کد مطلب: ۴۶۶۰۹۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رقم واقعی کمیسیون اسنپ چقدر است؟

رقم واقعی کمیسیون اسنپ چقدر است؟

در حالی که اسنپ کمیسیون‌ خود از کرایه را در برخی شهرها 15 و در برخی دیگر 20 درصد اعلام کرده است، رانندگان این شرکت معتقدند کمیسون‌ها از این ارقام بالاتر است و عوارض شهرداری نیز از آنها گرفته می‌شود.

سارا اسلامی : در حالی که اسنپ حق کمیسیون‌ خود را از کرایه در برخی شهرها 15 و در برخی دیگر 20 درصد اعلام کرده است، رانندگان این شرکت معتقدند رقم کمیسیون‌ها از این ارقام بالاتر است و عوارض شهرداری نیز از آنها گرفته می‌شود.

تجارت‌نیوز چندی پیش گزارشی را با موضوع کمیسیون اسنپ منتشر کرد. فرید شهابی، مدیر تجاری این تاکسی اینترنتی تاکید کرد: کمیسیون‌های دریافتی از رانندگان اسنپ، در هیچ شهری تغییر نداشته است. هم‌اکنون کمیسیون دریافتی در هشت استان تهران، البرز، اصفهان، فارس، خراسان رضوی، قم، خوزستان و آذربایجان شرقی، ۱۵ درصد و در بقیه مناطق کشور ۲۰ درصد است.

وی در رابطه با دریافت عوارض ۱.۵ درصدی شهرداری از کاربران راننده توضیح داد: طبق دستورالعمل نظارتی تاکسی‌های اینترنتی، این رقم به هزینه سفر اضافه و مستقیم به شهرداری پرداخت می‌شود. در واقع فرایند محاسبه این صورت است که اسنپ ابتدا هزینه سفر را، بدون ۱.۵ درصد عوارض شهرداری مشخص می‌کند و میزان کمیسیون اسنپ بر مبنای آن مبلغ محاسبه می‌شود. سپس به هزینه کلی سفر ۱.۵ درصد عوارض شهرداری اضافه می‌شود که این مبلغ اعلامی به مسافر است.

مدیر تجاری اسنپ گفت: در واقع حق کمیسیونی که کاربر راننده از هزینه سفر پرداخت می‌کند، بدون محاسبه ۱.۵ درصد عوارض شهرداری است.

همچنین در سایت «باشگاه رانندگان اسنپ»، نیز توضیحاتی در مورد کمیسیون‌ها درج شده است. برای مثال اینکه سفرهایی انجام شده در محدوده‌ طرح ترافیک، معاف از پرداخت کمیسیون هستند.

اما رانندگان این شرکت تاکسی اینترنتی در نظراتی که با تجارت‌نیوز به اشتراک گذاشته‌اند، با این گفته‌ها موافق نیستند.

عوارض شهرداری با راننده است

کاربران راننده این شرکت تاکسی اینترنتی، هم درصد کمیسیون را بالا می‌دانند و هم معتقدند که عوارض شهرداری از آنها کسر می‌شود.

«اسنپ؛ اولش بدون کمیسیون. بعدش ۱۳ درصد. کم کم ۱۵ درصد. حالا که عوارض شهرداری هم اضافه شده. منتظر خبرهای بعدی هم باشید.»

«کمسیون ۲۰درصدخیلی زیاده! چه خبره! مگه جنگه؟! کمسیون باید 5 الی 8 درصد باشه، انصاف هم خوب چیزیه بخدا.»

«من به زحمت وام ازدواج تونستم بگیرم. یک ماشین خریدم ک تو اسنپ کار کنم و اقساط بدم. ولی هیچی در نمی‌یاد صبح تا شب جون می‌کنی با کمیسیون بالای ۲۰ درصد، پایان روز واست چهل یا پنجاه می‌مونه که نمی‌دونی پول بنزین بدی، خرج خونه و اجاره بدی، اقساط وام بدی، پول دوا دکتر بدی یا شکمتو با نون خشک سیر کنی؟ الانم که چند وقته ماشین خراب شده رسما بیکار شدم. وامی هم که گفتن فقط یه حرف بود …زاهدان.»

