خبر مهم:

کد مطلب: ۶۰۲۲۰۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مانع جدید برای استارتاپ‌ها / دریافت اجباری اینماد لغو نمی‌شود؟

مانع جدید برای استارتاپ‌ها / دریافت اجباری اینماد لغو نمی‌شود؟

به تازگی کسب مجوز نماد اینماد ( نماد اعتماد الکترنیکی) برای کسب‌وکارهای نو پا و استارتاپ‌ها الزامی شده است.در حالی که تا پیش از این، دریافت این نماد اختیاری بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به تازگی استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نو پا ملزم به داشتن نماد اینماد یعنی همان نماد اعتماد الکترونیکی شده‌اند. این در حالی است که پیش از این داشتن این نماد برای استارتاپ‌ها اختیاری بود.

کسب مجوز از این شرکت و داشتن نماد اینماد در حقیقت می‌تواند باعث اعتماد بیشتر کاربران در استفاده از یک سایت یا فروشگاه اینترنتی شود. به این صورت که وقتی یک کسب‌وکار آنلاین دارای اینماد است کاربران می‌دانند که با مرکز توسعه‌ تجارت طرف هستند و درصورت بروز تخلف می‌توانند از آن کسب‌وکار شکایت کنند.

به نظر می‌رسد الزام در کسب این نماد، باعث مشکلاتی در روند فعالیت کسب‌وکارها نوپا خواهد شد چرا که افراد زیادی از جمله نمایندگان مجلس به این طرح واکنش منفی نشان دادند.

اینماد مانع گسترش استارتاپ‌ها

براساس گزارش‌های به دست آمده الزام به داشتن نماد اینماد، کار را برای استارتاپ‌ها سخت‌تر کرده است. چرا که به کسب‌و‌کارهایی که اینماد ندارند، درگاه پرداختی اینترنتی واگذار نمی‌شود.

برخی نمایندگان مجلس اجبار در کسب نماد اینماد را برای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارها به ضرر آن‌ها دانستند و در اعتراض به این اقدام در صفحه توییتری خود واکنش نشان دادند :

رحیم زارع، نماینده مجلس:« با یک دستور غیرقانونی، اینماد از یک مجوز اختیاری، تغییر ماهیت یافته و به یک مجوز اجباری برای تمامی کسب و کارهای فعال در فضای مجازی تبدیل شده که فاقد مصوبه مجلس و محدود کننده کسب و کارها در شرایط سخت اقتصادی است. مجلس مخالف ایجاد محدودیت برای کسب‌وکارهای اینترنتی است.»

محسن دهنوی نماینده مردم تهران : «مجلس با تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار سعی در کاهش سختی‌های کارآفرینان داشته است. ما اجبار به دریافت «اینماد» را سنگ بزرگی جلوی پای کارآفرینان و در تضاد با روح قانون‌ جدید می‌دانیم. لذا تا زمان فراهم‌آمدن زیرساخت‌های لازم و بررسی همه جوانب، اجازه آن را نخواهیم داد.»

او در ادامه توییت می‌گوید: «از ۳۵۰ هزار کسب‌وکار اینترنتی، ۷۰ درصد «اینماد» دریافت نکرده‌اند. ضمنا تجربه ورشکستگی سکه ثامن نشان داد اجبار به استفاده از اینماد کارآمدی لازم را نخواهد داشت. نباید با مانع‌تراشی برای نخبگان و کارآفرینان، به مهاجرت جوانان و خروج سرمایه‌های ملی دامن زد.»

«اینماد رمز عملیات نابودی استارتاپ‌هاست»

برخی کارابران نیز در این باره اعتراض خود را اعلام کردند: «مجوزی مثل «اینماد» که اعتبار داشتن یا نداشتنش مهم نیست و هیچ تضمینی هم برای حل مشکلات یک کسب و کار نمی‌ده چرا باید باشه؟»

«اینماد اجباری اسم رمز عملیات نابودی کسب‌و‌کارهای اینترنتی هست، مخصوصا اینمادی که هیچ ضمانت اصالتی برای برای مشتری ایجاد نمی‌کند.»

«اینماد هم مانع نوآوری است و هم الزام آن غیر قانونی. امیدواریم مجلس در مقابل این اقدام غیر قانونی که حکم مرگ اقتصاد دیجیتال کشور است بایستد. امیدواریم صدای بخش خصوصی به گوش تمام نمایندگان مجلس برسد.»

«نماد اعتماد در دنیا اختیاری و توسط بخش خصوصی داده میشه! متاسفانه اینماد دولتی از نماد اختیاری به نماد اجباری تبدیل شده است که مانع جدیدی در مقابل استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا است. امیدواریم این مانع هرچه سریع‌تر از جلوی پای کارآفرین ایرانی برداشته شود.»

در شرایطی که استارتاپ‌های کشور با موانع و مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، چرا که به نظر می‌رسد استارتاپ‌های نوآورانه به‌دلیل نداشتن بسیاری از مجوزها امکان دریافت اینماد را ندارند و با مسدودسازی درگاه‌های پرداخت اینترنتی آسیب می‌بینند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.