خبر مهم:

کد مطلب: ۶۹۰۲۵۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

حساب‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی / تحقیقات چه می‌گویند؟

حساب‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی / تحقیقات چه می‌گویند؟

حساب‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی به طور معمول توسط ربات‌ها ایجاد می‌شوند؛ اما نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد، خود کاربران نیز به دلایل مختلف دست به چنین کاری می‌زنند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از technewsworld بر اساس یک نظرسنجی که از ۱۵۰۰ کاربر شبکه‌های اجتماعی در ایالات متحده انجام شد، از هر سه کاربر این شبکه‌ها در آمریکا، یک نفر دارای چندین حساب در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی است که از آن‌ها استفاده می‌کند. از بین افرادی که چندین حساب دارند، تقریباً نیمی (۴۸٪) دو یا چند حساب اضافی دارند.

دلایل ایجاد اکانت‌های اضافی و جعلی متفاوت است، اما بیشترین دلایل ذکر شده عبارت است از: «به اشتراک گذاشتن افکارم بدون قضاوت» (۴۱٪)، «رصد مخفیانه حساب دیگران» (۳۸٪). انگیزه‌های دیگر ایجاد این نوع حساب‌ها عبارتند از: «افزایش شانس برای برنده شدن در مسابقات آنلاین» (۱۳٪)، «افزایش لایک، فالوور و سایر معیارهای حساب واقعی فرد» (۵٪)، «جهت فریب دیگران» (۲٫۶٪) و برای «کلاهبرداری از دیگران» (۰٫۴٪).

بیشترین حساب‌ جعلی در کدام رسانه اجتماعی است؟

هنگامی که از افراد دارای اکانت‌های جعلی پرسیده‌شد در کدام شبکه‌های اجتماعی این حساب‌ها را ایجاد می‌کنند، پاسخ دهندگان اغلب نام توییتر (۴۱٪) و پس از آن فیس بوک (۳۱٪) و اینستاگرام (۲۸٪) را بردند. ویل دافیلد، تحلیلگر یک اندیشکده آمریکایی می‌گوید: «این به این دلیل است که توییتر به طور پیش فرض دارای فضای بسیار بازتری است.»

او به TechNewsWorld گفت: «کاربران فعال توییتر اغلب چندین حساب دارند؛ یکی برای مخاطبان انبوه، دیگری برای گروه‌های کوچک‌تر، یکی به‌طور پیش‌فرض باز و دیگری خصوصی است.»

اینس فریرا یکی از نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کرد که توییتر از سایت فهرست راهنمای شرط‌ بندی‌های آنلاین الگو گرفته‌است. او گفت: «ما این مطالعه را عمدتاً به دلیل سر و صدایی که در مورد ایلان ماسک و معامله توییتر وجود داشت آغاز کردیم.» البته این معامله در حال حاضر در دادگاه بسته شد و کل موضوع به اختلاف بین ماسک و هیات مدیره توییتر بر سر تعداد حساب‌های جعلی در این پلتفرم ربط دارد.

پنهان کاری در خصوص جنسیت

با این حال، انواع حساب‌های جعلی در این مطالعه با آنهایی که ماسک را از معامله منصرف کردند، متفاوت است. دافیلد در این خصوص گفت: «این نظرسنجی دو موضوع کاملاً متفاوت را در هم می‌آمیزد. از یک طرف، شما با حساب‌های خودکار روبرو هستید؛ اکانت‌هایی در شبکه‌های اجتماعی که توسط ماشین‌ها اجرا می‌شوند و اغلب برای ارسال هرزنامه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این همان حساب‌های جعلی‌ست که ایلان ماسک ادعا می‌کند، توییتر تعداد زیادی از آن‌ها دارد. از طرف دیگر حساب‌های مستعار وجود دارند، که در اینجا بررسی می‌شود. آن‌ها توسط کاربرانی اداره می شوند که نمی‌خواهند از نام واقعی خود استفاده کنند.»

