کد مطلب: ۵۷۲۴۱۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

«باید اقدام روبیکا در دادگاه بررسی شود!» / برای حذف اکانت در روبیکا نمی‌توان کاری کرد؟

«باید اقدام روبیکا در دادگاه بررسی شود!» / برای حذف اکانت در روبیکا نمی‌توان کاری کرد؟

روبینو که اخیرا دست به ساخت صفحه برای کاربران بدون اجازه آن‌ها زده بود. حالا پاسخگو نیست و صاحبان این اکانت‌های جعلی به دنبال حذف اکانت خود هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، افرادی که طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی را مطرح کرده‌اند به این بهانه طرح را به مجلس بردند که اپلیکیشن‌های خارجی به حریم شخصی کاربران احترام نمی‌گذارد. اما این اتفاق به صورت معکوس برای نرم‌افزار داخلی رخ داد.

روبیکا پاسخگو نیست

در روزهای گذشته مشخص شد روبینو که بخشی از اپلیکیشن روبیکا است بدون اجازه صاحبان اصلی صفحات اینستاگرامی عکس و اطلاعات آن‌ها را به روبینو انتقال داده است. در مرحله اول وقتی بسیاری از کاربران نسبت به این اقدام غیر اخلاقی روبیکا اعتراض کردند، این برنامه اینطور توضیح داد: «تماس بگیرید، حذف میکنیم. کاربران می‌توانند برای کنترل اکانت یا حذف آن با روبیکا تماس بگیرند تا ما حسابشان را حذف کنیم.»

اما برنامه روبیکا امروز حرف خود را تغییر داد و نوشت: «در روبینو همانند تمام شبکه‌های اجتماعی امکان ثبت شناسه کاربری از ۵ تا ۳۰ کاراکتر برای تمام کاربران فراهم است. تنها محدودیت برای ایجاد حساب کاربری، این است که نام کاربری موردنظر قبلا توسط کاربر دیگری رزرو نشده باشد.

در تمامی شبکه‌های اجتماعی، بی‌شمار پیج و کانال‌، مشابه با عنوان یا شناسه افراد، توسط کاربران ایجاد می‌شود که این امر در پلتفرم روبیکا با بیش از ۴۷ میلیون کاربر یکتای رجیستر شده، وجود ۷.۶ میلیون کانال در پیام‌رسان روبیکس و ثبت بیش از ۹ میلیون صفحه در شبکه اجتماعی روبینو توسط کاربران اجتناب‌ناپذیر است.

ضمن احترام به عزیزانی که تاکنون مفتخر به میزبانی ایشان در پلتفرم روبیکا نبوده‌ایم و ایشان منتقد ایجاد کانال توسط سایر کاربران به نامشان در روبیکس و روبینو هستند به اطلاع می‌رساند سلب شناسه کاربری بدون کسب اجازه از مالک کانال یا صفحه امکان‌پذیر نمی‌باشد، لذا روبیکا از تمامی صاحب‌نظران این حوزه که راهکاری جهت بهبود فرآیند ثبت کانال و صفحات دارند دعوت به‌عمل می‌آورد پیشنهادات خود را به ایمیل support@rubika.ir ارسال نمایند.»

پیگیری قانونی اقدام روبیکا

از آنجایی اطلاعات کاربران بدون اجازه آن‌ها برداشته شده و روبیکا هم عملا با آن مقابله‌ای نکرده، قابلیت پی‌گیری قضایی برای این موضوع وجود دارد.

‏طبق ماده ۷۴۴ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی هر کس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس و جزای نقدی محکوم خواهد شد.

کیوان نقره‌کار، کارشناس حوزه فناری درباره برخورد قانونی با این پیام‌رسان به تجارت‌نیوز گفت: «به نظر من یکی از بی اخلاق‌ترین و بی‌قانون‌ترین کارها را در حال حاضر روبیکا انجام داده است که نه تنها این اپلیکیشن به حریم خصوصی افراد بدون اجازه وارد می‌شود، بلکه پاسخگو هم نیست. فکر می‌کنم که این عمل غیر اخلاقی روبیکا باید به صورت حقوقی در دادگاه‌ها بررسی شود.»

روبیکا در ساعات اداری پشتیبانی نمی‌کند!

تلاش‌های تجارت‌نیوز برای پیدا کردن راه حل حذف اکانت در روبیکا بدون نتیجه ماند، چرا که امکان برقراری تماس با پشتیبانی سایت روبیکا وجود ندارد.

پس از تلاش‌های بسیار برای برقراری ارتباط بالاخره عصر امروز این پیغام از جانب اپراتور داده شد که «شما خارج از زمان اداری تماس گرفته‌اید.»

