کد مطلب: ۶۳۹۴۷۲

وزیر ارتباطات در رابطه با افزایش تعرفه‌های ایترنت:

افزایش قیمت اینترنت به مردم فشار مالی نمی‌آورد

افزایش قیمت اینترنت به مردم فشار مالی نمی‌آورد

وزیر ارتباطات افزایش قیمت اینترنت برای گسترش زیرساخت‌ها را ضروری می‌داند و در همین راستا اعلام کرده است که افزایش تعرفه‌های اینترنت به مردم فشار مالی و اقتصادی نمی‌آورد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزارت ارتباطات بر اساس قانونی که در سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید، اجازه نداشت تعرفه‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را افزایش دهد. اما این مساله باعث شد مشکلاتی بر سر راه توسعه اینترنت ثابت به وجود بیاید. یکی از چالش‌هایی که وزارت ارتباطات در سال آینده با آن روبه‌رو است. پیدا کردن بهترین مدل برای اصلاح تعرفه‌ها است.

عیسی زارع‌پور در توضیح موضوع اصلاح تعرفه‌های حوزه فناوری گفت: کار گروهی را تشکیل داده‌ایم تا مدل‌های مختلف را برای بازنگری تعرفه‌ها ترسیم کنند. چرخ صنعت حوزه ارتباطات، با درآمد ناشی از صوت و دیتا می‌چرخد. بخشی از کندی که گاهی اوقات در سرعت اینترنت وجود دارد، به این دلیل است که متناسب با نیاز این بخش منابعی به آن تزریق نشد. این منبع را یا دولت باید تزریق کند یا باید بر منابعی که از طریق مردم تهیه می‌شود، تکیه کنیم.

وی تاکید کرد: هدف ما این است که به نقطه مطلوبی برسیم و طوری تعرفه را اصلاح کنیم که به مردم فشار نیاید. می‌دانیم مردم درگیر انواع و اقسام تورم‌ها هستند و باید کمک‌شان کنیم.

وزیر ارتباطات گفت: البته باید به این نکته نیز تاکید کنم که اگر به همین منوال پیش برویم، کیفیت شبکه‌ای را که الان داریم، در سال جدید نخواهیم داشت. باید در این بخش سرمایه‌گذاری شود و ما نیازمند تغییر مدل‌های اقتصادی این حوزه هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین چندی پیش اعلام کرد که هیچ کسی به بهانه افزایش حق‌السهم اپراتورها به دولت در بودجه، حق افزایش تعرفه را ندارد. این وظیفه بر عهده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است.

زارع‌پور همچنین یادآور شده بود: اپراتورها سال گذشته افزایش ۱۰ درصدی حق السهم را داشتند، البته شامل خیلی از اپراتورها نمی‌شد. اما الان این دو درصد نباید بهانه‌ای برای افزایش نرخ باشد. طبق روال معمول، تعرفه‌ها اصلاح خواهد شد اما ربطی به ۲ درصد ندارد. در حال پیگیری از شورای نگهبان هستیم تا این ۲ درصد حذف شود.

بهترین استفاده از باند فرکانسی ۸۰۰-۷۰۰ را انجام خواهیم داد

باند فرکانسی ۸۰۰-۷۰۰ سال‌ها است که به محل مناقشه وزارت ارتباطات و سازمان صداوسیما تبدیل شده است. این باند فرکانسی اکنون در اختیار صداوسیما است و نمی‌توان از آن برای توسعه زیرساخت اینترنت استفاده کرد.

مدتی قبل «پیمان جبلی» رییس صداوسیما در پروژه سیگنال‌رسانی به تمام نقاط کشور، در پاسخ به این سوال که آیا قصد آزادسازی این باند فرکانسی را دارند یا نه، تلویحا اعلام کرد صدا‌و‌سیما چنین قصدی را ندارد و خودش در حال استفاده از این باند فرکانسی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد سرنوشت این باند فرکانسی که می‌تواند نقش عمده‌ای در توسعه اینترنت و به خصوص اینترنت نسل پنجم (۵G) داشته باشد، گفت: برای بهترین استفاده از باند فرکانسی ۸۰۰-۷۰۰ با صداوسیما در تعامل خواهیم بود. ما در ابتدا باید ببینیم نیاز صداوسیما چیست و اگر توانش را داریم، آن‌را برطرف کنیم.

زارع پور افزود: در جلسه رونمایی از پروژه سیگنال‌رسانی مبتنی بر فیبر نوری که بالاخره بعد از یک دهه تلاش چند وزیر، مدیر و کارشناس انجام شد، اعلام کردم که شبکه دیتا به کمک صداوسیما آمد تا مشکل وابستگی به سیگنال‌های ماهواره‌ای را حل کند. امیدوارم روزی برسد که صداوسیما نیز ظرفیت‌های خود را پای کار بیاورد تا توسعه اینترنت سرعت بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه وزارت ارتباطات با صداوسیما در تعامل است، تصریح کرد: همچنان که مشکل سیگنال‌رسانی صداوسیما را حل کردیم. هر مشکل دیگری را که در مسیر پیام‌رسانی این رسانه به مخاطبین وجود داشته باشد، نیز با کمک یکدیگر حل می‌کنیم.

زارع‌پور افزود: خوش‌بین هستیم که از این محدوده فرکانسی که جزو انفال عمومی به حساب می‌آید و سرمایه ملی است، بهتر از آن استفاده شود. فرکانس‌های دیگر (۳۵۰۰-۳۶۰۰) نیز برای توسعه اینترنت نسل پنجم وجود دارند که برای محدوده خاصی مناسب است. ما در تلاش هستیم تا از تمام ظرفیت‌ها برای رشد فناوری استفاده کنیم.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    قیمت اینترنت ثابت 2 برابر شده آیا این واقعا به مردم فشار نمی آورد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