خبر مهم:

کد مطلب: ۷۲۴۱۹۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

هرج و مرج در توییتر پس از موج جعل هویت تیک آبی

هرج و مرج در توییتر پس از موج جعل هویت تیک آبی

هر کسی می‌تواند از زمانی ایلان ماسک مالک توییتر شده‎ است، تیک آبی را به شرط داشتن تلفن، کارت اعتباری و 8 دلار در ماه دریافت کند. اما این ویژگی باعث به وجود آمدن حساب‌های کاربری جعلی شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قبل از اینکه ایلان ماسک مالک توییتر شود، نشان تیک آبی فقط به افراد مشهور و روزنامه‌نگاران اعطا می‌شد که توسط این پلتفرم تأیید شده بودند تا از جعل هویت جلوگیری کنند. اما به تازگی به‌دلیل پولی شدن و ارزان بودن دریافت تیک آبی، جعل هویت در این پلتفرم شدت گرفته‌ است.

در حال حاضر، هر کسی می‌تواند یکی تیک آبی را به شرط داشتن تلفن، کارت اعتباری و 8 دلار در ماه دریافت کند. اما سرویس جدید به سرعت قربانی کلاهبرداران شد.

این موج با ایجاد حساب کاربری جعلی توسط کاربران از پاپ فرانسیس تا جرج دبلیو بوش آغاز شد. تا جایی که غول داروسازی Eli Lilly & Co پس از اینکه یک حساب کاربری جعلی در توییتی مبنی بر رایگان بودن انسولین منتشر کرد، مجبور به عذرخواهی شد.

نینتندو، لاکهید مارتین، تسلا و اسپیس ایکس خود ایلان ماسک نیز قربانی و همچنین حساب‌های چهره‌های مختلف ورزشی حرفه‌ای قربانی حساب کاربری جعلی شدند.

تیک‌های آبی قدیمی در توییتر حذف می‌شوند؟

در حال حاضر دو دسته از «تیک‌های آبی» وجود دارد که ظاهر آنها یکسان است. یک دسته شامل حساب‌هایی است که قبل از به دست گرفتن ماسک تأیید شده‌اند، و خاطرنشان می‌کند که «این حساب تأیید شده است زیرا در دولت، اخبار، سرگرمی‌ها یا دسته‌بندی تعیین‌شده دیگر قرار دارد.

اما دسته دوم شامل حساب‌هایی می‌شود که تنها با هشت دلار بدون اینکه هویت مشهوری داشته باشند، دارای تیک آبی شدند.

حالا ایلان ماسک روز پنجشنبه (19 آبان) در توییتی اعلام کرد که: «تیک‌های آبی یا همان چک‌مارک‌های تایید شده‌ای وجود دارند که جعلی هستند. بنابراین چاره‌ای جز حذف تیک‌های آبی قدیمی در ماه‌های آینده نیست.»

تیک آبی معنی خود را از دست می‌دهد

کارشناسان معتقدند که با وجود حساب‌های جعلی، اکنون تیک‌های آبی ممکن است معنای اصلی خود را از دست بدهند. کاربران برای تایید یک حساب کاربری، در عوض باید به ابزارهای دیگر تکیه کنند تا ببینند آیا یک حساب واقعا همان حساب اصلی است یا خیر.

تیک‌های آبی به ابزاری مفید برای شناسایی حساب‌های رسمی تبدیل شده بود، بنابراین جای تعجب نیست که خرید تیک آبی فقط با قیمت 8 دلار باعث هرج و مرج می‌شود.

تغییرات توییتر پس از ورود ایلان ماسک

از زمان تصاحب شرکت، ایلان ماسک تغییراتی را در این پلتفرم ایجاد کرده است. برای مثال او در یکی از اولین اقدامات خود، مدل اشتراک ماهانه 8 دلاری را راه‌اندازی کرد که با پرداخت آن کاربران تیک آبی به معنای کاربر تایید شده دریافت می‌کنند. این قابلیت باعث می‌شود آنها تبلیغات کمتری مشاهده کنند و همچنین در توییت‌ها و ریتوییت‌ها نسبت به کاربران تایید نشده اولویت داشته باشند.

ماسک درباره تبلیغات در توییتر گفته است که یکی از راه‌های درست کردن مشکلات در بخش تبلیغات آن است که تبلیغات را با توییت‌های مرتبط ادغام شود.

از دیگر مواردی که ایلان ماسک برای توییتر پیشنهاد داده می‌توان به اضافه کردن متن طولانی به توییت، بهبود قابلیت جستجو، تشکیل شورای اعتدال محتوا، بازگردانی ویدیوهای کوتاه به پلتفرم، اضافه کردن قابلیت ارسال پیام‌های مستقیم به کاربران مهم پس از پرداخت مبلغی مشخص اشاره کرد. گفتنی است که ماسک قصد دارد توییتر را به یک برنامه همه کاره تبدیل کند.

علاوه بر موارد اشاره شده، توییتر به تازگی اوراق ثبت در شبکه اجرای جرایم مالی وزارت خزانه داری آمریکا را پر کرده تا این نهاد تراکنش‌های صورت گرفته در برنامه را پردازش کند.

شیوه مدیریت توییتر اشتباه است

شیوه‌ای که ماسک برای هدایت توییتر در پیش گرفته‌ شبیه استارتاپ‌های معمولی است. این شیوه مدیریت برای شرکتی که اندازه بسیار کوچکی دارد و با پول سرمایه گذاران امورات خود را می‌گذراند، منطقی است.

افراد کمی در صنعت فناوری حضور دارند که به اندازه ایلان ماسک به روش‌های این شیوه مدیریتی آشنا باشند. ماسک در زمینه کارآفرینی با اسپیس ایکس، تسلا و حتی پی‌پل نشان داده که چقدر می‌تواند موفق عمل کند.

اما توییتر یک استارتاپ نیست. توییتر یک شرکت بالغ است و اگر مالک جدید آن مراقب نباشد، ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری را به این شبکه وارد کند.

با وجود این که حدود نیمی از کارمندان توییتر چند روز پیش اخراج شدند، این شرکت هنوز هزاران نیروی انسانی دارد. تعداد کاربران فعال روزانه در این پلتفرم حدود 240 میلیون کاربر است و اگرچه این شرکت سالانه 5 میلیارد دلار درآمد دارد، اما حالا به خاطر بدهی‌های ماسک باید سالی 1 میلیارد دلار بازپرداخت بدهی داشته باشد.

با وجود این که ماسک در گذشته کارهایی انجام داده که غیرممکن تلقی می‌شدند، توییتر چالشی متفاوت با تمام تجارب قبلی این کارآفرین جنجالی است. اصول مدیریتی ماسک برای ساخت محصول فیزیکی بسیار موفق بوده.

اما به نظر می رسد که او از سیاست‌های پیچیده‌ای که در اختیار داشتن آن‌ها برای اداره یک شبکه اجتماعی لازم است، بهره نمی‌برد. رهبر یک شبکه اجتماعی باید بتواند نیاز کاربران و تبلیغ کنندگان را متعادل کند و حتی پاسخگوی رگولاتورها و سیاست مداران باشد. (دیجیاتو)

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.