نکته ‌اصلی این است که مگر نام این بخش پشتیبانی نیست؟ پس چرا تنها به کاربران خود در زمان اداری خدمات می‌دهد؟ اگر فردی ساعت ۲۲ در استفاده از این اپلیکیشن با مشکلی جدی مواجه شد باید تا روز بعد که ساعت اداری است صبر کند؟

در مورد نداشتن پشتیبانی و عدم حمایت از جانب این پیام‌رسان، کیوان نقره‌کار گفت: «هر نوع اختلالی در هر جایی که رخ دهد سرویس‌دهنده‌ها باید مشکل را اعلام کنند تا کاربر در جریان قرار بگیرد. اما در ایران این عدم پاسخ‎گویی و تفکیک مردم از مسئولین، بزرگ‌ترین دغدغه موجود است.»

به اعتقاد او یکی دیگر از موضوعاتی که وجود دارد این است که در کشور زیرساخت‌های لازم وجود ندارد. او توضیح می‌دهد: «به طور مثال ما پیام‌رسانی نداریم که بتواند همزمان به ۱۵ میلیون کاربر فعال خدمات ارائه دهد. از طرفی هم شرایط رقابتی وجود ندارد که بخواهند خدمات رسانی را بهبود بخشند. پس ممکن است برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی هزینه هم پرداخت کنیم. اگر این هزینه‌ها برای بهبودی باشد شاید بخشی از مردم آن را پرداخت کنند، اما اگر صرفا دریافت هزینه باشد، ممکن است کسی حاضر به استفاده از آن نشود.»

نقره‌کار ادامه داد: «زیرساخت‌ها و کیفیت ارائه خدمات باید تا جایی بهبود پیدا کند که من خودم به جای اینستاگرام آمریکایی از اینستاگرام ایرانی استفاده کنم، اما آیا واقعا چنین شرایطی فراهم می‌شود؟»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    روبیکا یه برنامه کپی شده از اینستا واتساب و تلگرام هست که هربار اونا به روز میشن این روبیکا هم از اونا کپی میکنه قبلاً که اومد همه چیش رایگان بود حالا همه که خرجش زده بالاخیلیها هم که فیلتر میشن دیگه از فیلتر در نمیان

  • سید

    از ی طرف حذف بشه خوبه از ی طرف ن
    الان ت روبیکا ی سری بچه هستن ک فقط از فضای مجازی فوش دادن بلدن و ادم امنیت ندارع اصلان و اگرم حذف بشه این بچه کوچولو عا میان ت بقیه فضاهای مجازیو خراب میکنن ازخدمون شروع کنیم

  • ناشناس

    لطفا هرچه سریع تر پاکش کنین واقعاکلاهبرداری داخلش زیاد بود

    • عبید

      س گفتم من با یه نفر دعوام شده میگه تورو میکشم دادگاه سوالی دارین

  • ممد

    وجدانا حذفش کنید، ی مشت بچه ریختن توش چص مصت شل میکنن ،منم قبلا توش بودم ولی پاک کردم ، اصلا قانون نداره،طرف میاد پیوی فوش میده من فیلتر میشم نه اون طبق گفته بات روبیکا دونه به دونه گزارشات برسی میشه و سپس در صورت نیاز فرد فیلتر میشه،ولی منی که توی روبیکا دشمن دارم تعداد گزارش هایی که میخورم زیاد میشه و فیلتر میشم،به خاطر این بی قانونی 16 تا از امانتام فیلتر شده
    همه باهم نه به روبیکا!

  • محسن

    روبیکا محل به فساد کشوندن بچه های 9 تا 13 سالست. هر کس بچه مدرسه ای داره حتی اگر 8 سالش باشه لطفا روبیکا را چک کنه. خیلی اوضاع بدیه

    • رضا

      خخخخ راس میگی هربچه ای از مدرسه فرار میکنه میاد روبیکا

    • سارا

      راست میگی من ۱۵ سالم هست و از وقتی روبیکا ریختم کلا ذهنم قاطی کرده البته ۱ ماهی میشه حذفش کردم
      واقعا پشیمونم ????????

  • غَریبه!

    یعنی چی که بزنین پاک کنید؟!??? همه جا آدم خوب و بد وجود داره شما خودتون باید مراقب باشید !! چه تو روبیکا چه هر جای دیگه یکم خودتون رو کنترل کنید یه جاهای بد کشیده نمیشید ????

  • مزدک

    به نظر من برنامه ی حیلی خوبیه… امکان لایو داخل گروه و داخل کانالش عالیه، سیو هم میکنه خودش… اتاق گفتگوی صوتی هم خیلی خوبه

    • حاجی

      #روبیکا‌کپی‌از‌تلگرام‌است‌??

  • meeraj

    چرا روبیکا چند وقتـہ آپدیت نداده؟

  • باران

    چرا روبیکا من هی خودش پاک میشه خود ب خود میره از سرگیری باید شماره بزنم کد بفرسته
    میشه کمکم کنید

    • ناشناس

      یکی هک کرده تورو برو تو دستگاه های فعال اون نوشته ی قرمز رو بزن

  • میلاد

    الان چرا روبیکا بالا نمیادش. ؟؟ کی درست میشه.؟؟؟