کد مطلب: ۷۹۱۷۹۶

بیل گیتس طی یادداشتی اظهار کرد:

شاید هوش مصنوعی از کنترل انسان خارج شود

شاید هوش مصنوعی از کنترل انسان خارج شود

بیل گیتس خالق مایکروسافت، در آخرین یادداشتی که منتشر کرده، از هوش مصنوعی به‌عنوان یک پدیده انقلابی یاد می‌کند که می‌تواند به ارتقای کیفیت جنبه‌های مختلف زندگی انسان کمک کند اما خطرات و تهدیدهایی را هم به همراه دارد و شاید روزی از کنترل خارج شود.

به گزارش تجارت‌نیوز "عصر هوش مصنوعی آغاز شده است" این جمله عنوان گزارشی هفت صفحه‌ای است که بیل گیتس در آخرین یادداشت خود در مورد هوش مصنوعی در وب‌سایتش منتشر کرد. در این گزارش می‌توان هیجان و البته نگرانی‌های گیتس در مورد هوش مصنوعی را دید؛ هیجان‌انگیز از این جهت که به افزایش کیفیت زندگی انسان‌ها کمک می‌کند و موجب نگرانی است چون هنوز ناشناخته است و سوالات زیادی را ایجاد می‌کند؛ مثلا اگر از انسان پیشی بگیرد، چه می‌شود؟ اگر از کنترل خارج شود، چه پیش می‌آید؟ در ادامه خلاصه‌ای از گزارش بیل گیتس را می‌خوانید.

هوش مصنوعی در کنار منابع انسانی یا علیه آن؟

انتشار GPT-4، در نهایت بسیاری را متقاعد کرده که آینده بازار کار برای همیشه تغییر یافته و هوش مصنوعی در خط مقدم این تغییر زلزله‌وار قرار دارد. یکی از چهره‌های مشهوری که در این زمینه یادداشت‌های زیادی دارد، بیل گیتس خالق و هم‌بنیان‌گذار مایکروسافت است.

اهميت یادداشت گیتس در این نکته است که نمی‌توان شخصی چون گیتس را به توهم در مورد دنیای تکنولوژی متهم کرد. او احتمالا چیزی را می‌بیند که برخی نمی‌بینند یا شوک مواجهه با آن را نمی‌پذیرند.

گیتس امیدوار است که مدل‌های موجود هوش مصنوعی بهبود پیدا کنند و به نوعی بر رشد بازار کار تأثیر بگذارند. او با تمرکز بر آینده هوش مصنوعی و تأثیر آن بر نیروی کار، با جمله "عصر هوش مصنوعی آغاز شده است"، پتک محکمی می‌کوبد بر حریم امن نیروی کار. حالا هیولاهای OpenAI پشت در ایستاده‌اند و در یک‌قدمی بازار کار قرار گرفته‌اند و اگر نیروی انسانی دیر بجنبد، آخرین شانس‌های خود را به موجودی دست‌ساخته خویش می‌بازد.

بعد از GUI حالا GPTها هوش از سر گیتس ربوده‌اند

گیتس در گزارش خود می‌گوید: تنها دو فناوری تاکنون او را متقاعد کرده‌اند که از آنها با عنوان "انقلابی" یاد کند؛ یکی مربوط به اختراع رابط کاربری گرافیکی مدرن (GUI) است (که مربوط به سال 1980 است و قبل از آن، کاربران با استفاده از رابط خط فرمان (Command Line) با کامپیوتر کار می‌کردند) و دیگری در سال 2022 بوده یعنی زمانی که گیتس تیم OpenAI را برای اینکه یک مدل هوش مصنوعی برای قبولی در آزمون زیست‌شناسی بسازد، به چالش کشیده است.

در این لحظه بود که او متوجه شد که اکنون در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که در کتاب‌های تاریخ از آن با نام آینده یاد شده است. حالا مدل‌های مخنلف GPT که OpenAI تولید کرده، برای گیتس به لحاظ تاثیرگذاری حکم GUI را دارند. چون گیتس با استفاده از GUI و ویندوز، شیوه‌های استفاده از کامپیوترها را از اساس تغییر داد.

