کد مطلب: ۶۶۸۰۹۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

صعود ۲ پله‌ای سرعت اینترنت در ایران صحت دارد؟

صعود ۲ پله‌ای سرعت اینترنت در ایران صحت دارد؟

اسپیدتست اعلام کرد که رتبه سرعت اینترنت ایران در ماه می، دو پله صعود کرده است. اما به ‌نظر می‌رسد که همچنان کاربران اینترنت در کشور، این افزایش سرعت را حس نمی‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، براساس آماری که در اسپیدتست منشتر شد، به نظر می‌رسد که سرعت اینترنت همراه ایران دو پله صعود کرده‌است. آیا واقعا سرعت اینترنت ثابت بیشتر شده‌است؟

در حال حاضر یعنی ماه می ۲۰۲۲، میانه سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۲۶.۱۰ مگابیت‌برثانیه و میانه سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۹.۵۹ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۳۱ میلی‌ثانیه است که این موضوع رتبه ایران را به ۷۱ از میان ۱۴۱ کشور رساند.

این در حالی است که در ماه آوریل سال ۲۰۲۲، میانه سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۲۴.۹۵ مگابیت‌ برثانیه و میانه سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۹.۵۹ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۳۱ میلی‌ثانیه بود که رتبه ایران را به ۷۳ از میان ۱۴۱ کشور رسانده بود.

واکنش کاربران به افزایش سرعت اینترنت ایران

این خبر در حالی منتشر شد گه برخی از کاربران طی چند ساعت اخیر، در شبکه اجتماعی توییتر به سرعت اینترنت واکنش نشان دادند. نظرات کاربران را در ادامه می‌خوانید.

«سرعت اینترنت تو تهران به شدت پایین آمده. هم نت همراه و هم adsl خانگی. فیلترشکن‌ها هم به سختی کار میکنند.»

«شش ساعته میخوام کلاس آنلاین یک ساعته رو ببینم هنوز که قسمت نشده. هنوزم می‌گن سرعت اینترنت خفنه؟»

«سرعت اینترنت قبلا اعصابم رو خورد می‌کرد، اما الان دیگه برام اعصاب خورد کن نیست. فقط هیجان زده میشم ببینم پایین‌

تر هم میاد یا نه ! خیلی جالب شده همه چی.»

«براساس آماری که از وضعیت سرعت اینترنت جهانی در ماه آوریل اعلام شد، میانگین سرعت دانلود اینترنت موبایل به ۲۴.۹۰ و اینترنت ثابت ۹.۹۵ مگابیت‌ بر ثانیه رسید. رتبه ایران سرعت اینترنت سه پله صعود داشته! ‏با این سرعتی که ما حس می‌کنیم، تنها راه صحتش افت سرعت بقیه کشورهاست.»

با توجه به واکنش‌هاس کاربران نسبت به سرعت اینترنت به نظر می‌رسد با وجود اینکه رتبه اینترنت ایران در جهان با صعود همراه بوده‌است، اما کاربران این افزایش سرعت را به صورت محسوس تجربه نمی‌کنند.

چرا کاربران افزایش سرعت را حس نمی‌کنند؟

برنامه عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات از ابتدای کار خود، توسعه اینترنت ثابت کشور بوده‌است. چرا که این وزارتخانه معتقد است که با توسعه اینترنت ثابت و فیبر نوری باید بار را از دوش شبکه ارتباطات سیار برداشت.

همچنین، وزیر ارتباطات در پاسخ به این پرسش تجارت‌نیوز که «چرا کاربران صعود رتبه اینترنت ایران را حس نمی‌کنند؟» گفت:« طبق آخرین اعلام سایت اسپیدتست ، سرعت اینترنت سیار و ثابت ایران نسبت به ماه قبل ارتقا داشته‌است. البته این سرعت، سرعتی نیست که مردم تجربه می‌کنند. اما چون براساس همین معیار اینترنت جهانی را مقایسه می‌کند، از جهت ارتقای رتبه کشور قابل استناد است. وگرنه سرعتی که مردم تجربه می‌کنند خیلی کمتر از این است.»

چندی پیش نیز سینا تفنگچی، کارشناس حوزه فناوری در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با اینکه چرا عموم مردم افزایش سرعت اینترنت را حس نمی‌کنند؛ گفته‌بود: «برای اندازه‌گیری اختلالات و سرعت اینترنت، اسپیدتست شاخص‌های مختلفی را در نظر می‌گیرند. اگر بعضی از کاربران احساس کاهش سرعت کردند، احتمالا در ساعات پیک مصرف از اینترنت استفاده کردند.

گفتگو کامل تجارت‌نیوز با این کارشناس را می‌توانید در گزارش « افزایش قیمت تعرفه‌ها باعث صعود رتبه اینترنت ایران شد؟ »

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خیر صحت ندارد ، افت سرعت و قطعی اینترنت امروز موجب ضرر و زیان خیلی ها در بورس شد

  • ناشناس

    باسلام.سرعت نداره اینترنت در ایران.البته خدا را شکر از خیلی سابق بهتر شده است.باتشکر

  • محمد جواد

    سلام آنقدر سرعت تلگرام واتس آپ اینستاگرام کم شده و کند شده هم وای فای هم رایتل هم همراه اول چند بار باید خاموش روشن کنی تا یه پیام بره