کد مطلب: ۸۰۰۱۷۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازار داغ خرید از شبکه های اجتماعی/ تجارت ۲.۹ تریلیون دلاری تا سال ۲۰۲۶

بازار داغ خرید از شبکه های اجتماعی/ تجارت 2.9 تریلیون دلاری تا سال 2026

خریدوفروش آنلاین در شبکه‌های اجتماعی به دلیل استفاده زیاد مردم از این پلتفرم‌ها این روزها با استقبال زیادی مواجه شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حجم بازار تجارت شبکه های اجتماعی یا همان سوشال مدیا در سال 2020 به 992 میلیارد دلار رسید. منظور از تجارت شبکه‌های اجتماعی خرید و فروش محصول و یا تبلیغات کسب‌وکارها به وسیله اینستاگرام، واتساپ، فیسبوک و سایر رسانه‌های اجتماعی است. با این تفاسیر، انتظار می‌رود حجم این بازار تا سال 2026 به 2.9 تریلیون دلار برسد. براساس گزارش‌های منتشرشده، تجارت رسانه‌های اجتماعی پابه‌پای تجارت الکترونیک درحال رشد بوده و روزبه‌روز به محبوبیت آن افزوده می‌شود.

چین، صاحب بالاترین نرخ تجارت شبکه های اجتماعی

خریدوفروش آنلاین این روزها در ایالات متحده امری مرسوم است؛ به طوری‌که درحال حاضر 96.9 میلیون نفر در این کشور خریدهای خود را از پلتفرم‌های آنلاین انجام می‌دهند. انتظار می‌رود تا چند سال آینده این عدد با 18 درصد افزایش به 114.3 میلیون دلار برسد. طبق آمار، 55 درصد افراد 18 تا 24 ساله در این کشور از طریق سوشال مدیا خرید می‌کنند. در سال 2021 بیش از نیمی از کاربران 18 تا 21 ساله حداقل یک سفارش آنلاین را در شبکه‌های اجتماعی ثبت کرده‌اند. با این حال بالاترین نرخ تجارت از طریق رسانه‌های اجتماعی متعلق به کشور چین است و تقریبا 50 درصد افراد این کشور از شبکه‌های اجتماعی خرید می‌کنند.

با وجود گستردگی انواع شبکه‌های اجتماعی، همه آنها بستر مناسبی برای فروش محصول نیستند. طبق نظرسنجی‌ها 51 درصد کاربران از شبکه اجتماعی فیسبوک برای خرید و فروش محصول استفاده می‌کنند.

تجارت شبکه های اجتماعی یا پیروی از مد؟

البته همواره باید این نکته را در نظر داشته باشیم که یکی از کارهایی که شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند و شاید بتوان از آن به عنوان زیان یاد کرد، گسترش مدگرایی است. اغلب مردم با گشت‌وگذار در شبکه های اجتماعی ممکن است سراغ خرید کالاهایی بروند که واقعا به آنها نیازی ندارند.

طبق آمار، 49 درصد خریداران چنین محصولاتی تحت تاثیر اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی خرید می‌کنند. 70 درصد از نوجوانان به اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی اعتماد دارند. 86 درصد از زنان نیز از اینفلوئنسرها برای مشاوره استفاده می‌کنند.

91 درصد خریداران با گوشی‌هایشان خرید می‌کنند

بسیاری از مردم جهان به صورت روزانه از تلفن همراه خود استفاده می‌کنند و به نوعی به آن وابسته هستند. براساس آمار منتشرشده در سایت استاتیستا 91 درصد کاربران اینترنت با استفاده از گوشی‌های هوشمند خود خرید آنلاین انجام می‌دهند. بنابراین اگر صاحب کسب‌وکار آنلاین هستید، توجه به طراحی سایتی که در گوشی‌های تلفن همراه نمای خوبی داشته باشد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

براساس گزارش‌ها حجم این بازار در سال 2023 به 415.93 میلیارد دلار می‌رسد که 6 درصد از حجم بازار خرده‌فروشی را تشکیل می‌دهد. درسال 2021 حجم بازار خرده‌فروشی تجارت الکترونیکی در ایالات متحده از 360 میلیارد دلار عبور کرد. این رقم در سال 2022 به 431.4 میلیارد دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود تاسال 2025 حجم بازار تجارت آنلاین توسط تلفن‌های همراه به 710 میلیارد دلار برسد. بنابراین اگر تاکنون وبسایت شما برای تلفن همراه بهینه نشده است این آمار باید شما را ترغیب کند تا دست به کار شوید.

تجارت سوشال مدیا در ایران

با اینکه تجارت سوشال مدیا با سرعت قابل توجهی در سراسر جهان درحال پیشرفت بوده و حجم بازار آن نیز درحال گسترش است، بیش از هفت ماه است که این پلتفرم‌ها در ایران فیلتر هستند. طی این مدت بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین با خسارت‌های سنگینی مواجه شدند. به طوریکه تنها در 11 روز ابتدایی آغاز محدودیت‌ها خسارت ناشی از این اتفاق به کسب‌وکارها حدود 11 هزار میلیارد تومان برآورد شد؛ یعنی در هر ساعت 1.5 میلیون دلار ضرر.

این وضعیت، علاوه بر زیان اقتصادی مستقیم، می‌تواند اشتغال بسیاری از افراد را هم تحت تاثیر قرار دهد. براساس برخی از گزارش‌ها تنها در شبکه اجتماعی اینستاگرام در ایران حدود یک میلیون شغل ایجاد شده است. دبیر اتحادیه کسب‌وکارهای فضای مجازی در مصاحبه‌ای گفته بود معیشت ۱۰ میلیون نفر اکنون وابسته به فضای مجازی است. اما قطع اینترنت اشتغال و معیشت این گروه را نشانه گرفته است.

طی هفت ماه اخیر بسیاری از مسئولان مربوطه اعلام کردند که کسب‌وکارها باید از ابتدا به این امر فکر می‌کردند و کسب‌وکار خود را به پلتفرم‌های داخلی منتقل می‌کردند. این درحالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند پلتفرم‌های بومی زیرساخت مناسب را ندارند. ضمن اینکه قطع ارتباط با بازار جهانی هیچ‌گاه نمی‌تواند راه‌حل مناسبی باشد. حالا با گذشت بیش از هفت ماه از این اتفاق، همچنان وضعیت رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار در ایران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

همچنین پشوتن پورپزشک، مدیرعامل استارتاپ تجارت اجتماعی پادرو، طی گفتگویی با تجارت‌نیوز اعلام کرده بود که با قطعی اینترنت، اعمال فیلترینگ و مسدودشدن شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، بیش از 300 هزار کسب و کار کوچک نابود شدند.

وی همچنین در مورد گردش مالی این بازار در ایران اشاره کرده بود: با احتساب میانگین یک تا یک و نیم فروش در روز برای هر فروشگاه، به عدد بیش از ۷۰۰هزار سفارش در روز می‌رسیم و با میانگین ارزش هر سبد خرید ۱۶۰ تا ۱۸۰هزار تومان، عدد بیش از ۴۰هزار میلیارد تومان فروش سالانه برای این بازار به دست می‌آید. اما این بازار با اعمال محدودیت‌های اینترنتی و فیلترینگ شبکه های اجتماعی، کاهش چشمگیری داشته است.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به حوزه تکنولوژی و استارتاپ را در صفحه اخبار استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.