«کمیسیونی که اسنپ میگیره ۲۱.۵ درصد هست.»

«چرا یک بام و دوهوا؟ تهران پانزده درصد ولی شهری مثل خرم اباد بیست درصد؟ واقعا منصفانه نیست و قیمت‌ها خیلی پایینه.»

«دوستان عزیز، اولا کمیسیون‌های محدوده طرح لحاظ می‌شود. سندش موجوده و اینکه اول از کرایه، ۱.۵ درصد عوارضی که شهرداری باید در عوضش امکانات مثل تاکسی بده، که نمی‌ده، کسر می‌شه، بعد کمیسیون ۱۵ درصدی. خداوکیلی اگه کار بود عمرا با این شرکتا کار نمی‌کردیم. مدیر تجاری اسنپ با سند و مدرک بیاد، راننده‌ها هم با گزارش کار کردنشون. بنشینید پای درد دل راننده، ببینید چه خبره. اسنپ و تپسی فقط دنبال جیب خودشونن. شهرداری از راننده اینترنتی‌ها بیش از تاکسی کمیسیون می‌گیره.»

«اصلا کمسیون اگه ۱۵درصدم باشه برای این شرکت‌ها زیاده. چون کاری و خدماتی برای ما راننده‌ها انجام نمی‌دن برای چی باید ۱۵درصد کمیسیون برای طراحی و کپی‌برداری از یک اپ خارجی را بردارند. ما با این کرایه‌های پایین چه خاکی تو سرکنیم؟ هممون هم مجبوریم کار کنیم. کی به داد ما میرسه؟»

«کی گفته تو طرح کمیسیون نمیگیرن؟ من خودم تو طرح کار می‌کنم، از بعد کرونا که طرح راه افتاده مثل بقیه جاها کمیسیون می‌گیره.»

«چرا باید عوارض شهرداری از جیب راننده پرداخت بشه. اون هم با وجود این همه چاله و خندق و دست‌اندازهای خارج از استاندارد.»

«اسنپ‌ کمیسیون ‌طرح ‌طرافیک ‌را هم‌ می‌گیرد. کرایه‌ها ‌هم‌ خیلی ‌پایین. توقف ‌مسافر هنگام ‌سوار شدن‌ در بیشتر موارد خیلی ‌زیاد شده ‌و در کرایه ‌محاسبه ‌هم ‌نمیشه. عوارض ‌شهرداری ‌هم ‌از جیب‌ راننده ‌است‌ و نه ‌مسافر.»

«کمیسون اسنپ در یاسوج 20 درصد هستش و عوارض هم از کرایه و سهم راننده کم می‎شه و این رو می‌شه به وضوح دید.»

«وقتی کرایه فردوس تا تهرانسر ۲سال پیش که عوارض شهرداری در کار نبود ۱۰هزار تومان بود الانم ۱۰هزار تومانه، عوارض چ جوری از جیب مسافر می‌ره؟ عوارض شهرداری پای راننده هستش.»

«تاکسی‌های اینترنتی زورشان به مسافر نمی‌رسه چون مسافر درخواست نداشته باشه شرکت ورشکست می‌شه، به همین دلیل پاهاش را گذاشته رو گلوی راننده و هر جور می‌خواد می‌تازونه، میگه 15 درصد کمسیون ناچاری قبول کنی، می‌گه ۱.۵ درصد عوارض مشتری، باید اونم راننده بده، درحالی که کرایه قبل از عوارض و بعد از عوارض فرقی نمی‌کنه، اگر راست می‌گن می‌بایست مشتری یک حساب کاربری داشته باشه و عوارض‌ها از اون کسر بشه و اگر پول نداشت سرویس نده، مثل راننده بیچاره.»

«برنامه فقط یکبار محاسبه می‌کنه، یعنی هم ازمسافر می‌گیره هم از راننده بیچاره. روزی هزار میلیارد درآمد دارن از ۱.۵ درصد هم نمی‌گذرن.»

