کد مطلب: ۶۲۰۳۹۵

ادامه حمایت‌های وزارت ارتباطات از پیام‌رسان‌های داخلی

ادامه حمایت‌های وزارت ارتباطات از پیام‌رسان‌های داخلی

پیام‌رسان‌های داخلی با گذشت سال‌ها تلاش، صرف بودجه‌های هنگفت و حمایت‌های متعدد دولتی همچنان جایگاهی در بین مردم ندارند. با این وجود گویا دولت سیزدهم همچنان بر حمایت از این پیام‌رسان‌ها تاکید دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیام‌رسان‌های داخلی با گذشت سال‌ها تلاش، صرف بودجه‌های هنگفت و حمایت‌های متعدد دولتی همچنان جایگاهی در بین مردم ندارند. این موضوع را نتایج نظرسنجی ایسپا در پاییز امسال نیز به خوبی نشان داد. با این وجود گویا دولت سیزدهم همچنان بر حمایت از این پیام‌رسان‌ها تاکید دارد.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات دولت سیزدهم در آذرماه گفته پیام‌رسان‌ها با تمام فراز و نشیب‌های سال‌های گذشته، خود را به نقطه مطلوبی رسانده و توانایی‌های خود را باور کرده‌اند. وی معتقد است برای رسیدن به نقطه مطلوب در پیام‌رسان‌های داخلی نخست باید کیفیت سرویس‌های داخلی ارتقا یابد و قابلیت رقابت با پیام‌رسان‌های خارجی را داشته باشد. چندی بعد از این اظهار نظر و در پی درخواست استمهال مجدد برخی پیام‌رسان‌های داخلی که برای بازپرداخت وام ترجیحی خود با مشکل مواجه شده بودند، با دستور وزیر ارتباطات با استمهال ۶ ماهه بازپرداخت وام آن‌ها موافقت شد.

حال دولت سیزدهم از حمایت‌های جدید از این پیام‌رسان‌ها خبر داده است. گویا عدم اقبال عمومی از پیام‌رسان‌ها با وجود اختصاص پهنای باند رایگان، ترافیک اطلاعاتی، پرداخت تسهیلات پنج میلیارد تومانی، فیلتر شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب جهانی و … برای تغییر سیاست‌های موجود در این زمینه کافی نبوده است. حالا محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران اخیرا در مصاحبه‌ای نحوه حمایت وزارت ارتباطات از پیام رسان های بومی را تشریح کرده است.

محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران اخیرا در گفت‌وگو با مهر عنوان کرد: برای آنکه پیام‌رسان‌های بومی به صورت گسترده در کشور مورد استفاده قرار گیرند، باید مزیت‌های رقابتی را بر مبنای ظرفیت‌هایی که در دولت و نیز دولت الکترونیک وجود دارد، در اختیارشان بگذاریم.

اعطای وام به پیام‌رسان‌های داخلی ادامه دارد

خوانساری در مورد تسهیلاتی که به پیام‌رسان‌های بومی تعلق خواهد گرفت، گفت: هر نوع تسهیلی را که مصوب شورای عالی فضای مجازی باشد به عنوان تکالیف بالادستی دنبال می‌کنیم و برنامه تقویت شبکه‌های پیام رسانی نیز در قالب همین موضوع است و خارج از این تکالیف نیست.

وی گفت: تاکنون تسهیلاتی در قالب وام و یا ظرفیت‌های سرور در مراکز داده داخلی برای پیام‌رسان‌های بومی در نظر گرفته شده و این تکالیف را همچنان دنبال می‌کنیم. با این وجود به نظر می‌رسد که بازار پیام رسان های بومی با تنوع خدمات و افزایش ظرفیت‌های زیرساختی در لایه خدمات، گسترش پیدا خواهد کرد.

برخی از کارشناسان معتقدند پیام‌رسان‌های داخلی هنوز توانایی حضور در عرصه جهانی را ندارند، با توجه به بحث کیفیتی که یک اپلیکیشن‌ و فناوری ارائه می‌دهد، این عموم مردم جهان هستند که تصمیم می‌گیرند از یک اپلیکیشن خاص استفاده کنند یا نه.

وابستگی پیام‌رسان‌ها به دستگاه‌های دولتی یا دولتی بودن آن‌ها از دلایلی است که باعث عدم اعتماد مردم به آن‌ها می‌شود. وابستگی به بودجه‌های دولتی و مالکیت‌ دولتی موجب می‌شود عموم مردم به پیام‌رسان‌های داخلی اعتماد نکنند، چرا که گمان می‌کنند هر کنش و واکنش آن‌ها زیر نظر گرفته می‌شود.

مسئولان باید توجه داشته باشند که فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خارجی نمی‌تواند افراد را مجبور کند که از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنند، روند رقابت پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی حتی با اجرای طرح صیانت حذف نمی‌شود، مگر اینکه کیفیت پیام‌رسان‌های داخلی در حدی افزایش پیدا کند که توانایی جایگزینی را داشته باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسین

    تا اونجا که یادمه دولت روحانی با پیام رسانهای داخلی مخالف بود حالا این سالها حمایت رو از کجا آوردی الله اعلم

  • رضا

    حالا با بستن پیامرسانهای خارجی از داخلی استفاده نکنیم بعدش چی ؟ اگه به لج و لج بازیه تا دنیا دنیاست از پیام رسانهای داخلی استفاده نخواهد شد حتی اگر فیلترشکن ها را هم از بیخ و بن ببندند و ترافیک خارجی را چند برابر افزایش دهند .