کد مطلب: ۷۴۷۰۷۳

در نشست نقد و بررسی سیاست‌های معاونت علمی و فناوری مطرح شد:

توسعه فناوری بدون ارتباطات جهانی ممکن نیست

توسعه فناوری بدون ارتباطات جهانی ممکن نیست

صبح امروز اولین نشست «دیدگاه» پیرامون بررسی و نقد سیاست‌های معاونت علمی و فناوری در دولت دوازدهم و راهکارهای پیشنهادی به معاونت فعلی صبح امروز در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اولین نشست «دیدگاه» پیرامون بررسی و نقد سیاست‌های معاونت علمی و فناوری در دولت دوازدهم و راهکارهای پیشنهادی به معاونت فعلی، روز دوشنبه ۱۹ دی‌ماه در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران توسط سازمان ملی کارآفرینی و رسانه اکوموتیو برگزار شد.

محمدرضا راوند، دبیرکل سازمان ملی کارآفرینی در ابتدای نشست ضمن انتقاد به محدودسازی اینترنت، به معرفی سازمان ملی کارآفرینی پرداخت و اهداف این سازمان را در جهت تسهیل فرآیندهای زیست‌بوم نوآوری و فناوری دانست.

مهاجرت، چالش اصلی نیروی کار

علی زواشکیانی، معاون علمی مدرسه کسب‌وکار «تکاپو» با نگاه جدید به مسئله گفت:«اخیرا با مجموعه‌ای رو به رشد مواجه هستیم که درگیر موج مهاجرت شده‌اند. در دولت قبل، پیرامون این چالش برنامه‌ای ارائه شد که به بازگشت افراد به کشور کمک کرد و متاسفانه بسیاری از آنها در وضعیت کنونی مهاجرت کردند».

او با اشاره به تمرکزی که معاونت علمی بر نیروی انسانی داشت، افزود:«این برنامه تا حدی جلو رفت اما به دلیل مسائل امنیتی، ارتباط این افراد با خارج از کشور، متوقف شد.»

حامد ساجدی، رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی فناوری، نوآوری و تجاری سازی ضمن تاکید بر تحولات مثبت دولت قبل در اکوسیستم نوآوری بیان کرد:«در دولت قبل، جان بخشی جدی به زیست‌بوم نوآوری انجام شد که در هیچ بخش دیگری اتفاق نیفتاد و این شایسته تقدیر است. نوآوران در راه‌های نرفته قدم برمی‌دارند و معاونت نیز در همین جهت قدم برداشته است».

او ادامه داد:«اکوسیستم بعد از نهادسازی، دیگر خصوصی نبود و افراط معاونت باعث شد که اکوسیستم چهره‌ای دولتی به خود بگیرد. نهادسازی بر ظرفیت‌سازی پیشی گرفت. تعاملات بین‌المللی در این فضا، یکی از ملزومات است و افراد به جای سعی در ارتباط با جامعه بین‌الملل خودشان دست به مهاجرت زدند».

ساجدی همچنین بیان کرد:«بحث دیگری که مطرح است، بحث زیرساخت‌هاست که یکی از مهم‌ترین این زیرساخت‌ها، زیرساخت دانشی است. نیاز به تخمین در حوزه نوآوری بحثی جدی است و اگر معاونت این دولت تدبیری در این‌باره نداشته باشد، اکوسیستم با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد شد. معاونت اگر توان ساخت زیرساخت‌های لازم را ندارد، حداقل به تاب‌آوری افراد و بنگاه‌ها کمک کند و ساخت ارتباطات بین‌المللی را در دستور کار خود قرار دهد تا بقای اکوسیستم را تضمین کند».

کیوان جامه بزرگ، معاون توسعه راهبردی فناپ و عضو نظام صنفی رایانه‌ای در ادامه با انتقاد به وضعیت اکوسیستم استارتاپی گفت: «سیاست‌های زیست بوم در کشور ما برگرفته از سیاست‌های دولت است. ما نهادی برای سیاست در نوآوری و توسعه آن را به صورت ماموریت‌گرا نداریم. اتفاقی که در دولت قبل افتاد بیشتر در ترویج این زیست بوم موفق بود نه توسعه آن».