«عوارض شهرداری ۱.۶ درصد هست. حالا اگر راننده در ماه چهار میلیون کار کند و طرح آلودگی هوا در تهران خریداری کند و در سال هم حدود ۸۰۰ هزار تومان باید عوارض بدهد، ببینید در این جامعه از چه قشری ضعیفی عوارض گرفته می‌شود. آیا با این قیمت‌ها که ۸۰ در صد قیمت‌ها مربوط به سال‌های ۹۵ ، ۹۶ ، ۹۷ هست، می‌شود درخواست سفری را قبول کرد؟»

«راننده اسنپ هستم. برای ده هزار تومان باید 1500 تومن کم بشه از راننده، ولی 1565تومن از راننده کم می‌شه بنابراین ۱.۵ درصد از راننده کم می‌شه. کافیه شما سوار یه تاکسی اینترنتی بشید خودتون محاسبه کنید.»

«ما که تو شیراز هستیم، جمع کارکرد را که حساب می‌کنیم، بعضی وقت‌ها 20 درصد هست، بعضی روزها 18 درصد. از لحاظ قیمت‌ها هم ثبات نداره. یه روز یه مسیر را زیاد می‌زنه، یه روز همان مسیر را کمتر از حد خودش می‌زنه. اصلا معلوم نیست که چجوری حساب می‌کنن. ولی درصد اصلا 15 درصد نیست.»

«من اسنپ کار می‌کنم. تو شهر تهران کمیسیون خارج از طرح اصلی 20 درصد، داخل طرح اصلی هم 15 درصد است به اظافه ۱.۵ درصد عوارض.»

«جالبه بدونید در حالی که کرونا کار و کسب مردوم رو مختل کرده، شرکت‌های مشابه اسنپ و خود این شرکت، حتی نیم درصد هم از کمیسیونشون کسر نکردند. از نظر بنده، اسنپ داره تخلف می‌کنه و متأسفانه کسی پیگیر این موضوع نیست و مسافر همه چیز رو از چشم راننده می‌بینه.

کمیسیون اسنپ باید 5 تا 7 درصد باشد، بخدا اسنپ حتی ذره‌ای به‌فکر راننده نیست. من ماشینم کوییک هستش، تک‌سوز بنزینی، اگر قرار باشه بنده روزی 200 تومن خالص پول درارم، باید روزی 14 ساعت یه‌کله پشت فرمون باشم، 420 کیلومتر رانندگی کنم تا به درامد 400 تومن برسم که 120 تومن پول بنزین +17 درصد کمیسیون یعنی 68000 هزار تومن، 30 تومن استهلاک خودرو در روز، می‌شه به عبارتی 202 هزار تومن. واقعن کسی ما راننده‌های بدبخت رو می‌بینه؟

نه بیمه، حمایت، نه همکاری، نه پول بنزین….. به کی دارم میگم این حرفا رو…»

«منم یکی از همین رانندگان اسنپ هستم که تو اورمیه کار می‌کنم. واقعا معلوم نیست اسنپ با کدوم متری داره واسه ما مسافر انتخاب می‌کنه؟ مثلا تا بخوای بری دنبال مسافر باید ۷کیلومتر بری تا به مقصد برسی قیمت ۵تومن با کسر۲۰درصد کمسیون، می‌مونه ۴تومن! ببین انصافه؟»

کرایه‌ها کم است؛ مجبوریم

برخی از رانندگان نیز از کرایه‌های پایین گلایه دارند.

«واقعا کرایه‌ها پایینن. مجبورم کار کنم، مجبور، می‌فهمید؟! ولی به‌خدا ۵ ساعت یا ۶ ساعت کار ۸۰ تومنه. تازه بعدش گاز می‌زنم می‌شه ۷۵. امروز مجبور بودم ۹ شب برم که تا ۲ کار کنم اینقد حالم بد شد که ۱۲ برگشتم خونه.»

«متأسفانه درآمد به ریال هزینه‌های ماشین وزندگی به دلار وهرروز لوازم یدکی ودستمزد رو به افزایش و راننده اسنپ بدون بیمه و تامین باید کارکند. هم کرایه‌ها پایین و هم برای یک آدرس که دریافت می‌شود از هزار تا بیست هزار تومان باید کمیسیون بدی.

حالا هزینه طرح بیمه ٢میلیونی ثالث، لاستیک، جریمه، هر کی از این راننده مظلوم تیغ می‌زند و به‌خدا در روز، حقوق یک کارگر نمی‌ماند. دست همه در جیب راننده اسنپ است.»

