کد مطلب: ۷۵۶۶۶۸

وزیر ارتباطات: رفع فیلترینگ به عهده دولت نیست / رئیسی: وعده‌ من درباره اینترنت به قوت خود باقیست!

وزیر ارتباطات: رفع فیلترینگ به عهده دولت نیست / رئیسی: وعده‌ من درباره اینترنت به قوت خود باقیست!

رئیس جمهور و وزیر ارتباطات در تازه‌‌ترین صحبت‌های خود صراحتا اعلام کردند که رفع فیلترینگ پلتفرم‌های محبوب به عهده دولت نیست. بنابراین زمان رفع فیلتر و بازگشت به حالت عادی اینترنت هم نامشخص است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس جمهور و وزیر ارتباطات در تازه‌ترین صحبت‌های خود اعلام کردند که رفع فیلترینگ اینترنت به عهده دولت نیست، اما اینترنت را به محیط زیست مردم تشبیه می‌کنند.

شب گذشته، ابراهیم رئیسی درباره وضعیت فیلترینگ در کشور گفت: «بحث رفع محدودیت پلتفرم‌های خارجی یک امر فراقوه‌ای است که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی پیگیری می‌شود.»

این درحالیست که یکی از وعده‌های انتخاباتی رئیسی در سال 1400، فراهم کردن اینترنتی با سرعت و کیفیت بود. اما حالا به نظر می‌رسد منظور او اینترنت داخلی بوده است، نه اینترنت بین‌المللی.

پس از آن وزیر ارتباطات، صبح امروز در حاشیه جلسه هیات دولت گفته است: «وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: مصوبه فیلتر شدن اینستاگرام و تلگرام که رئیس جمهور هم به آن اشاره کردند ارتباطی به وزارت ارتباطات یا حتی دولت ندارد؛ این تصمیمی است که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با حضور سران سه قوه گرفته شده است.»

همچنین، رئیس جمهوری در گفت‌و‌گوی تلویزیونی اینتر‌نت را محیط زیست مردم خطاب کرده است. اما آنطور که تحقیقات جهانی نشان می‌دهند اینترنت می‌تواند به محیط زیست آسیب وارد کند؛ در ایران هم قرار است اینترنت را برای جلوگیری از آسیب به محیط زیست محدود کنند.

رفع فیلترینگ به شرط پذیرش قوانین ایران

وزیر ارتباطات از مکاتبه مرکز ملی فضای مجازی با شرکت متا که مالک شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و واتساپ است خبر داد و اعلام مذاکر کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: «همین‌جا اعلام می‌کنیم هر پلتفرم خارجی که قواعد جمهوری اسلامی و یا حداقل قواعد خودشان را بپذیرد و به آن پایبند باشند که بتوانیم حقوق مردم را در این پلترفرم‌ها دنبال کنیم، استقبال خواهیم کرد.»

زارع‌پور بیان کرد: «مصوبه فیلتر شدن اینستاگرام و تلگرام که رئیس جمهور هم به آن اشاره کردند ارتباطی به وزارت ارتباطات یا حتی دولت ندارد؛ این تصمیمی است که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با حضور سران سه قوه گرفته شده است.»

وی ادامه داد: «ارتباط صوتی و تصویری در پیام‌رسان‌های کشور برقرار است؛ روزانه چند میلیون تماس تصویری و صوتی از طریق پیام‌رسان‌ها و با کیفیت انجام می‌شود و هر روز بر کیفیت آنها اضافه می‌کنند.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: «همه زیرساخت‌های وزارت ارتباطات پای کار پیام‌رسان‌ها آمده که بتوانند خدمات باکیفیتی را به مردم ارائه کنند. حدود ۴-۵ پیام‌رسان‌هایی که این روزها مردم از آن استفاده می‌کنند این قابلیت را دارند.»

زارع‌پور عنوان کرد: «به زودی نسخه جدید پیام رسان ایتا که بعد از روبیکا بیشترین اقبال را داشته است، منتشر می شود و در نسخه جدید آن امکان تماس تصویری وجود دارد.«

وزیر ارتباطات همچنین گفت: پیام‌رسان‌های بله با مشارکت سروش‌پلاس، آیگپ و روبیکا به تماس تصویری مجهز شده‌اند. دو هفته پیش که وزیر ارشاد به موریتانی رفته بود، با پیام‌رسان‌های ایرانی با هیات دولت در تماس بود.

منبع: دیجیاتو

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به حوزه تکنولوژی و استارتاپ را در صفحه اخبار استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی مرادی

    در خصوص مسئله ای که اختیارش را ندارید اظهار نظر نفرمائید ، بگذارید صاحابش بیاد و بگه با اینترنت مملکت چه کرده و چه خواهد کرد !!
    شما رو چه به اینترنت !!