هوش مصنوعی همه ابعاد زندگی را تغییر می‌دهد

گیتس می‌نویسد: «توسعه هوش مصنوعی به اندازه ایجاد ریزپردازنده، رایانه شخصی، اینترنت و تلفن همراه اساسی و مهم است. در حقیقت هوش مصنوعی روش کار، یادگیری، مسافرت، دریافت مراقبت‌های بهداشتی و ارتباط مردم با یکدیگر را تغییر خواهد داد. ضمن اینکه کل صنایع حول آن تغییر جهت خواهند داد.

نکته مهم دیگر اینکه تمایز رقابتی کسب‌وکارها با شیوه و میزان استفاده از هوش مصنوعی ارتباط مستقیم و موثر خواهد داشت. گیتس معتقد است که هوش مصنوعی می‌تواند به کاهش نابرابری در آموزش کمک کند و البته به خاطر خطاهای به‌جا و نابجایی که دارد، باید با دقت و با سیاست‌گذاری دقیق مورد استفاده قرار گیرد.

هوش مصنوعی به دستیار شخصی تبدیل می‌شود؟

مدیرعامل سابق مایکروسافت با نگاهی به افزایش بهره‌وری، بر این باور است که مانند آفیس 365 که اخیرا اعلام کرده است، به‌عنوان کمک‌کننده وارد حوزه کاری یقه‌سفیدها یا همان مدیران حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای خواهد شد، اما در بخش‌هایی که به‌طور منظم نیاز به اندیشیدن و تصمیم‌گیری دارند، کمکی نخواهد کرد، هوش مصنوعی نیز تبدیل به یک دستیار شخصی می‌شود.

مثلا وظایفی چون نوشتن یادداشت‌های ساده انگلیسی (یا زبان دیگری) انجام می‌دهد، برای طول روز برنامه‌ریزی می‌کند و کارهای روزمره مانند پاسخ دادن به ایمیل‌ها را پیش می‌برد. حتی ممکن است بتواند مطالبی را که خودتان باید تهیه می‌کردید، بخواند و سریعا خلاصه‌ای به شما تحویل دهد.

گیتس همچنین معتقد است که هوش مصنوعی به‌طور گسترده به توسعه سلامت کمک می‌کند؛ به‌ویژه در کشورهای فقیرتر، هوش مصنوعی به‌عنوان یک پزشک عمل خواهد کرد و به کارهای روزمره سرعت می‌بخشد. به واقع بخشی از اقدامات را بر عهده می‌گیرد تا کارکنان بهداشت و درمان بتوانند کمک‌های بیشتری به بیماران ارائه دهند. همچنین اکتشافات بیولوژیکی را سرعت می‌بخشد؛ همانطور که هوش مصنوعی DeepMind در زمینه کشف دارو انجام داده است.

تهدیدهای تکنولوژی‌های جدید

در نهایت، گیتس به توضیح تهدیدات و خطرات استفاده از هوش مصنوعی می‌پردازد؛ گیتس معتقد است که هوش مصنوعی روشی است که نمی‌تواند استدلال انتزاعی انجام دهد و تصمیم‌گیری کاملا صحیحی داشته باشد. بنابراین ممکن است روزی از کنترل خارج شود.

هم‌بنیان‌گذار مایکروسافت استدلال می‌کند که به ندرت پیش می‌آید که هوش مصنوعی در پاسخ به پرسشی بگوید: نمی‌دانم و دوست دارد چیزهایی را بسازد که وجود ندارند.

در پایان، گیتس امیدوار است که هوش مصنوعی بتواند همچنان به پیشرفت خود ادامه دهد، اما به روشی بشردوستانه و با هدف کاهش نابرابری و رنج در کشورهای فقیرتر. به گفته او، جهان باید مجموعه‌ای از قوانین را وضع کند که هوش مصنوعی مزایای بیشتری برای جامعه داشته باشد تا جنبه‌های منفی آن کم شده و تضمینی وجود داشته باشد که در مسیر درست باقی بماند.

در پایان می‌توان به این صورت برداشت کرد که بیل گیتس به شدت در مورد احتمال وقوع یک انقلاب تکنولوژیکی هیجان‌زده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.