از پلتفرم تولید محتوا برده نشده است؛ اما به نظر می‌رسد منظور این نهاد ناظر، «روبیکا» است.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: طبق گزارش‌های به‌دست‌آمده از شکایات کاربران رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در هفته‌های اخیر، برخی اپراتورها با همکاری با یک پلتفرم اینترنتی، اقدام به تبلیغات وسیع در سطح شهر مبنی بر استفاده «رایگان» از برنامه‌های نمایشی ایرانی کرده‌اند، در حالی که پیگیری‌های ساترا نشان می‌دهد رایگان بودن فقط در مورد حق اشتراک صدق می‌کند و اپراتور با محاسبه هزینه ترافیک اینترنت کاربران پلتفرم مذکور بر مبنای تعرفه اینترنت بین‌الملل، حقوق کاربران را نقض کرده است.

انتشار اطلاعات کاربران پونیشا

روز گذشته، اطلاعات مربوط به بخشی از پروفایل تعدادی از کاربران پونیشا، پلتفرم ارائه خدمات به فریلنسرها، نشت پیدا کرد.

به گزارش پیوست، پونیشا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد این تیم از طریق شبکه‌های مجازی متوجه شدند که اطلاعاتی از کاربران پونیشا نشت پیدا کرده است و در بررسی‌های اولیه متوجه شدند که این اطلاعات مربوط به بخشی از پروفایل برخی از کاربران است. اطلاعاتی چون نام، نام‌خانوادگی، شماره موبایل و مواردی مرتبط با اطلاعات عمومی پروفایل کاربران.

این تیم در این اطلاعیه با ابراز تاسف از این اتفاق اظهار کرد که تیم فنی پونیشا به محض اطلاع از این موضوع، مساله را از ابعاد مختلف بررسی کرده و در نهایت با توجه به فرمت اطلاعات، مشخص شد که این نشت از یکی از صفحات یا Endpointهای وب‌سایت رخ داده و خوشبختانه دسترسی مستقیم به بانک اطلاعاتی و ذخیره اطلاعات کاربران رخ نداده است.

روزهای پرهیجان بازار بیت‌کوین و اتریوم

قیمت بیت‌کوین پس از پس از سرمایه‌گذاری ۱٫۵ میلیارد دلاری تسلا در این رمزارز، تا ۴۷ هزار دلار هم رسید و اما در ادامه، تا حدودی نزولی شد. به گونه‌ای که قیمت آن برای مثال تا ۴۵ هزار و ۸۰۰ دلار هم کاهش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز، در لحظه تنظیم این گزارش، ارزش هر بیت‌کوین به حدود ۴۶ هزار و ۳۸۰ دلار، معادل حدود یک میلیارد و ۲۱۲ میلیون تومان رسیده است.

دیجیاتو در همین رابطه گزارش داد پس از تایید خرید ۱.۵ میلیارد دلاری بیت‌کوین از سوی تسلا، قیمت این رمز ارز در کمتر از ۲۴ ساعت با رشد ۱۸.۵۲ درصدی از مرز ۴۷ هزار دلار گذشت و به نظر می‌رسد اگر با همین شیب صعود کند، شاید بتواند قله جدید ۵۰ هزار دلاری را نیز فتح کند.

زومیت نیز در این مورد نوشت، با انتشار گزارش‌های مربوط به خرید ۱٫۵ میلیارد دلاری تسلا، قیمت بیت‌کوین در چند دقیقه سه هزار دلار افزایش یافت و رکورد جدیدی ثبت کرد.

البته این روزها بازار برخی دیگر از رمزارزها نیز جذاب شده است. برای مثال به گزارش زومیت، وز دوم فوریه رکورد قیمت اتریوم برای دومین بار در تاریخ این رمزارز شکسته شد و به سرحد جنون‌آمیز ۱۵۰۰ دلار رسید.

از آن تاریخ، قیمت این ارز دیجیتال از سرحد یادشده بالاتر مانده و اکنون در حدود ۱۷۰۰ دلار است.

اتریوم با حهشی ۱۰٫۴۶ درصدی در یک ماه، همراه‌ با بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزنگاری‌شده از ابتدای سال ۲۰۲۱، شاهد نوسان‌های بی‌مانندی بود.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تایپ شده اتریوم با حهشی ?