این نظرسنجی همچنین نشان داد که هنگام ایجاد حساب‌های جعلی در شبکه‌های جعلی، اکثر کاربران جنسیت خود را حفظ می‌کنند (۸۰٫۹%). این جمع آوری نظرات همچنین اشاره دارد، استثنای اصلی زمانی رخ می‌دهد که کاربران می‌خواهند حساب‌های دیگران در شبکه‌های اجتماعی را مخفیانه رصد کنند. سپس آن‌ها اقدام به ایجاد یک حساب جعلی از جنس مخالف خود می‌کنند. به طور کلی، حدود یک نفر از هر ۱۰ شرکت‌کننده در نظرسنجی (۱۳٫۱%) گفتند که هنگام ایجاد حساب‌های جعلی از این ترفند استفاده می‌کنند.

دافیلد اشاره کرد: «دلایل زیادی وجود دارد که چرا افراد نمی‌خواهند هر کاری که آنلاین انجام می‌دهند به نام واقعی خودشان صورت بگیرد.» او توضیح داد: «یکی از موارد مهم بزرگ در خصوص اینترنت این است که به افراد امکان می‌دهد. هویت‌‌شان را در قالب تقسیم بندی‌ها به نمایش بگذارند یا شخصیت‌های جدید را بدون تعهد به آن‌ها امتحان کنند تا بتوانند هر زمان یکی از جنبه‌های خود را در مقابل دید عموم قرار دهند.»

برخورد پلتفرم‌ها با این موضوع

دافیلد گفت: «هر چند وقت یکبار این پلتفرم‌ها الگوریتم‌های جدیدی را برای گزارش این حساب‌ها منتشر می‌کنند. اما اکثر آنها هرگز گزارش نمی‌شوند. داخل شبکه‌های اجتماعی حساب‌های جعلی زیادی وجود دارد، و افراد می‌توانند آن‌ها را به راحتی ایجاد کنند .شناسایی همه آن‌ها واقعاً سخت است.»

او در ادامه افزود: «پس از موضوع قرارداد ایلان ماسک با توییتر، این پلتفرم‌ها کمی بیشتر در این باره فکر می‌کنند و دنبال راه حل‌هایی هستند.» همچنین دافیلد گفت: «ایجاد این حساب‌ها برخلاف قوانین پلتفرم‌ها نیست، بنابراین دلیلی وجود ندارد که آن‌ها با این موضوع به عنوان یک مشکل برخورد کنند.»

ضرر ایجاد حساب‌های جعلی برای پلتفرم‌ها

دافیلد ادعا کرد. که برخلاف حساب‌های جعلی ایجاد شده‌توسط ربات‌ها، حساب‌های جعلی ایجاد شده‌توسط کاربران در شبکه‌های اجتماعی که میزبان آن‌ها هستند، آسیب کمتری دارند.

او گفت: «تا زمانی که حساب مستعار از قوانین پیروی می‌کند، برای پلتفرم‌ها مشکل‌ساز نیست.» در حالی که حساب‌هایی که توسط ربات‌ها ایجاد می‌شوند به مدل کسب‌وکار پلتفرم رسانه‌های اجتماعی کمک نمی‌کنند، حساب‌های کاربری جعلی به کسب و کار آن‌ها رونق می‌دهند.

دافیلد توضیح داد: «اگر حساب مستعار توسط یک انسان واقعی استفاده شود، آن‌ها همچنان تبلیغات می‌بینند. این مانند یک ربات نیست که بدون دخالت انسان روی تبلیغات کلیک کند. صرف نظر از نام درج شده روی حساب کاربری، اگر آن‌ها تبلیغات مرتبط تماشا کنند و به ایشان نیز ارائه شود، از نظر پلتفرم‌ها، واقعاً مشکلی نیست.» او در ادامه گفت: «این فعالیت در آمار ماهانه کاربران فعال نشان داده می‌شود، چیزی که پلتفرم‌ها، تبلیغ‌کنندگان و خریداران بالقوه به آن اهمیت می‌دهند.»

در مقابل فریرا باور دارد که هر نوع حساب جعلی اعتبار پلتفرم‌های رسانه‌ اجتماعی را تضعیف می کند. او گفت: «در برخی مواقع، تعداد کاربران تقلبی بیشتر از کاربران واقعی خواهد بود، بنابراین پلتفرم‌ها باید اکنون اقدامی در این خصوص انجام دهند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.