«با این وضعیت بنزین و گرون شدن قطعات و کرونا و گرم بودن هوا، تازه کمیسیون و عوارض شهرداری. مگه ما ها چه گناهی کردیم بعد از این همه درس خوندن باید با این موضوعات کنار بیایم.»

«من کارم فقط اسنپه. الان دو ساله دارم کار می‌کنم. الان سه هفته بخاطر کرونا بیکار شدم هیچ حمایتی ازم نشد حتی یه تماس نگرفتن.

گفتن 5 میلیون وام می‌دیم. می‌ریم دفتر، می‌گن ما چیزی نمی‌دونیم. زنگ می‌زنیم تهران، تلفن گویا جواب می‌ده، بعد ده دقیقه قطع می‌شه. من این بیماری رو از مسافر گرفتم، با این کرایه‌ها دارم می‌سازم. با دو تا بچه.»

کار نکنیم بهتر است

در این میان، برخی از رانندگان تاکید دارند با شرایط موجود عوارض کار در تاکسی‌های اینترنتی از کار نکردن بیشتر است. عده‌ای نیز همکاران خود را به اتحاد برای تحقق خواسته‌هایشان دعوت می‌کنند.

«کار تو اسنپ اشتباه محضه. راننده هم باید کمیسیون اسنپ بده، هم عوارض شهرداری. هردو از جیب راننده است. کار نمی‌کنیم، ماشین‌مونم سالمه. روزانه دوتا دربستی هم که بری بیشتر از اسنپ گیر راننده میاد.»

«من تو ساری کار می‌کردم، دیدم خرجم به دخلم نمی‎ارزه، اومدم بیرون، ماشینمم سالم می‌مونه، الانم کلی مسافر دربستی دارم با نرخ آژانس جابه‌جا می‌کنم.

نه کمیسیونی می‌دم نه هیچی،، فقط کافیه یک مدت که کار کردین بتونید با قدرت رابطه‌سازی، مسافر دربستی بگیرید.»

« من خودم تا یکشنبه راننده اسنپ بودم و برنامه را حذف کردم و خارج شدم. چون اصلا صرف نمی‌کرد.

مسیری که راننده تاکسی کمتر از ۳۰ تومن نمی‌برد، می‌زد ۱۲ تومن. آن هم با کسر کمیسیون و آن هم با شنیدن غر غر کردن مسافران که چرا زنگ نزدید و چرا کولر نزدید و چرا تند نمی‌رید و چرا … چرا نباید راننده اسنپ بیمه باشه و از خدمات درمان استفاده کنه، چرا از لاستیک و یدک و …..برخوردار نباشه، چرا همه جانبداری‌ها از مسافر است و راننده را به راحتی می‌فروشند؟

اگر سالم باشی و کار کنی، آن هم با همه اهانت‌ها و توهین‌ها تو را می‌خواهند ولی من الان دو روز است، برنامه را حذف کردم کسی سراغت را هم نمی‌گیره.»

«وقتی ۴ تا راننده سفر رو قبول کنن، هیچ وقت قیمت‌ها درست نمی‌شه، تجربه نشون داده، وقتی حداقل ۹۰ درصد راننده‌ها همت بکنن، فقط دو روز سرویس قبول نکنن، ببینید چطوری قیمت‌ها به نفع شما می‌شه. تو این دو روز هیچکس از گشنگی نمی‌میره. فقط همت می‌خواد.»

«گرونی بنزین، بالا رفتن قیمت خودرو و قطعات، اشتباه محضه که کسی بخواد با این نرخ کرایه‌های بسیار ناچیز برای اسنپ و بقیه تاکسی‌های اینترنی کار کنه. هرچقدر کار کنین باید خرج خود ماشین‌تون کنین.

تازه باز اون ماشین قبلی براتون نمی‌شه. چون دائم داره کیلومتر می‌ندازه و کارکرد خودروتون می‌ره بالا و باقیشم می‌شه کمیسیون اسنپ. خطر بیماری کرونا رو هم اضافه کنید.»

