کد مطلب: ۴۹۲۷۵۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تاثیر محدودیت‌های کرونایی بر فروش اینترنتی

تاثیر محدودیت‌های کرونایی بر فروش اینترنتی

افزایش آمار مبتلایان و فوت‌شدگان کرونا، دولت را متقاعد کرد از شنبه، اول آذر محدودیت‌هایی را در کشور اجرا کند که به تعطیلی برخی اصناف می‌انجامد. آیا این موضوع می‌تواند روی عملکرد فروشگاه‌های اینترنتی در تامین و ارسال کالا تاثیر بگذارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، موضوع کنسلی یا تاخیر در ارسال سفارش‌ها، یکی از گلایه‌های پرتکرار مشتریان فروشگاه‌های آنلاین است.

برخی از کاربران فضای مجازی از تجربه‌های خود در فضای مجازی می‌نویسند؛ برای مثال، «دیجی‌کالا» یا «مو‌تن‌رو» به عنوان دو برندی که اولی خود را «بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین ایران» و «دومی بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین تخصصی لوازم آرایشی و بهداشتی کشور» می‌نامند، گاه با انتقاداتی از سوی کاربران توئیتر در مورد تاخیر در ارسال کالا مواجه‌اند.

البته فروشگاه‌های اینترنتی معمولا در پاسخ، مسئولیت کنسلی یا تاخیر در تحویل سفارش‌ها را متوجه تامین‌کنندگان همکار در مارکت‌پلیس یا شرکت پست می‌دانند.

هفته آینده با توجه به محدودیت‌های کرونایی که قرار است در کشور اعمال شود، برخی از اصناف در شهرهای مختلف تعطیل خواهند بود. آیا این موضوع می‌تواند در عملکرد فروشگاه‌های اینترنتی برای تهیه یا ارسال سفارش‌های مشتریان تاثیر بگذارد؟

دیجی‌کالا: شاید مشکلات جزئی رخ دهد

امیرحسن موسوی، مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا در پاسخ به این پرسش، با اشاره به اهمیت فروش اینترنتی برای کاهش رفت و آمدهای غیرضروری و کنترل کرونا، پیش‌بینی می‌کند که احتمالا ستاد کرونا تمهیداتی را می‌اندیشد که خللی در خدمت‌رسانی آنها ایجاد نشود.

او در گفتگو با تجارت‌نیوز، با اشاره به وجود شرایط مشابه در تعطیلات نوروز 99 به تجارت‌نیوز می‌گوید: 100 هزار تامین کننده، در مارکت‌پلیس دیجی‌کالا حضور دارند که تعداد زیادی از آنها فروشگاه‌های فیزیکی هستند. برخی از آنها در آن مقطع زمانی، ناچار شدند انبارها و فروشگاه‌های خود را تعطیل کنند؛ در نتیجه در رساندن کالاهای سفارشی به مراکز دیجی‌کالا با مشکل مواجه شدند.

موسوی ادامه می‌دهد: در مورد سفارش‌های شهرستان نیز به دلیل منع تردد بین شهرها مشکلاتی رخ داد؛ چرا که محل‌های جمع‌آوری کالاهای سفارشی نیز در مراکز استان‌ها قرار دارند، در نتیجه برخی فروشندگان که در شهرستان‌ها بودند، نتوانستند به موقع محصولات خود را به مرکز استان منتقل کنند.

مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا می‌افزاید: در آن مقطع، پلیس راه‌ نیز تا مدتی از تردد برخی از خودروهای شرکت جلوگیری می‌کرد، اما دیجی‌کالا با ستاد مقابه با کرونا مکاتبه کرد و از آنجا که این فروشگاه، در میان کسب و کارهای ضروری گروه یک قرار داشت، مشکل حل شد.

او می‌گوید: در مورد محدودیت‌های پیش رو نیز ممکن است مشکلات کوچک این چنینی رخ دهد، اما فروشگاه‌های اینترنتی از جمله مراکز خدماتی هستند که به کاهش ترددهای غیرضروری کمک می‌کنند؛ بنابراین بعید است جلوی فعالیت آنها گرفته شود و احتمالا ستاد مقابله با کرونا تمهیداتی را می‌اندیشد که خللی در خدمت‌رسانی آنها ایجاد نشود.

