کد مطلب: ۷۳۶۵۰۸

درآمد صنعت تبلیغات با قطع اینترنت، چقدر آب رفت؟

درآمد صنعت تبلیغات با قطع اینترنت، چقدر آب رفت؟

در چند ماه اخیر درآمد صنعت تبلیغات در ایران با وجود فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنتی دچار آسیب جدی شده است. اما میزان درآمد صنعت تبلیغات چه تغییری کرده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، فیلترینگ و محدودیت‌های موجود در کشور باعث شده است تا بسیاری از مشاغل و کسب‌وکارها دچار آسیب جدی شوند. صنعت تبلیغات هم یکی از این مشاغل است که به طور جدی دچار رکود شده است.

متوقف‌شدن بسیاری از کمپین‌های تبلیغاتی و فعالیت‌های مارکتینگ بخشی از راهکارهای کسب‌وکارها برای عبور از وضعیت نامشخص فعلی است. اما در ادامه شاهد آغاز موج تعدیل‌ و یا توقف استخدام نیروی انسانی در کسب و کارها نیز بوده‌ایم.

در حوزه دیجیتال به دلیل فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار و همچنین سرویس‌های گوگل، نخستین آسیب‌ها به حوزه‌های مرتبط با دیجیتال‌مارکتینگ و تیم‌های شبکه‌های اجتماعی و حوزه سئو وارد آمده است اما در صورت ادامه پیدا کردن این وضعیت کسب و کارها به اجبار به راهکارهای دیگری نیز روی خواهند آورد.

وضعیت نامشخص صنعت تا پایان سال

طی ماه های اخیر ایجاد محدودیت‌های اینترنتی و رکود اقتصادی صنعت تبلیغات را هم متاثر کرده اما مهمتر از آن نبود آمار دقیق از میزان خسارت‌ به کسب وکارها راه را برای تصمیم‌گیری و تصمیم سازی درست برای مدیران و صاحبان کسب‌وکار ها دشوار و ناهموارتر می‌کند.

نگاهی به رفتار عمومی شرکت‌ها در هفته‌های اخیر مشخص‌کننده نوعی سردرگمی در میان کسب و کارها در مواجهه با وضعیت رخ داده است.

شرایط بازار تبلیغات در ایران

با وجود عدم شفافیت در انتشار آمار متاسفانه نمی‌توان تصویر مشخصی را از وضعیت بازار تبلیغات در ایران ارایه داد عدم انتشار میزان درآمدصداوسیما از تبلیغات به عنوان مجموعه ای که بیشترین سهم از درآمد بازار تبلیغات ایران را دارد و نیز عدم اطلاع رسانی دقیق در خصوص میزان‌درآمد شهرداری‌های کلانشهر‌ها از درآمد حاصل از واگذاری فضا‌های تبلیغات محیطی به عنوان یکی دیگر از تاثیر‌گذاران این صنعت دقت انتشار آمار را به شدت کاهش می‌دهد.

اما کسب‌و‌کارهای فعال در حوزه تبلیغات آنلاین طی چند سال گذشته علیرغم داشتن سهم اندکی از این بازار با انتشار گزارش‌های مختلف سعی‌ در ایجاد شفافیت در این حوزه را داشته‌اند.

براساس این گزارش حجم کل هزینه تبلیغات در ایران در سال ۱۳۹۹ بیش از ۳۴۰۰۰ میلیارد ریال پیش بینی شده بود که حدود ۱۷ درصد از این مبلغ معادل ۵۷۳۱ میلیارد ریال به حوزه آنلاین اختصاص یافته و ۲۹۰۰۰ میلیارد آن به سایر حوزه ها اعم از رادیو و تلویزیون- تبلیغات محیطی وشهری و چاپی اختصاص یافته است.

بر أساس تحقیقات صورت گرفته در ایران رادیو و تلویزیون با ۵۳ درصد- تبلیغات محیطی و شهری با ۲۸ درصد- دیجیتال با ۱۷ درصد به ترتیب‌بیشترین سهم از بازار تبلیغات کشور را به خود اختصاص داده اند.

فیلترینگ و تاثیر آن بر تبلیغات

صنعت تبلیغات بر اساس گزارش‌هایی که اخیرا منتشر شده از اختلالات اینترنت و فیلترینگ تاثیرپذیری زیادی داشته است.

«تپسل» با انتشار گزارشی از اثرات قطعی و اختلال اینترنت در مهرماه با بیان اینکه 53 درصد از کمپین‌های تبلیغاتی در زمان اختلال اینترنت درمهرماه کاهش پیدا کرده، از کاهش 10 درصدی بازدید تبلیغات در وبسایت‌های بزرگ و همچنین کاهش 95 درصدی هزینه‌کرد تبلیغ‌دهندگان درکمپین‌های تبلیغاتی خبر داد.

در گزارش تریبون آمده است که با توجه به شرایط فعلی کشور، انتشار رپورتاژ آگهی در برخی از وبسایت‌ها با کاهش ۴۹ درصدی مواجه شده است. کاهش تمایل کسب‌وکارها به انتشار رپورتاژ آگهی درآمد وبسایت‌ها از این کانال را بیش از ۵۵ درصد کاهش داده است.

از سوی دیگر وضعیت ویژه به وجود آمده حتی به اپراتورها هم امتداد پیدا کرده و روز گذشته اعلام شد که اپراتور رایتل هشدار داده در صورت ادامه وضعیت موجود احتمال خروج این اپراتور از بازار وجود دارد.

وضعیت تبلیغات تا پایان سال 1401

ادامه وضعیت موجود نه تنها حوزه تبلیغات دیجیتال بلکه سایر حوزه ها را نیز تحت شعاع قرار داده است. تحقیقات میدانی مارتک ۳۶۰ از شرکت‌های تبلیغاتی در خصوص حجم تبلیغات محیطی نیز نشان از کاهش ۵۳ درصدی فروش فضاهای تبلیغات‌محیطی دارد.

از این رو با توجه به تداوم شرایط موجود می‌توان در خوشبینانه‌ترین حالت در حوزه تبلیغات دیجیتال درآمد ۲۵۲۵ میلیارد ریالی را تا پایان سال۱۴۰۱ متصور بود که نشانگر نصف‌شدن میزان درآمدهای تبلیغاتی در شش ماه نخست سال را دارد.

چنین اتفاقی، خبر خوبی برای صنعت تبلیغات و به دنبال آن حوزه تبلیغات دیجیتال نیست و حتی قبل از این هم دامنه تاثیرات آن را در این حوزه‌شاهد بوده‌ایم از جمله شرکت صباویژن متعلق به هلدینگ صباایده (‌ آپارات، فیلیمو و …) از تعلیق بخشی از فعالیت‌های خود و تعدیل تعدادی از نیروهایش خبر داده بود.

نایب‌رئیس اتحادیه چاپ دیجیتال و لیتوگرافی نیز اخیرا اعلام کرده : ایجاد محدودیت در فضای مجازی صنعت تبلیغات را دچار مخاطره کرده و آمار دقیقی از زیان این صنف به دلیل اختلال در اینترنت وجود ندارد، اما شنیده‌ها حاکی از آسیب ۱.۵ میلیارد دلاری کسب‌و‌کارهای مجازی با ایجاد این محدودیت‌ها است.

منبع: آی تی ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.