خبر مهم:

کد مطلب: ۶۴۲۵۲۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

انحلال کمیسیون خودمختار صیانت/ سرانجام بررسی طرح در صحن مجلس به کجا می‌رسد؟

انحلال کمیسیون خودمختار صیانت/ سرانجام بررسی طرح در صحن مجلس به کجا می‌رسد؟

هرچند مشخص نیست سرانجام طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی به کجا خواهد رسید اما خبرها حاکی از بررسی آن در صحن علنی دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هفته گذشته بود که جلال رشیدی کوچی، نماینده مخالف طرح صیانت از فضای مجازی اعلام کرد که قرار است طرح مجددا به صحن علنی مجلس برود و مورد بررسی نمایندگان قرار ‌بگیرد. با این حال سرنوشت این طرح چه می‌شود؟

در چهارم اسفند ۱۴۰۰ کلیات طرح صیانت تصویب شد. اما با توجه به اینکه براساس آیین‌نامه داخلی مجلس در زمان بررسی بودجه، تصویب طرح‌ها و لوایح از دستور کار کمیسیون خارج می‌شود. در نهایت تصویب طرح صیانت برخلاف قانون بوده و باید از دستور کار خارج می‌شد.

پس از آن نیز برخی از موافقان طرح صیانت به دنبال آن بودند که جلوی اظهارات و انتقادات کارشناسی مخالفان طرح در مجلس را بگیرند. اما نهایتا با تلاش مخالفان در مجلس قرار شد که این طرح بار دیگر در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شود.

طرح صیانت در صحن بررسی می‌شود

حدود یک هفته از اینکه نماینده مخالف طرح صیانت، یعنی رشیدی کوچی اعلام کرد که طرح صیانت به درخواست ۱۸۵ نماینده برای رای‌گیری دوباره به مجلس بازمی‌گردد، گذشت.

در این میان جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت در مجلس، یکشنبه (۲۱ فروردین ۱۴۰۱) در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت:‏«آقایان از چه نگرانند که تمام تلاششان را به کار بسته‌اند که طرح ‎صیانت در صحن علنی مجلس و توسط ۲۹۰ نفر از نمایندگان ملت، بررسی نشود؟! این گفتار و کردار شماست که به اعتماد ملت ایران نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی لطمه وارد می‌کند.»

اما امروز رشیدی کوچی از بازگشت طرح صیانت از فضای مجازی به صحن علنی مجلس خبر داد. او در صفحه توییتر خود نوشت: «طرح صیانت با رای قاطع نمایندگان من بعد به جای بررسی در کمیسیون مشترک، در صحن مجلس و توسط ۲۹۰ نماینده بررسی خواهد شد.»

همچنین به گفته معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی، طبق تصمیم نمایندگان و در جلسه غیرعلنی مجلس طرح به صحن علنی ارجاع داده شده است. ( ایسنا )

برگشت طرح به مجلس یعنی منحل شدن موقتی کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح صیانت و بررسی دوباره طرح برای تصویب یا رد آن. با این حال هنوز اطلاعاتی درستی در دسترس نیست که آیا طرح پر از حاشیه موسوم به صیانت از فضای مجازی، دوباره به تصویب مجلس می‌رسد یا پرونده آن بسته می‌ماند!

طرح صیانت از فضای مجازی در نهایت به کجا می‌رسد؟

محمد کشوری، کارشناس حوزه ارتباطات درباره آینده طرح صیانت به تجارت‌نیوز می‌گوید: طرح برای رای‌گیری دوباره در مجلس به هیات رئیسه تقدیم شده‌است. اما هنوز مشخص نیست که قرار است دقیقا چه اتفاقی رخ دهد.

او اضافه می‌کند: این تصمیمی است که هیات رئیسه باید درباره آن نظر بدهد. اما هنوز معلوم نیست چه اتفاقی رخ می‌دهد. اگر تصویب شود که به صحن بازگردد ممکن است که با شرط و شروطی باشد. به طور مثال ممکن است با این شرط به صحن بازگردد که طی زمان معینی، بررسی شود که باز هم مشخص نیست.

کشوری درباره اینکه اگر طرح به صورت عادی در مجلس تصویب شود، توضیح می‌دهد: اگر طرح صیانت به صورت عادی در مجلس تصویب شود، فرایند جلو بردن آن کمی زمان‌بر خواهد بود. چرا که طرح‌های پیشین و اولیه آن رد شده‌اند. ماده‌های طرح صیانت نیز باید در کمیسیون به دقت بررسی شوند.

این کارشناس می‌گوید: با وجود تمام این‌ها در نهایت چون دو طرف یعنی هم مخالفان و هم موافقان طرح تعصب زیادی بر روی تصویب طرح دارند. بنابراین هر اتفاقی ممکن است که بیافتد.

همزمان غلام‌رضا نوری قزلجه عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت مجلس و یکی از مخالفان نیز در آخرین اظهارت خود می‌گوید: «این طرح به دلیل عدم هماهنگی با نیاز‌های جامعه قابل تصویب نیست. امضاها برای بازگشت این طرح به صحن جمع‌آوری و تقدیم هیات رئیسه شد. هر وقت در دستور قرار گرفت، رأی گیری برای تعیین تکلیف آن انجام می‌شود و حتی می‌تواند مسکوت هم بماند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.