خبر مهم:

کد مطلب: ۶۸۵۲۸۱

عضو هیات مدیره اتحادیه فناوران رایانه تهران:

کاهش قدرت خرید لپ تاپ/ افزایش تعمیر دستگاه‌های قدیمی جایگزین اقلام جدید!

کاهش قدرت خرید لپ تاپ/ افزایش تعمیر دستگاه‌های قدیمی جایگزین اقلام جدید!

عضو هیات مدیره اتحادیه فناوران رایانه تهران گفت: این روزها فروش اقلام فناوری مانند لپ تاپ به دلیل رشد تکنولوژی، سقوط قیمت جهانی و کاهش قدرت خرید اقشار مردم کاهش قابل توجهی داشته‌ است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به‌نظر می‌رسد که سود فروش قطعات کامپیوتر و لپ تاپ به یک درصد رسیده‌است. عضو هیات مدیره اتحادیه فناوران رایانه تهران با تائید این خبر گفت: این روزها فروش اقلام فناوری به دلیل رشد تکنولوژی، سقوط قیمت جهانی و کاهش قدرت خرید اقشار مردم کاهش قابل توجهی داشته‌است. همچنین با کاهش قدرت خرید مردم تعمیر و بروزرسانی دستگاه‌ها و لپ تاپ‌های قدیمی جایگزین اقلام نو شد.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه فناوران رایانه تهران ، بازار فروشندگان اقلام آی تی راکد است. این روزها شرایط رکود بازار و فشارهای مالیاتی سبب اعتراض اعضای فناوران رایانه تهران شد.

افزایش تعمیر لپ تاپ قدیمی به‌جای خرید دستگاه نو!

در همین مورد ناصر جلالی‌، عضو هیات مدیره اتحادیه فناوران رایانه می‌گوید: فروشندگان اقلام آی تی در بهترین حالت بابت فروش کالا حدود چهار درصد از مردم سود دریافت می‌کنند. در شرایط کنونی با توجه به سقوط قیمت‌ها بسیاری از اقلام سخت افزاری حوزه فناوری با زیان روبرو است از طرفی این روزها استقبال مردم از خرید اقلام نو کمتر شده است.

به گفته او، مصرف‌کنندگان به جای خرید کالاهای نو با یک سری تعمیرات مانند نصب هارددیسک اس اس دییا افزایش حافظه، دستگاه خود را ارتقا می‌دهد.

عضو هیات مدیره اتحادیه فناوران رایانه تصریح می‌کند: سازمان امور مالیاتی بدون توجه به هزینه‌های سربار مانند هزینه اجاره مغازه، شارژ، آب، برق، گاز و بیمه، مالیات را تنها براساس فروش ناخالص دریافت می‌کند که این اقدام منطقی نیست.

او با انتقاد از شیوه مالیات‌ستانی توسط دولت توضیح می‌دهد: در حوزه آی تی مصرف‌کننده هنگام خرید کالا مستقیما وجه مورد نیاز را از طریق دستگاه‌های پوز تسویه می‌کند. بنابراین عملکرد صنوف فناوران رایانه شفاف است و هر گونه تراکنش آنها از طریق سازمان امور مالیاتیرصد می‌شود.

جلالی ادامه می‌دهد: اصناف مخالف پرداخت کردن مالیات نیستند اما سازمان امور مالیاتی اخیرا هر نوع تراکنش مانند پرداخت اقساط بانکی وجوه قرض الحسنه و سایر تراکنش‌های بانکی را نیز مشمول مالیات دانسته که این مالیات ستانی از اصناف ضعیف باعث تعطیلی بنگاه‌ها و بیکاری اقشار جامعه می‌شود.

