کد مطلب: ۵۶۹۳۳۵

جوابیه دیجی‌کالا به گزارش تجارت‌نیوز

جوابیه دیجی‌کالا به گزارش تجارت‌نیوز

پس از انتشار گزارش ««کیسه دوختن استارتاپ‌ها برای ۲۰۰ هزار کسب‌وکار/ چه کسانی از بستن اینستاگرام سود می‌برند؟» در سایت خبری تجارت‌نیوز، دیجی کالا جوابیه‌ای برای این رسانه ارسال کرده است. متن کامل این جوابیه را در ادامه می‌خوانید:

در تاریخ ۱۰ مرداد ۹۹ رسانه محترم تجارت‌نیوز در وب سایت خود مطلبی با عنوان «کیسه دوختن استارتاپ‌ها برای ۲۰۰ هزار کسب‌وکار/ چه کسانی از بستن اینستاگرام سود می‌برند؟» منتشر کرد و در آن به موضوع طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و احتمال فرصت طلبی برخی از استارتاپ‌های داخلی پس از مسدودسازی اینترنت پرداخت.

با احترام به رسانه تجارت‌نیوز موضوعات بسیاری که در این گزارش به خصوص مواردی که در ادامه ذکر شده، خلاف واقع است. در نتیجه حق و وظیفه خود دانستیم به مخاطبان عزیز تجارت‌نیوز و دیجی‌کالا توضیحاتی ارائه دهیم تا به فهم مشترکی از وضعیت کنونی برسیم.

در ابتدا لازم می‌دانیم بار دیگر تاکید کنیم که در همان روزهای ابتدایی مطرح شدن طرح صیانت و پیش از ایجاد واکنش‌های عمومی، از طریق نهادهای صنفی به‌ همراه سایر کسب‌وکارهای اینترنتی، مخالفت صریح خود را با طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی اعلام کرده‌ایم. همچنین در رسانه‌ها و به طرق مختلف مانند انتشار نامه انجمن تجارت الکترونیک و نامه اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، در این مخالفت ابراز کرده‌ایم که این طرح علاوه بر اینکه مطلقاً در راستای منافع پلتفرم‌های بزرگ و بومی ایران نیست، در تضاد آشکار با منافع میلیون‌ها کسب‌وکار بزرگ و کوچکی‌ست که در پلتفرم‌های گوناگون از جمله اینستاگرام در حال فعالیت هستند و به ویژه در دوره کرونا نیاز به حمایت دارند.

دیجی‌کالا هرگز قصد راه‌اندازی شبکه اجتماعی را نداشته است. چرا که حوزه تجارت الکترونیک و شبکه اجتماعی دو حیطه کاملا متفاوت هستند، دیجی‌کالا این موضوع را یک سوء تعبیر حاصل از سوء برداشت از گفت‌وگوی کلاب‌هاوسی میان مدیران دیجی‌کالا و رسانه محترم پیوست (برگزار شده در ۲۷ تیر ۱۴۰۰) می‌داند. آنچه در کلاب‌هاوس رسانه پیوست مورد بحث قرار گرفت در صفحه توییتر این رسانه به این صورت نقل و تکمیل شد: «موضوع مورد بحث در این گفتگو راه‌اندازی پلتفرم شبکه اجتماعی نبود، بلکه استفاده از امکانات و ابزارهای شبکه‌های اجتماعی در پلتفرم دیجی‌کالا مطرح شد؛ مانند عکس‌ها و متن‌های تولید شده درباره کالاها توسط کاربران» بر این اساس آنچه مورد بحث بود مفهوم تجارت اجتماعی (social commerce) بود که پیش‌ از این نیز با پلتفرم کمدا در گروه دیجی‌کالا و قابلیت‌هایی در پلتفرم دیجی‌کالا آغاز به کار کرده است و در آینده توسعه خواهد یافت.

در جای دیگر گزارش منتشر شده از سوی رسانه تجارت‌نیوز گفته شده است که دیجی‌کالا کمیسیون «چند ده درصدی» به ازای هر فروش دریافت می‌کند. این گزاره نیز با واقعیت تطابق ندارد. ساختار کسب‌وکارهای مارکت‌پلیس در سراسر جهان از پلتفرم‌هایی مانند آمازون گرفته تا پلتفرم های مشابه ایرانی همه به صورت کمیسیونی پیش می‌روند. کمیسیون فروش در دیجی‌کالا بین ۱٫۵ درصد تا حداکثر ۱۵ درصد است؛ که در قبال مدیریت هزینه‌های طیف وسیعی از خدمات به فروشندگان و تامین‌کنندگان مانند زیرساخت تکنولوژی، خدمات پس از فروش ، امکانات لجستیکی و بازاریابی گسترده است.

این افتخار دیجی‌کالاست که امکان کسب‌وکار برای بیشتر ۱۵۰ هزار کسب‌وکار ایرانی، از بزرگترین برندها تا کوچکترین کارگاه‌های صنایع دستی در دورافتاده‌ترین نقاط کشور را ایجاده کرده است و این کسب‌وکارها به طور متوسط درآمد ماهانه ۵۱ میلیون تومانی را در سال ۹۹ در پلتفرم مارکت‌پلیس دیجی‌کالا تجربه کرده‌اند.