به گفته موسوی، یکی از مهم‌ترین عواملی که کشور چین توانست ویروش کرونا را کنترل کند گستردگی و سرعت عمل فروشگاه‌های اینترنتی بود و در ایران نیز می‌توان از این تجربه استفاده کرد.

مو‌تن‌رو: احتمال تاخیر در پست وجود دارد

محمد تحصیلی، مدیر مارکتینگ مو‌تن‌رو نیز معتقد است امکان دارد در زمینه تامین کالاهای مارکت‌پلیس و همچنین ارسال کالاها از طریق پست، مشکلاتی ایجاد شود.

او به تجارت‌نیوز می‌گوید: با توجه به تجربه‌های گذشته، این احتمال وجود دارد که در مورد پست محصولات مشکلاتی رخ دهد. در مواردی، اداره پست سفارش‌ها را با تاخیر زیاد به دست مشتریان رسانده است که آنها نیز موضوع را از چشم فروشگاه مو‌تن‌رو می‌بینند.

تحصیلی در مورد تامین کالا نیز بیان می‌کند: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، مراکز تولیدی تعطیل نخواهند بود؛ در نتیجه در مورد آن دسته از تامین‌کننده‌هایی که تولیدکننده هستند، مشکلی رخ نمی‌دهد.

او می‌افزاید: مو‌تن‌رو معمولا محصولاتی را که به صورت آماده در انبار خود دارد، از بنگاه‌های تولیدی تامین می‌کند، بنابراین بعید است در مورد این بخش از سفارش‌ها، با مشکلی مواجه شود.

مدیر مارکتینگ مو‌تن‌رو می‌گوید: برخی تامین‌کنندگان این فروشگاه اینترنتی، مغازه‌دارانی هستند که با مارکت‌پلیس موتن‌رو همکاری دارند؛ این گروه ممکن است در رساندن کالاهای سفارشی به انبارها با مشکل مواجه شوند.

به گفته تحصیلی، این مجموعه تلاش کرده است تا جایی که امکان دارد کالاهایی را در انبار خود جمع‌آوری کند تا بتواند تا حد ممکن، پاسخگوی سفارش‌های مردم باشد.

او می‌گوید: در مورد فروشگاه‌های مارکت‌پلیس نیز، محصولات پرطرفداری که پیش‌بینی می‌شود، سفارش‌های بالایی داشته باشند، در انبار دپو شده است تا مشکلات احتمالی کاهش یابد.

ترب: تعطیلی به اندازه نوسانات دلار موثر نیست

موتور جستجوگر ترب نیز با فروشگاه‌های بسیاری برای خرید اینترنتی همکاری دارد. به گفته ترکان کامرانی، مدیر مارکتینگ این مجموعه، تعطیلی‌ها به اندازه مواردی چون نوسانات دلار روی تامین کالاها اثر نمی‌گذارد.

او در گفتگو با تجارت‌نیوز، با اشاره به اینکه بیشتر از پنج هزار فروشنده در حوزه‌های مختلف، در موتور جستجوگر ترب فعال هستند، می‌گوید: تجربه نشان داده است که تعطیلی‌ها و محدودیت‌های کرونایی، معمولا روی تامین کالا از سوی فروشندگان تاثیر چندانی ندارند؛ اما نوسانات قیمت دلار، باعث می‌شود آنها کالاهای خود را ناموجود کنند.

کامرانی می‌افزاید: در واقع مشکلی در تامین کالاهای سفارشی نیست، اما در صورت افزایش قیمت ارز، فروشندگان تمایلی به فروش محصولات خود ندارند. در نتیجه اگر در هفته آینده، قیمت دلار ثبات داشته باشد یا کاهشی شود، آنها نیز کالاهای خود را عرضه می‌کنند اما اگر روند قیمت ارز افزایشی باشد، ممکن است از عرضه محصولات خودداری کنند.

مدیر مارکتینگ ترب، در مورد احتمال بروز مشکل در ارسال سفارش‌ها، می‌گوید: بیشتر فروشندگان، محصولات خود را از طریق تی‌پاکس و پست برای مشتریان ارسال می‌کنند و اگر خللی در فعالیت این مجموعه‌ها ایجاد نشود، تحویل کالاها نیز با مشکل مواجه نخواهد شد.

در مورد محدودیت‌های کرونایی که از ابتدای آذر اعمال می‌شود، اینجا بخوانید.

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.