«یک راننده برای خودش ارزش قائل نیست. راننده اسنپ، دو روز کارنکن به خدا نمی‌میری. بیایید از اینجا شروع کنیم. همه راننده‌ها می‌بینند. دو روز تا یک هفته با هم قرار بزاریم تو هیچ تاکسی اینترنتی کار نکنید. بعد، هر چه بخواهید برایتان انجام می‌دهند.»

«فقط راهش اینه که یک هفته هیچکس کار نکنه، به‌قران درست می‌شه. ولی ما اتحاد نداریم.»

«دوستان غیرت داشته باشید فقط دو روز استارت نزنید، اون وقت می‌بینید کمیسیون می‌شه ۱۰درصد.»

آخرین اخبار حوزه استارتاپ را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • راننده بیچاره اسنپ

    تنها راه اطلاع رسانی به راننده های اسنپ و اینترنتی داشتن یک کانال تو تلکرام یا واتساپه برای فراخان دادن وگرنه راهی نیست برای اطلاع رسانی

  • ناشناس

    چکاری اژانس ۲۰درصده ولی کرایه هاش خیلی بالاتره مسیریکه اسنپ میگه صدتومن اژانس ۱۵۰تومنه بیشترهم شاید بعداژانس سهمیه بن ین میده اسنپ چی ماکه ندیدیم اسنپ سودش مال مدیر عاملشه وسلام البته ناگفته طبیعی یه توایران هیچ سیستمی بفکرایرانی نبوده سواستفاده طبیعی ازحق وحقوق ایرانی ها

  • حانی

    اسنپ واقعا حق و ناحق میکنید چقدر ظلم میکنید به رانندگان این مورد که 21،5 % از هر سفر به عنوان کمیسیون برمی‌دارید حرومه بخدا،این تازه یکی از مشکلاته اگه ته حسابتون مثلا 17000 ت موند صبح می‌بینید شده 10000 ت و چک میکنید میزنه 7000ت تسویه روزانه شد شما استعلام بگیر چیزی واریز نمیشه تو مبالغ پایین چون پیامک نمیاد ارزشی هم نداره پیگیری کرد ولی تو تعداد این همه راننده ببینید چه مبلغی میشه، مورد بعدی تو دزدی هایی که کسی توجهی نمیکنه فو وقت هم نمیشه که بررسی کرد زیاده، مورد دیگه لابلای همین کمیسیون ها و سفرها کمیسیون های فیک هم قرار میدن واقعا متاسفم برای این سیستم باز هم هست که واقعا خجالت اوره گفتنشون که اشک هر آدمی با سنیدنشون درمیاد البته بجز صاحبان اسنپ که به ریش همه ما می‌خندن و رانندگان و احمق فرض میکنن

  • ناشناس

    یهویی اسنپ بگو کل کرایه برای من دیگه این کارا چیه میکنی

    • ناشناس

      کاملا درسته

    • ناشناس

      من دریزد کار میکنم ۲۵ درصد از کرایه کم می کند

  • ناشناس

    من راننده اسنپ هستم روزی صد هزار تومن درمیارم نصف اسنپ برمیداره نصب من🙂😉 زحمت رو راننده بکشه پول نفت به جیب بزنن😉عدالت رعایت شد😊، اسنپ رو حذف کنید

  • سبحان

    سلام منم تو ارومیه ۱ هفته کار کردم و کلا از خیرش گذشتم.اولا کرایه ها خیلی کم بود دوما طرف می ریزی ۴ نفری میخواست سوار بشه که اصلا توهین به راننده بود مثلا برای یه مسافت ۴ کورسه ۳۰ تومن میخواست بده اونم برای ۴ نفر که البته من بیشتر از ۱ نفر رو سوار نمی کردم.سوما کمیسیون بالا بود چهارما گاها تا میپرسیدی به مقصد میدیدی طرف وسایل یا یک داره کلی راه میرفتی تازه با این شرایط یک هم باید سوار میکردی که من کنسل میکردن.در کل اصلا به درد نمی خورد و نن بعد ۱ هفته انصراف دادم حداقل ماشینم سالم میمونه و برای درآمد ناچیز کلی هزینه استهلاک ماشین و تعمیرات نمیدم.موفق باشید