بازه پرداخت و تسویه حساب در دیجی‌کالا نیز هرگز چند ماهه نبوده و از ابتدای تیرماه به حداکثر ۱۵ روز کاهش یافته است. این بازه در شرایط فعلی به ۵ روز تا ۱۵ روز متناسب با میزان فروش فروشندگان است و عبارت «دیجی‌کالا پول فروش را چند ماه بعد به حساب فروشنده واریز می‌کند» در گزارش رسانه محترم تجارت نیوز از واقعیت به‌دور است.

باید توجه داشت که مفهوم تجارت اجتماعی (Social Commerce) با شبکه‌های اجتماعی (Social Media) اگرچه در ظاهر عبارت شبیه به هم هستند اما دو مفهوم و مدل کسب‌وکار مستقل و متفاوت از هم هستند که نباید آن‌ها را یکی دانست. دیجی‌کالا با سرمایه‌گذاری در کمدا و امکان اشتراک‌گذاری فیلم و عکس از کالاها توسط کاربران در صفحات محصول و به طور کلی تولید محتوا توسط کاربران (UGC) از سال‌ها قبل وارد این حوزه شده است. ربط دادن این اقدامات به بحث شبکه‌های اجتماعی جایگزین اینستاگرام، آن هم در این شرایط حساس جامعه را، بداخلاقی رسانه‌ای می‌دانیم.

تعهد و رسالت ما توانمندسازی کسب‌وکار‌های بزرگ و کوچکی است که زنجیره ارزش تجارت الکترونیک را تشکیل می‌دهند، ایجاد محدودیت و در مقابل خواست مردم قرار گرفتن را به نفع هیچکس نمی‌دانیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    امثال دیجیکالا از این طرح سود میبرن.

  • ناشناس

    وقتی چوب رو بر میداری گربه دزده فرار می‌کنه این ضرب المثل واسه شرایط این گزارش کاملا صدق می‌کنه اگه قصد خیر داشتن اینطوری بهشون برنمیخورد

  • ناشناس

    بانوگروپ هم همینجوریه آیا، تکنو لایف چی

  • علیرضا

    اینستاگرام اکثرا کلاهبردایه همون بهتر بسته بشه چون هیچ نظارتی روش نیست و یکی میتونه از یک شهرستان دور با یک حساب اینستا کلی کلاهبرداری کنه که الان به وفور هستش

  • علیرضا

    من واقعا از دیجی کالا راضی هستم
    بدون شک قیمت منصفانه ، سرعت ارسال و پشتیبانی خیلی خوبی داره

  • دیجی پی

    عامل اصلی بالابردن قیمت کالاها در اکثر فروشگاه های اینترنتی کشور همین دیجی کالاست،معمولا فروشگاه های اینترنتی کالاهاشون را مطابق با قیمت دیجی کالا با درصد اختلاف کمی به مشتریان شان عرضه می کنند بطور مثال روز هایی که دلار روند صعودی داره یک کالا را در طول ۲۴ ساعت در سه نوبت از دیجی کالا استعلام بگیرید با توجه به‌ اینکه اکثر کالاها ماه‌ها قبل‌تر خریداری و نگهداری می‌شود به طبع افزایش لحظه ای دلار قیمت کالا در طول شبانه روز تغییر می کند و سایر فروشگاه ها هم به تناسب افزایش می دهند.

  • ناشناس

    بله برای همینه که دیجی کالا هر چی بنجول بدن بهش میاره تو سایت و میفروشه نزدیک دوسالی هستش که دیجی کالا کلا خراب کرده شانس بیاری محصولی که میخای همون دربیاد و همون که اگهی کرده باشه . من خودم نزدیک سه سال مشتری دیجی کالا بودم و تقریبا روی هم رفته نزدیک ۲۰میلیون خرید داشتم . تا اینکه چند باری جنس بنجول و جای جنس خوب و اصلی برام فرستادن . محصول با اگهی و عکس و مشخصات که تو سایت میبینی یه چیزه وقتی سفارش میدی به دستت میرسه میبینی اون جنس و اون مشخصات که اگهی کرده نیست . برای همین دیگه کلا دور دیجی کالا خط کشیدم . اینجا میگم که اولین سایت خوب همین دیجی کالا بود ولی حیف متاسفانه خراب شد . البته خودش خراب کرد . هرکس هر فروشگاهی و هر تولید کننده ای هر جنس بنجول ‌ کیفیت پایین میده به دیجی کلا بفروشه بدون اینکه به فکر مردم باشه به فکر خودش و سود خودش هستش سریع تو سایت میزاره برا فروش . کاش برگرده به همون دوران .

  • ناشناس

    فروشگاه های لوازم خانه گی که با بیمه متعین اجتماعی قرارداد. دارند. در استان همدان

  • حسن

    حق با دیجیکالا است و ممنونم که در شرایط اشوب بازار کنونی به نفع مصرف کننده تلاش میکنه.حداقل من اینطور فهمیدم.تشکر

  • ناشناس

    سلام. دیجی کالا کاملا مسلط و حرفه ای عمل کرده و رونقی که در بخش فروش مجازی ایجاد کرده و اطمینان خریدار و فروشنده در آن بوجود آمده کاملا مشهوده .
    و در این بین دست واسطه ها کوتاه شده و قیمتها کاملا رقابتی هست. خریدار و فروشنده مستقیم دارند خرید یا فروش میکنند.