کد مطلب: ۸۰۷۴۸۷

قیمت‌های نجومی در بازار املاک گردن چه کسی می‌افتد؟

لزوم همکاری دولت با بخش خصوصی/ قیمت‌ها از آگهی های آنلاین حذف می‌شود؟

لزوم همکاری دولت با بخش خصوصی/ قیمت‌ها از آگهی های آنلاین حذف می‌شود؟

بعد از انتشار گمانه‌هایی مبنی بر حذف دوباره قیمت‌ها از پلتفرم‌های آنلاین به نظر می‌رسد دولت نیز از موضع خود کوتاه آمده و به دنبال راه چاره است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به دنبال گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر حذف قیمت از آگهی‌های آنلاین روز گذشته جلسه‌ای با حضور وزارت صمت و وزارت مسکن با پلتفرم‌های آنلاین پیرامون مسائل و مشکلات این پلتفرم‌ها در مسئله قیمت‌گذاری برگزار شد.

روئین صمدزاده، قائم‌مقام مدیرعامل شیپور پیرامون مباحث مطرح شده در این جلسه به تجارت‌نیوز گفت: «با توجه به اینکه در فصل بالارفتن قیمت مسکن هستیم، مسئولان بیشتر به دنبال کنترل قیمت‌ها در این بازار هستند. در این جلسه ما خواسته‌های خود را مطرح کردیم و مسئولان هم با ما هم‌نظر بودند. آنها هم به این نتیجه رسیده‌اند که افزایش قیمت مسکن عوامل متعددی دارد که پلتفرم‌های آنلاین نقشی در آن ندارند.»

سال 99 نیز با پیگیری‌های اتحادیه مشاوران املاک از دستگاه قضایی ممنوعیت درج قیمت در پلتفرم‌ها به آنها ابلاغ و قیمت‌ها از آگهی‌های آنلاین حذف شد. این اتفاق نه تنها ثبات و آرامش را به بازار مسکن بازنگرداند، بلکه باعث افزایش قیمت‌ها نیز شد.

نارضایتی بسیاری از کارشناسان و مردم که معتقد بودند درج قیمت در پلتفرم‌های آنلاین موجب بالارفتن شفافیت می‌شود باعث شد که قیمت‌ها به آگهی‌ها بازگردند.

دولت باید برای حل مشکلات با بخش خصوصی همکاری کند

صمدزاده با اشاره به اینکه یکی از مشکلات پلتفرم‌های آنلاین امکان درج آگهی‌های تقلبی است، بیان کرد: رفع این مشکل نیازمند همکاری دولت با بخش خصوصی است. ما هم از این مسئله استقبال می‌کنیم. چراکه باعث بالارفتن کیفیت آگهی‌ها و جلوگیری از درج آگهی‌های تقلبی می‌شود.

قائم‌مقام مدیرعامل شیپور همچنین دررابطه با مشکلاتی که در نبود اطلاعات مورد نیاز ممکن است به وجود آید بیان کرد: «قیمت‌های واقعی زیر نظر قوه قضائیه هستند که آنها را حتی در اختیار وزارت راه و شهرسازی هم نمی‌گذارد. یا مثلا احراز ملک به وسیله کد ملی نیز باید براساس API های آنلاین انجام شود. مشکل ما دسترسی نداشتن به اطلاعات است.»

او افزود: «حتی سامانه املاک و مستغلات هم که توسط وزارت راه برای اخذ کد رهگیری راه‌اندازی شد، یکسری مشکلات در کد پستی یکتا دارد. مثلا یک آپارتمان با 50 واحد تنها یک کد پستی دارد. اگر همه این مشکلات هم برطرف شوند، حدود 70 درصد آگهی‌های درج شده در پلتفرم‌های آنلاین از سمت املاکی هاست که بیشترین تاثیر را در تعیین قیمت‌ها می‌گذارند. احراز هویت آنها هم از کنترل پلتفرم‌ها خارج است و نیاز به یکسری اطلاعات از سمت اتحادیه‌شان دارد.»

باید کاربر را در پلتفرم نگه داریم

صمدزاده ضمن تاکید بر اینکه محدودکردن صاحبان آگهی هم درنهایت باعث می‌شود که آنها از پلتفرم‌های داخلی خارج شوند، گفت: «این کار اعتماد مشتری را زیر سوال می‌برد. پلتفرم داخلی اگر اطلاعات مورد نیازش را داشته باشد منجر به افزایش شفافیت و کمک به رگولاتور می‌شود.»

استراتژی دولت برای مواجهه با مشکلات در مرحله اول شانه خالی کردن از مسئولیت خود و سعی در انداختن تقصیر به گردن بخش خصوصی است. وجود ایرادات ساختاری در بدنه اقتصاد از مباحثی است که دولت باید آنها را حل و فصل کند و درخواست‌های بی‌جا از بخش خصوصی تنها درصد آزمون و خطا را بالاتر می‌برد.

اشکان میرآرمندهی مدیرعامل پلتفرم دیوار هم سال گذشته و در پی تشکیل پرونده بابت تعدادی از آگهی‌های منتشرشده در این پلتفرم به سه ماه و یک روز حبس محکوم شده بود. در همان زمان هم صحت‌سنجی آگهی‌های منتشرشده از کنترل این پلتفرم خارج بود. اگر چه او پس از اعاده دادرسی و بررسی مجدد در دادگاه تجدیدنظر هم‌عرض، از اتهام وارده تبرئه شد، اما چنین تصمیم‌گیری‌هایی به مرور تاثیر خود را بر اکوسیستم استارتاپی گذاشته و موج عظیمی از بی‌اعتمادی را ایجاد می‌کند.

آخرین و مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های حوزه فناوری را اینجا در صفحه‌ استارتاپ‌ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.