کد مطلب: ۷۳۳۸۳۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

استارتاپ سوخت سیار در ایران/ از کجا بنزین آنلاین بخریم؟

استارتاپ سوخت سیار در ایران/ از کجا بنزین آنلاین بخریم؟

پس از فراگیر شدن استارتاپ‌های سفارش تاکسی، غذا و … در اینترنت، به نظر می‌رسد که حالا باید نوبت به سفارش پمپ بنزین اینترنتی برسد. چراکه استارتاپ‌های سوخت سیار می‌توانند علاوه بر صرفه‌جویی در زمان شهروندان به کاهش هزینه‌ها نیز کمک به‌سزایی کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، احتمالا برای همه دارندگان خودرو شخصی و به‌ویژه ساکنان کلان‌شهرهایی مانند تهران بسیار پیش آمده است که مدت زمان زیادی را در صف‌های طولانی پمپ بنزین سپری کنند. از طرف دیگر، بسیاری از افراد به‌دنبال راهکارهایی جهت صرفه‌جویی در زمان خود هستند. مجموعه این عوامل منجر شده است که استارتاپ‌های سوخت سیار به وجود آیند.

استارتاپ‌هایی در کشور ما نیز وجود دارند که در حوزه سوخت سیار یا همان سوخت اینترنتی فعالیت می‌کنند. اما استارتاپ‌های این حوزه نیز مانند دیگر حوزه‌ها، با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند؛ به‌طوری‌که طرح و ایده آن‌ها حتی به مرحله تایید نهادها و سازمان‌های مربوطه نیز نرسیده است.

با این حال، یکی از این استارتاپ‌ها توانسته است تا حدودی به فعالیت خود در این زمینه ادامه دهد و احتمالا بسیاری از افراد ماشین‌های سوخت‌رسانی آن را در خیابان‌های تهران دیده‌اند؛ این استارتاپ « پیدو » است.

استارتاپ سوخت سیار پیدو

پیدو (Pido) اولین سیستم سوخت‌رسانی آنلاین در ایران است که زیر نظر شرکت تجارت الکترونیک آیریک پارسیان فعالیت خود را آغاز کرد. نحوه کار این استارتاپ تا حدود زیادی شبیه به تاکسی‌های اینترنتی است.

کاربر از طریق اپلیکیشنی که روی گوشی خود نصب کرده است؛ مشخصات و موقعیت خودرو را ارسال می‌کند تا در زمان کمی خودروهای سیار پیدو برای سوخت‌رسانی در آن محل حاضر شوند.

این اپلیکیشن دارای دو نرم‌افزار برای کاربر و سوخت‌رسان است؛ در صورتی که کاربر درخواست خود را اعلام کند، نزدیک‌ترین ماشین سوخت‌رسان می‌تواند به آن پاسخ دهد و پس از اینکه قیمت و مسافت آن مشخص شد، کاربر نیز می‌تواند دکمه تایید یا انصراف را انتخاب کند.

برای خرید آنلاین بنزین چقدر باید پول داد؟ اپلیکیشن این استارتاپ، قیمت سوخت را به همان نرخ مصوب حساب می‌کند و صرفاً هزینه حمل‌ونقل تا محل مورد نظر متقاضی به آن اضافه می‌شود.

همچنین، راننده نیز آدرس و شماره شخص درخواست‌کننده را دریافت می‌کند و پس از رسیدن به مقصد با رعایت اصول ایمنی مربوطه، سوخت‌رسانی را انجام و کاربر نیز پرداخت را به صورت نقدی یا آنلاین انجام می‌دهد.

شرکت گروه داده‌پردازی بانک پارسیان و شرکت پرداخت الکترونیک سداد نام سهامدارهای دیگر این استارتاپ است.

همچنین، پیدو در حال حاضر تنها استارتاپ فعال در زمینه سوخت سیار در کشور است. البته پیش از این استارتاپ‌های دیگری مانند مستر بلیت هم در این حوزه فعال بودند، اما مدتی است که خبری از ادامه فعالیت این استارتاپ نیست.

سوخت سیار نجات‌دهنده پمپ‌ بنزین‌های تهران

بررسی‌ها نشان می‌دهد که به‌طور متوسط به‌ازای هر یک میلیون نفر جمعیت و مساحت ۵۰ کیلومتر مربع در حالت عادی حداقل به ۱۸ پمپ‌بنزین نیاز است.

البته اگر قرار باشد طبق استانداردهای جهانی رفتار شود، بسیار بیشتر از اینها به جایگاه سوخت نیاز است که احداث این همه پمپ بنزین نیازمند فضا و زمین است، اما چرا این همه زمین صرف احداث پمپ بنزین می‌شود وقتی که طرح‌ها و ایده‌های بهتری وجود دارند.

گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که تعداد پمپ‌بنزین‌های تهران به نسبت تعداد خودروها کافی نیست. درحالی ‌که طبق استانداردهای جهانی متوسط سطح دسترسی به پمپ‌بنزین باید یک‌ کیلومتر باشد، اما طبق گفته‌های موجود برای رسیدن به یک پمپ‌ بنزین در تهران باید 6 الی 7 کیلومتر مسافت را طی کرد.

این جدای از زمانی است که صرف سوخت‌گیری در پمپ‌ بنزین‌ها می‌شود. طبق بررسی‌ای که با همکاری سازمان محیط‌ زیست صورت گرفته، اکسیژنی که در رفت‌وآمد خودروها می‌سوزد، حجم بسیار بالایی است. به‌طوری ‌که اگر یک پمپ‌ بنزین برای کاهش ترددها تاسیس شود، اکسیژنی که حفظ می‌شود، معادل احداث یک هکتار جنگل است. این البته جدای از مونوکسیدکربنی است که دیگر تولید نمی‌شود.

در ایران و شهری مثل تهران نیازمند پمپ بنزین‌های بیشتری هستیم که اجرای این طرح می‌تواند کمک شایانی به حل این مشکل کند و هزینه‌های سرمایه‌گذاری کمتری هم نیازمند است.

مشکلات متعددی که مهم‌ترین آن گران‌ بودن زمین است، شرایطی را پیش آورده که تعداد متقاضیان احداث پمپ‌بنزین به‌طور چشمگیری کاهش یابد. در چنین شرایطی راه‌اندازی چنین اپلیکیشن‌هایی می‌تواند مشکلات بسیاری از مردم را حل کند.

با وجود این، توسعه استارتاپ‌های سوخت سیار که تاثیرات به‌سزایی بر محیط زیست و زمان شهروندان دارد و نیازمند توجه بیشتری از سوی مسئولان مربوطه است، اما تاکنون فرهنگ دریافت سوخت به صورت آنلاین به‌دلیل نبود تبلیغات و آگاه‌سازی، در میان شهروندان جا نیفتاده است.

مهم‌‎ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به حوزه تکنولوژی و استارتاپ را در صفحه اختصاصی اخبار استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.