  • ایرانی

    لعنت به استعمار…واقعا از بیکاری مردم یو ایتفاده میکنن وکسی جوابگو نیست

  • محمد

    کرایه ها خیلی کم هستند اینطوری باشه چند ماه دیگه باید نصفه کار کنیم نصف اینو نصف ما اصلا به صرفه نیست من دیگه وقت رفتم تاکسی خریدم استرس ندارم هرچه کار کنم برای خودمه پول زور دیگه نمیدم

    • ناشناس

      بنده مسافر اسنپ هستم ولی متاسفانه در این کشور به راننده جماعت ظلم میشه اولش اومدن اینو زدن فاتحه آژا من س ها خونده شد با این حجم راننده که داره تو اسنپ کار می‌کنه واقعا ١۵ درصد زیاده و آخرش باید تو هشت درصد باشه و هرساله نه باید این درصد تغییر بکنه و زیاد بشه چون درصد که تورم نمیخوره وقتی کرایه ها رو هرساله گرون میکنم خوبه خود درصد اسنپ هم می‌ره بالا من شخصا خودم دیگه از اسنپ وسایل فروشگاه های اینترنتی استفاده نمیکنم چون باعث بیکاری خیلی از مشاغل خرد شده

  • نیما

    سلام چرا اسنپ باید 20 درصد کمسیون بگیره .مگه مثل آزانس 10 تا ماشینداره . چرا همه جوره میخواد از جیب راننده و مسافر بزنه . اگه خودشو موسس خیریه میدونه پس فقط 5 درصد بگیره. بجای اینکه کرایه اینقدر پایین بزنه از کمسیون خودش کم کنه اگه راست میگه.

  • ناشناس

    من اسنپ وانت کارمی کنم قیمتاش فاجعه اس واقعاخدازتون نگزره

  • ناشناس

    آقا من الان کاری به کمیسیون ندارم ،فرض میگیریم کرایه زده ۵۰ تومن اوکی میکنی مسافر که سوار شد میشه ۴۸ اون ۲تومنه کجا میره ،دقیقا چه خبره
    کمیسیون بالا رو ولش کن ،۱.۵ درصد شهرداری رو ولش کن چرا کرایه اعلامی به راننده و مسافر فرق داره

  • رحمانی

    من تواورمیه کارمیکنم خدایی کرایه هاخیلی خیلی بیشترازحدکم هستش این هنوز به کنار با20درصد کمسیون وبالای 1/5درصد هم عوارض شهرداری این راننده بدبخت انصافا مگه چقدر کارمیکنه خداوکیلی چطوری ازگلوتون میره پایین به والله توبدوضعیتی شکممون رو سیر میکنیم انصاف نیست اه بچه هامون یقه تک تکتون رو میگیره

  • فرزاد

    اسنپ تمام رانندهارا استعمار کرده کمسیون هم غیر قانونی است کمسیون ۱۰ درصد خوب برای وانت ها برای سواری ۵ درصد ظلم پا بر جا نیست

  • ناشناس

    سلام کمیسیون شرکت اسنپ در تهران بیست درصد هس.من راننده اسنپ
    بعضی از سایت ها مینویسن ۱۵ درصد (حتی خود اسنپ)
    تو روز رو شن دارن دروغ میگن.
    بماند کمیسیون ۲۰ درصدی
    واقعا در ایران با این درآمد ها و هزینه ها نمیشه یه جوان یه دختر رو بتونه خوشبخت کنه.

  • ناشناس

    میگن ۱۵درصد اما ۲۰ درصد میگیرن .من تهران کار میکنم و دقیقا حساب میکنم بیست درصده. نماینده های مجلس خودشونو داشتن جر میدادن بابت عجله دارم.انگاری اون موقع که عجله دارم بود بهمون میصرفید و ما داشتیم پول پارو میکردیم

  • ناشناس

    باسلام من راننده اسنپ هستم گرایه بسیارکم می باشد ومسیرطولانی وگمسیون بسیاربالاوباقیمت طرح ترافیک بسیارگران برای راننده چی می مونه فقت خستگی وبی پولی درواقع بردکی وبرده گشی صورت کرفته درواقع کارنکنی بنفع شما می باشد این تمام ماجرامیباشد تشکرازلطف شما