او می‌گوید: در پاساژها و واحدهای صنفی فروش لپ تاپ و قطعات رایانه‌ای، صدها مغازه وجود دارد که هر یک در کنار یکدیگر کالای مشابهی می‌فروشند و در حال رقابت هستند. بنابراین در این شرایط نمی‌شود یک واحد صنفی از محل فروش لپ تاپ ۳۰ درصد سود دریافت کند و یک واحد صنفی دیگر از مردم یک درصد سود بگیرد. در این بازار رقابتی به طور طبیعی سود کالا در کمترین درصد ممکن قرار میگیرد.

او ادامه می‌دهد: با توجه به هوشمند بودن خریداران اقلام کامپیوتری و وجود سایت های فروش این اقلام قیمت اقلام کامپیوتر بسیار شفاف است. به عنوان مثال با یک جستجوی ساده از سایت‌های اینترنتی قیمت مدل لپ تاپ‌ها با برندهای تجاری مختلف از سایت‌های اینترنتی قابل دستیابی است. البته در آن سایت‌ها هم رقابت شدید است و اختلاف قیمت ها بسیار ناچیز است. بدیهی است که اگر تفاوت قیمت زیاد باشد به صورت اتوماتیک سایت‌ها با قیمت بالاتر از گردونه رقابت حذف می‌شوند.

مالیات نباید از کل ارزش کالا دریافت شود

جلالی بیان می‌کند: یکی از نقدهای جدی کسبه این است که مالیات نباید از کل ارزش یک کالا بلکه باید از سود حاصل از فروش کالا با کسر هزینه‌ها دریافت شود.

این فعال صنفی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به کاهش قیمت لپ تاپ می‌گوید: واردکنندگان شب عید امسال یک لپ تاپ را با دلار ۲۷ هزار تومانی با قیمت ۲۴ میلیون تومان می‌فروختند. این در حالی است که اکنون چهار ماه از ابتدای سال می‌گذرد و قیمت این لپ تاپ با وجود دلار ۳۰ هزار تومانی به ۲۱ میلیون تومان رسیده‌است.

جلالی‌ در ادامه بیان می‌کند: علت کاهش قیمت لپ تاپ این است که اقلام مربوط به حوزه فناوری سریعا در جهان به روزرسانی می‌شود. از این‌رو تجار باید براساس نیاز روز بازار، کالا را بفروشند.

این فعال صنفی معتقد است: کالای آی تی قابل احتکار نیست. چنانچه واحدهای صنفی نسبت به فروش اقلام حوزه آی تی طمع کنند و نفروشند در آینده ضرر هنگفتی خواهند کرد. به عنوان مثال اگر یک

طلا فروش مغازه خود را ببندد و ۱۰ کیلو طلا داشته باشد و بعد از ۱۰ سال همان مغازه را باز کند سرمایه اش با تورم رشد کرده و سود هم میکند ولی اگر یک فروشگاه کامپیوتری به مدت دو سال تعطیل شود همان لوازم بعد از ۲ سال بیش از ۵۰ درصد ارزشش را از دست میدهد.

او با اشاره به روند نزولی اقلام آی تی در جهان می‌افزاید: چنانچه نوسان ارز و قوانین گمرکی رو در فروش لپ تاپ، تبلت قطعات کامپیوتر و موبایل لحاظ نکنیم قیمت کالاهای آی تی در ایران و در کل جهان روند نزولی دارد.

او در توصیه‌ای به سازمان امور مالیاتی می‌گوید: پیشنهاد ما به نمایندگان سازمان امور این است که چنانچه ابهامی در برگه تشخیص مالیاتی اصناف داشتند برای به عدالت رسانی امور مالیاتی حتما از نظرات کارشناسان اتحادیه ها و اصناف استفاده کنند. چرا که یکی از وظایف اتحادیه ها وصول عوارض و مالیات است.

پیش‌تر محمدرضا فرجی تهرانی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران گفته بود وزارت اقتصاد و دارایی تاکنون هیچ گامی جهت اصلاح مالیات صنف اتحادیه فناوران رایانه برداشته نشده‌است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    به غیر از چند خط اول باقی متن به تیتر هیچ ربطی نداره