کد مطلب: ۳۱۸۱۴۵

گفتگوی تجارت‌نیوز با هم‌بنیانگذار یک استارت‌آپ شکست‌خوره:

دوستانه به گل نشستیم!/ در عمر ۱.۵ ساله «والامد» هیچ درآمدی کسب نکردیم

دوستانه به گل نشستیم!/ در عمر 1.5 ساله «والامد» هیچ درآمدی کسب نکردیم

یکی از استارت‌آپ‌هایی که سال 93 در زمینه تولید محتوا وارد میدان عمل شد و پس از یک سال و نیم فعالیت حرفه‌ای به دره مرگ استارت‌آپ‌ها سقوط کرد «والا مد» بود.

یکی از استارت‌آپ‌ هایی که سال 93 در زمینه تولید محتوا وارد میدان عمل شد و پس از یک سال و نیم فعالیت حرفه‌ای به دره مرگ استارت‌آپ‌ها سقوط کرد «والا مد» بود.
احسان طریقت یکی از سه فاندر این استارت‌آپِ به گل نشسته که این روزها مدیر تیم کانتر مارکتینگ کاله است و سابقه همکاری با سرآوا را نیز در رزومه‌ کاری‌اش دارد، در گفتگو با تجارت‌نیوز از دلایلی که به شکست برندشان ختم شد می‌گوید.

یک سایت محتوامحور

طریقت با اشاره به اینکه والامد در عمر کوتاه مدتش تجربیات محتوایی خوبی در اختیار بنیانگذارش گذاشته صحبت‌هایش را شروع می‌کند:« والامد یک سایت محتوامحور فشن بود که در مباحث آموزش و فرهنگ‌سازی فعالیت می‌کرد. هدف نهایی ما معرفی تمام افراد و فعالینی بود که در حوزه فشن و دیزاین مشغول فعالیت بودند. در اصل تلاش می‌کردیم برای اولین بار در ایران با به هم پیوند دادن حلقه‌های متفاوت زنجیر مدو فشن که از صفر تا 100 در این حوزه فعالیت می کردند کار متفاوتی انجام دهیم. می‌خواستیم با معرفی و شناساندن این افراد ایونت‌هایی در اختیار آنها و مردم بگذاریم. مانگین بازدید روزانه ما حدودا هشت هزار کاربر بود که برای سال 93 رقم خوبی بود.

دوستانه به گل نشستیم!

طریقت در توضیح اصل و اثاث شکل‌گیری والامد می‌گوید: در اصل ما سه هم‌بنیان‌گذار بودیم. من، جاویدان و شاهین کاظمی که علاوه بر همکار رفقای خوبی بودیم و در کنارهم خیلی راحت کار می‌کردیم. تیمی پنج نفره بودیم که در کنار هم کارها را ساپورت می‌کریم. تولید محتوای کار به عهده من بود. جاویدان در قسمت فنی سایت مشغول فعالیت بود و شاهین عهده‌دار مارکتینگ و دیزاین سایت بود. دو نفر هم در تولید محتوا به ما کمک می‌کردند.

طریقت با اشاره به اینکه شاید همین رفاقت گرم تبدیل به نقطه ضعف فعالیتشان شد ادامه می‌دهد: ما دوستان خیلی خوبی بودیم( البته هنوز هم هستیم) شاید همین رفاقت و دوستی خوب، باعث می‌شد اغلب تعارف داشته باشیم و در بسیاری از موارد شفاف صحبت نکنیم و صدالبته کارها را به موقع و حتی کامل تحویل نگیریم. خلاصه بگویم دوستانه به گل نشستیم.

وی تصریح می‌کند: از طرفی شناخت دقیق از فضایی که وارد شده بودیم نداشتیم. از قضیه نتورک (network) موجود در پشت صحنه فشن پیزی نمی‌دانستیم. همین دوعامل دست به دست هم دادند تا به جایی برسیم که نتوانیم ادامه دهیم و عملا شکست خوردیم. استارت‌آپ ما سال 93 وارد میدان عمل شد و سال 95 به انتهای فعالیتش رسید.

وی تصریح می‌کند: هر استارت‌آپی دلیل خاصی برای زمین خوردن دارد. بسیاری از آنها در بحث فنی با مشکل روبه‌رو می‌شوند. تعدادی با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند و عملا در آمدی به دست نمی‌آورند. در تعدادی از موارد حتی مهره‌چینی‌های تیم سرتا پر از اشکال است. خیلی از بنیان‌گذارها در ادامه مسیر به فیچرهایی که در ابتدای مسیر به آنها فکر می‌کردند نمی‌رسند و همین عوامل دست به دست هم می‌دهند و استارت‌آپ را به گل می‌نشانند.

طرفداران خاص خودمان را داشتیم

طریقت که این روزها مدرس دوره‌های متفاوت بازاریابی محتوایی است صحبت‌هایش را اینگونه ادامه می‌دهد: یکی از نقاط مثبت کار ما این بود که مطالب خوبی تولید می‌کردیم و با آدم‌های خاص دنیای مد به گفتگو می‌نشستیم و طرفداران خاص خودمان را داشتیم. اما نقطه منفی این رویداد این بود؛ ما هیچ درآمدی کسب نکردیم و این واقعا باعث سستی و تحلیل رفتن کیفیت کارمان شد.
طریقت در جواب سوال تجارت‌نیوز مبنی بر اینکه اگر زمان به عقب برگردد حاضر است وارد حوزه استارت‌آپ‌ها شود می‌گوید: 100درصد کار تولید را انجام می‌دهم. با این تفاوت که این بار تجربیات بیشتری دارم و مطمئنم جاویدان و شاهین هم با شکست قبلی، تجربیات زیادی به داشته‌هایشان اضافه کرده‌اند و بی‌شک با همین تجربیات و آموخته‌ها بهتر حرکت می‌کنیم و بیزینس پلنی دقیق و فکر شده می‌چینیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مد شده هنوز هیچ […] نکردیم بگیم شکست خوردیم ! آخ ما شکست خوردیم !