کد مطلب: ۴۶۵۳۶۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کمیسیون اسنپ چقدر است؟ / عوارض شهرداری از جیب مسافر می‌‌رود!

کمیسیون اسنپ چقدر است؟ / عوارض شهرداری از جیب مسافر می‌‌رود!

کمیسیون اسنپ در حالی در استان‌های مختلف متفاوت است که این شرکت تاکسی اینترنتی تاکید دارد که عوارض شهرداری را از مسافر دریافت می‌کند نه رانندگان؛ موضوعی که برخی کاربران راننده این مجموعه با آن مخالف هستند. 

سارا اسلامی: کمیسیون اسنپ در حالی در استان‌های مختلف متفاوت است که این شرکت تاکسی اینترنتی تاکید دارد که عوارض شهرداری را از مسافر دریافت می‌کند نه رانندگان؛ موضوعی که برخی کاربران راننده این مجموعه با آن مخالف هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چندی پیش موضوع اعتراض رانندگان اسنپ و تپسی به کمیسیون ۲۰ درصدی خبرساز شد. اسنپ در همان زمان اعلام کرد چنین اتفاقی رخ نداده است و این مجموعه 15 درصد از مبلغ کرایه‌ها را کسر می‌کند.

این شرکت در صفحه «باشگاه رانندگان اسنپ»، نیز توضیحاتی را در مورد کمیسیون‌ها درج کرده است. برای مثال اینکه سفرهایی انجام شده در محدوده‌ طرح ترافیک، معاف از پرداخت کمیسیون هستند.

رانندگان: کمیسیون‌ها بالاست

با وجود این، برخی از رانندگان، اعتراضاتی در مورد مبلغ کمیسیون شرکت‌های تاکسی اینترنتی دارند. کاربری در توئیتر نوشته است: «پنج ساعت خیابون متر می‌کنی، ترافیک … آفتاب، آخرش کلا ۱۶۰ تومن دستت رو می‌گیره که ۲۵ تومن هم کمیسیون شرکت‌هاست. بعد یه عده میان میگن؛ اسنپ گرون شده، راننده فلان، تپسی گرون شده راننده فلان.»

گروهی از مخاطبان سایت تجارت‌نیوز نیز در کامنت‌های خود نسبت به درصد کمیسیون این شرکت‌ها به ویژه اسنپ معترض هستند. برخی 15 درصد را قبول دارند اما رقم آن را بالا می‌دانند و گروهی از اساس معتقدند درصد کمیسیونی که اسنپ از آنها دریافت می‌کنند بیشتر از این میزان است.

«روزانه ۱۰ میلیارد درآمد اسنپ هست، بازعوارض شهرداری از راننده کم می‌شه. کمیسیون 15 درصد و قیمت‌ها هم که افتضاحه. قم همش شده ۵ تومن و۶ تومن.همه مجبورن کارمی‌کنن.»

«شما کمیسیون رو کمتر کن وام پیش‌کش، می‌گید اشتغال‌زایی کردید، برای ما یا برای خودتون؟ گرما، اصطحلاک، خرج ماشین، لاستیک بیمه و جریمه برای راننده بدبخت هست، ۱۵ درصد کمیسیون برای اینا. خودتون حساب کنید.»

کمیسیون 16.5 درصدی!

از بین گروهی که مبلغ کمیسیون را بیشتر از 15 درصد می‌دانند، گروهی به 1.5 درصد عوارض شهرداری اشاره می‌کنند.

«سلام ازوام که خبری نیست. ما هم مثل 90 درصد ملت ایران، فقط حرف‌های قشنگ می‌شنویم، عملکرد صفر…و کمیسیون اسنپ ۱۶٫۵ درصد هست نه ۱۵درصد.»

«15 درصد کمیسیون به‌علاوه ۱.۵ درصد حق شهرداری که می‌شود ۱۶.۵ درصد. واقعا روی چه حساب و کتابی باید ۱۶.۵ درصد از راننده کم شود؟»

کمیسیون 20 درصدی در برخی شهرستان‌ها

برخی از رانندگان اسنپ به ویژه آنها که در شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند، از کمیسیون 20 درصدی و حتی بالاتر اسنپ گلایه دارند.