لازم است نگاه امنیتی برداشته شود

این عضو سازمان نصر در بخش دوم صحبت های خود پیرامون اقتصاد دیجیتال افزود:«در دولت قبل، رشد قابل توجهی در بخش دیجیتال داشتیم که البته نتوانستیم تکنولوژی را در صنایع بزرگی مثل معدن رسوخ دهیم. این بحث باز به حفظ امنیت برمی‌گردد و شاید لازم است نگاه امنیتی از این بخش برداشته شود».

حسام زندحسامی، مدیرکل سابق دفتر نوآوری و کسب‌وکارهای نوین معاونت علمی و عضو هئیت علمی دانشگاه علوم تحقیقات نیز با اشاره به بخش‌های مختلف معاونت، بیان کرد: اولین بخش، دوره الیاسی بود که دوره طلایی بود و بحث سیاست گذاری در این دوره شکل گرفت. در بخش دوم استارتاپ‌ها شکل گرفتند و رسانه‌ها به این فضا وارد شدند. ستادها در این دوره جمع شدند و از از هم گسیختگی جلوگیری شد. در این دوره معاونت درگیر راه‌اندازی اجزای اکوسیستم شد در حالیکه تنها اهرم معاونت پول نیست.

او ادامه داد: منتورنماهای فراوانی نیز در این دوره به اکوسیستم وارد شدند. در دوره سوم معاونت وارد فضای دیجیتال شد و حمایت از این بخش صورت گرفت در کنار اینکه اتفاق خوبی بود ولی باعث نادیده گرفته شدن صنایع شد و نگاه را به استارتاپ‌ها، زودبازده کرد. در دوره چهارم بین وزارت علوم و معاونت رقابتی شکل گرفت و به طور خلاصه باید گفت که هیچ فرآیندی در زیست بوم، به صورت حرفه‌ای انجام نشد».

علی چاپرک، عضو پژوهشگاه نیرو نیز ضمن اظهار نظر مثبت درباره عملکرد معاونت، گفت: همین باعث می‌شود اگر از داخل اکوسیستم به آن نگاه کنیم همه چیز خوب است. اما در سطح ملی شاخص های دیگری وجود دارد. کمیت در این شاخص‌ها مطرح نیست و مفاهیمی مثل صادرات، GDP و… مطرح است و طبق آخرین آمارها ۶۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی در این اکوسیستم وجود داشته که به نسبت عدد قابل قبولی نیست. این عدد ۰.۲۵ از GDP را دربرمیگیرد».

IMG 20230109 145113 907

اکوسیستم فناوری کاسب تحریم شده است

او افزود: «اکوسیستم فناوری ما در حال حاضر کاسب تحریم شده است. توسعه فناوری بدون ارتباطات جهانی ممکن نیست. اکوسیستم فناوری به ابزاری علیه توسعه تبدیل شده است چرا که توسعه بدون توسعه سیاسی و اجتماعی صورت نمی‌گیرد».

محمدرضا راوند در پایان جلسه خاطرنشان کرد: «وقتی صحبت از مشارکت و حضور جوانان در این زیست‌بوم شد، دکتر ستاری به آن جامه عمل پوشاند و ریسک جسارت آنها را متحمل شد. اما بخش دیگر آن از کاستی هاست که قبل از بیان آن باید بپرسیم دست معاونت تا چه اندازه باز بود؟

در معاونت حلقه مفقوده ای در حوزه تجاری سازی در دوره قبل وجود داشت و عدم برابری در استفاده از فرصتها در مناطق مختلف کشور مطرح میشود و با نگاه اجتماعی به این قضیه، بسیاری از چالشها حل نشده باقی ماند. این مهم است که در این دولت معاونت علمی به تنهایی به سراغ اکوسیستم نرود و ارتباط با دیگر بخشها را نیز برای توسعه بسازد».

آخرین اخبار حوزه استارتاپ و تکنولوژی را اینجا در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.