کد مطلب: ۶۰۲۶۰۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جایگزین طرح صیانت چیست؟

جایگزین طرح صیانت چیست؟

وزیر ارتباطات با نامه‌ای به رئیس مجلس، بررسی طرح صیانت از فضای مجازی برای اعمال اصطلاحات را به مدت ۱۰ روز به تعلیق انداخت. آیا امیدی به ایجاد تغییرات اساسی در این طرح وجود دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، براساس نامه‌ای که وزیر ارتباطات در جلسه نهم کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت به رئیس مجلس ارجاع داده شد، قرار شد که کلیات و جزئیات این طرح اصلاح شود.

نگرانی کسب‌وکارها و افراد درباره ابعاد اجرای طرح صیانت باعث شد دولت از کمیسیون بخواهد تا فرصتی داده شود که پیشنهادات کارشناسان مطرح و با طرح صیانت تلفیق شود. در نهایت بررسی و اصلاح کلیات این طرح به مرکز پژوهش‌ها سپرده شد.

طرح جایگزین چست؟

لطف‌الله سیاهکلی، سخنگوی کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت به تجارت‌نیوز گفت: ما در این طرح از ابتدا به دنبال ایجاد محدودیت در فضای مجازی نبوده و نیستیم. پیشنهاد دولت برای اصلاح این طرح نیز به همین علت بوده است.

او ادامه می‌دهد: دولت اصلاح این طرح را به مرکز پژوهش‌‌ها سپرده است چرا که در این مرکز این طرح در چهار سطح بررسی می‌شود. این چهار عبارت‌اند از سطح شورای عالی، کمیسیون تنطیمات مقررات، تنظیم‌گر تخصصی و موضوعی و سطح چهارم پلتفرم‌های ایرانی هستند. در نهایت می‌توان نتیجه گرفت که دولت به دنبال حمایت است نه محدودیت.

سخنگوی کمیسیون مشترک از تغییر نام طرح صیانت به «طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی» نیز خبر داد.

امیدی برای اصلاح طرح هست؟

رضا الفت‌نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه و انجمن کسب‌وکارهای مجازی در این باره به تجارت‌نیوز گفت: به نظر یک قدم خوبی برداشته شده است. چرا که برگشت این طرح به مرکز پژوهش‌ها برای ایجاد تغییرات اساسی و اصلاحات نشان می‌دهد انتقادات تاثیرگذار بوده است.

الفت‌نسب معتقد است زمانی که صحبت‌های مخالفان و موافقان این طرح شنیده شود، تغییرات اساسی رخ خواهد داد. او می‌گوید: انتقاد به این طرح زیر سوال بردن قانون نیست، بلکه با انتقادات سازنده می‌توان از تبعات منفی که ممکن است با اجرای این طرح برای میلیون‌ها کاربر و هزاران کسب‌وکار رخ دهد جلوگیری کرد.

او در پایان با تاکید بر اینکه برای استفاده از فضای مجازی باید حاکمیت، ما و مردم با یکدیگر به یک تفاهم برسیم، گفت: با فرهنگ‌سازی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب می‎‌توان مردم را راضی به استفاده از پیام‌رسان‌ها و پلتفرم‌های داخلی کرد. اما در نهایت با اجازه بدهیم خود مردم انتخاب کنند.

به نظر می‌رسد برخلاف اینکه مردم به انجام اصطلاحات بد بینند، اما کارشناسان این طرح تا حدود زیادی به انجام اصلاحات در طرح صیانت خوشبیند. با وجود این باید منتظر اعمال اصطلاحات و انتشار جزئیات طرح جدید «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی» بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • یه کی

    ما با قانون مخالف نیستیم ، با قانون اشتباه و محدودیت و بیکاری مردم مخالفیم.

  • عه!

    صیانت نمی‌خوایم ??

  • ناشناس

    تنها راهی که رضایت تندروها را فراهم می کند قطع کامل اینترنت و ارتباط با دنیاست.