«چرا فقط به تهران و رانندگان گرامی تهران می‌پردازید؟ شهرستان‌ها چی؟! 21.5 درصد کمیسیون با پایین‌ترین نرخ ممکن… ساری واقعا وضعیت اسنپش خوب نیست. با اینکه مرکز استان است.»

«الان کمیسیون در مشهد 18 درصد است، با این کرایه‌های بی‌خود! من که با ۱۸۸۰ کار می‌کنم خیلی خوب و به سرفه است. 5 تا تاسرویس ۱۸۸۰اندازه ۱۲ تا سرویس اسنپ ارزش داره. اگه بخواین می‌تونم عکس سفرهای ۱۸۸۰ را بفرستم. ۱۰۰هزار تومن کار می‌کنم نهایت کمیسیونش می‌شه ۸۰۰۰ تومن. اسنپ و تپسی فقط موقع برگشت به خانه به درد می‌خورن که خالی برنگردیم.»

«گرگان 20 درصده کمیسیون ،هیچکی هم به داد ما نمی‌رسه، نه بیمه‌ای، نه آینده‌ای.»

«کمیسیون اسنپ۲۰ درصد شده که با وجود این همه افزایش هزینه‌های ماشین، حتی در برخی مواقع بیشترهم می‌گیرند.»

«واقعا من از مقدار کرایه‌ای که اسنپ می‌زنه متعجبم. مسیری که حداقل چهار لیتر بنزین مصرف می‌شه برای پژو که فقط پول بنزینش می‌شه دوازده هزار تومان، مقدار کرایه رو می‌زنه چهارده هزار تومان. اونوقت از این چهارده هزار تومان، 20 درصد رو کمیسیون می‌گیره. یعنی راننده فقط پول بنزین رو باید از جیب بده. بماند سایر هزینه‌ها. الان دو هفته هست تو اسنپ ثبت‌نام کردم. ولی وقتی کرایه‌ها و هزینه‌ها رو در نظر می‌گیرم، میبینم واقعا جز ضرر چیز دیگه‌ای نیست. تعجبم از رانندگانی که دارن تو اسنپ کار می‌کنن. واقعا چیزی هم براشون می‌مونه؟»

اسنپ: عوارض شهرداری از مسافر گرفته می‌شود

مدیر تجاری اسنپ در این مورد به تجارت‌نیوز توضیح داد: طی یک سال گذشته، کمیسیون‌های دریافتی از کاربران راننده اسنپ در هیچ شهری تغییر نداشته است. هم اکنون کمیسیون دریافتی اسنپ از کاربران راننده در هشت استان تهران، البرز، اصفهان، فارس، خراسان رضوی، قم، خوزستان و آذربایجان شرقی، ۱۵ درصد و در بقیه مناطق کشور ۲۰ درصد است.

فرید شهابی افزود: رقم کمیسیون از ابتدای فعالیت اسنپ در هشت استان مذکور ۱۳ درصد بود و اردیبهشت سال ۹۸، به منظور همسان‌سازی با دیگر تاکسی‌های اینترنتی، به ۱۵ درصد تغییر یافت. بنابراین کسر هرگونه مبلغ دیگری به عنوان کمیسیون صحت ندارد.

وی در رابطه با دریافت عوارض ۱.۵ درصدی شهرداری از کاربران راننده توضیح داد: طبق دستورالعمل نظارتی تاکسی‌های اینترنتی، این رقم به هزینه سفر اضافه و مستقیم به شهرداری پرداخت می‌شود. در واقع فرایند محاسبه این صورت است که اسنپ ابتدا هزینه سفر را، بدون ۱.۵ درصد عوارض شهرداری مشخص می‌کند و میزان کمیسیون اسنپ بر مبنای آن مبلغ محاسبه می‌شود. سپس به هزینه کلی سفر ۱.۵ درصد عوارض شهرداری اضافه می‌شود که این مبلغ اعلامی به مسافر است.

مدیر تجاری اسنپ گفت: در واقع حق کمیسیونی که کاربر راننده از هزینه سفر پرداخت می‌کند، بدون محاسبه ۱.۵ درصد عوارض شهرداری است.

آخرین اخبار حوزه استارتاپ را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضاازتبریز

    باعرض‌سلام‌وخسته‌نباشید،به‌دست‌اندرکاران‌تجارت‌نیوز،اسنپ‌واقعاظلم‌میکنه‌به‌راننده‌ها،با اینهمه‌گرانی‌کرایه‌زیادنشده‌ولی‌اسنپ‌۲۵درصدکمیسیون‌برمیداره،من‌ثابت‌میکنم‌منامروزتاالان‌۳مسافرسوارکرده‌ام‌که‌جمع‌مبلغ‌هرسه‌شده،۶۳۵۰۰تومادونفرآنلاین‌پرداخت‌کرده‌اندیک‌نفرنقدی،الان‌میبینم‌۱۵۰۰۰هزارتوماتوجیبم‌هست،۳۲۹۷۵‌توماتوکارتم‌هس‌البته‌منهای‌۱۰۰۰۰هزارتوما‌که‌دائمااسنپ‌نگه‌میداره،این‌۳۲۹۷۵توماروبا۱۵۰۰۰هزارجمع‌کنیدمیشه۴۷۹۷۵توماحالا این‌رقم‌رواز۶۳۵۰۰تومان‌کسرکنیدمیشه‌۱۵۵۲۵ توما،ببینیدظلمه‌یانه‌؟؟ازصبح‌ساعت۹تا۱۱من کارکردم۴۷تومااسنپکارکرده۱۵۵۰۰توما‌ببینید میشه۲۵درصدیانه

  • حامد

    با عرض سلام خسته نباشید به ناوگان حمل نقل مسافربری اسنپ پیشنهاد من این است که اگر اسنپ رانندها را بیمه تامین اجتماعی میکرد رانندها بیشتر شور اشتیاق کار کردن و همکاری با اسنپ رو داشتن درحاضر با کرایه کم و نداشتن بیمه هیچ راننده ای علاقه به کارکردن نداره .نظراینجانب این است که اسنپ رانندها رو بیمه بکنه . بیشتر درامد زایی داره .ممنون .

  • ناشناس

    واقعا بی انصافی کامل بنده ۲۲۲هزارتومان کارکردم با خیابون های پرترافیک تهران که ازبنده ۵۷ هزارتومان درصد کم شده حالا خودتون حساب کنید چنددرصد ازراننده میگیرن

  • ناشناس

    سلام و خسته نباشید به مردم عزیز کشورم، به نظرم اسنپ جایی شده که از مردم به خاطر فقرشان سو استفاده میکند به خاطر جذب مسافر نرخ کرایه ها را پایین میزند و راننده بدبخت به خاطر فقر ونبود کار مجبوره بپذیره ،و هیچ ارگانی نیست که به فکر این رانندگان بدبخت باشه به نظرم پولی که از رانندگان اسنپ به جیب میزنید مانند……براتون

  • ناشناس

    من که الان کامنت ها رو خوندم واقعا متعجب هستم یعنی یک نفر از اسنپ راضی نبود شرم بر انگیزه یه کاری کنید که مردم از شما راضی باشن مثلا شما کار آفرین هستین خدایش خیلی ظلم میکنن در حق راننده ها

  • مهدی

    با سلام ،من هم موافق پایین بودن نرخ کرایه هستم ،اصلا نمی صرفه ۶۰لیتر بنزین که جواب نمیده ،بعدش هم باید آزاد بزنیم که اونم بدتر

  • ناشناس

    بنده دیروز یعنی ۹ شهریور ۱۴۰۰ ،صبح ساعت ۸ از مبدا وحیدیه نظام اباد به مقصدمیردامادمسافررو سوار کردم با کرایه ۴۲۵۰۰ تومان اوج ترافیک، وقتی به مقصد رسیدم دیدم ۳۴۵۰۰ تومن برام ریختن، بقدری ناراحت شدم ،ادم به کی بگه؟پیام هم دادم به بخش مالی اسنپ اما جوابی ندادن، این انصافهحدود ۸۰۰۰ تومن کم میکنن؟؟اگر میدونستم این مبلغ رو میدن هرگز نمیرفتم این سفررو،این نامردیه کامل

  • ناشناس

    کمیسیون اسنپ ۲۶/۶ درصد حساب کردم که میگم

  • ناشناس

    شرکت اسنپ خیلی خیلی ظلم میکنه اول با کمسیون ۱۳ درصد شروع کرد مردم اگه مجبور نباشن نمیرن

  • بینام

    پادشاه خودتون باشید نه کارگر پادشاه که انصافی سرش نمیشه و همش ظلم میکنه