کد مطلب: ۶۵۶۳۰۱

وزیر ارتباطات در گفتگو با تجارت‌نیوز:

توسعه اینترنت ثابت، اولویت اول وزارت ارتباطات / اینترنت همراه مناسب حجم بالای تقاضا نیست

توسعه اینترنت ثابت، اولویت اول وزارت ارتباطات / اینترنت همراه مناسب حجم بالای تقاضا نیست

وزیر ارتباطات علت کندی سرعت اینترنت تلفن همراه را حجم بالای تقاضا می‌داند و معتقد است که با توسعه اینترنت ثابت و فیبر نوری باید بار را از دوش شبکه ارتباطات سیار برداشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با وجود اینکه رگولاتوری و وزرات ارتباطات اعلام کردند که سرعت اینترنت موبایل در کشور افزایش یافته است، اما همچنان گزارش‌هایی از کاربران درباره افت سرعت و کیفیت شبکه تلفن همراه شنیده می‌شود.

با این حال، وزیر ارتباطات همواره در پاسخ به چرایی کندی سرعت اینترنت، بر لزوم توسعه شبکه دسترسی اینترنت ثابت در کنار شبکه دسترسی اینترنت همراه تاکید می‌کند. همچنین، مشکل کار را از آنجایی می‌بیند که در سال‌های گذشته در توسعه شبکه ثابت در کشور کم کاری شده‌است.

شبکه تلفن همراه برای این حجم از تقاضا طراحی نشده است

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره کیفیت و سرعت اینترنت تلفن همراه، گفت:«ما باید بار را از روی دوش شبکه تلفن همراه و ارتباطات سیار برداریم. شبکه ارتباطات سیار برای این حجم از تقاضا طراحی نشده‌است.»

او با اشاره به طرح توسعه ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری ادامه داد:« اگر این اتفاق بیفتد که شبکه پرسرعت فیبر نوری و اینترنت ثابت را در منازل خانوارها داشته باشیم، سبب می‌شود که کاربران در محل‌های کار و منازل خود از اینترنت پر سرعت استفاده کنند. سرعت دانلود فیبر نوری نیز ۹۰۰ مگابایت بر ثانیه است.»

زارع‌پور با تاکید بر اینکه توسعه فیبر نوری یک برنامه توسعه بلند مدت است، گفت: «با این حال ما برای کوتاه مدت اقدامات زیادی را برای افزایش کیفیت ارتباطات سیار پیش‌بینی کردیم. از جمله برنامه واگذاری فراکانس که در سال گذشته (۱۴۰۰) انجام شد. ما نیز در حال پیگیری هستیم تا اپراتورها این طرح فراکانس‌ها را عملیاتی بکنند.»

وزیر ارتباطات درباره طرح واگذاری فرکانس به تجارت‌نیوز توضیح داد:« یکی از پروژه‌های در حال انجام وزارت ارتباطات این است که هر دو اپراتورها اول کشور، به ویژه ایرانسل، سایت‌های زیادی را زیر فرکانس ۲.۳۰۰ ببرند. همین اقدام باعث می‌شود که سرعت اینترنت در محدوده آن اپراتور دو برابر شود.»

همچنین، زارع‌پور اعلام کرد که واگذاری فرکانس‌های جدید برای بهبود سرعت شبکه تلفن همراه هم امسال در دستور کار قرار گرفته‌است که عملیاتی شدن آن باید توسط بخش خصوصی و اپراتورها انجام شود.

چرا کاربران صعود رتبه اینترنت ایران را حس نمی‌کنند؟

وزیر ارتباطات در پاسخ به این پرسش تجارت‌نیوز که با وجود ارتقای رتبه جهانی ایران در سرعت اینترنت موبایل، کاربران این افزایش سرعت را حس نمی‌کنند؛ بیان کرد:« برای قضاوت سرعت اینترنت باید یک معیار در نظر گرفت که یکی از مراجعی که هر ماه سرعت اینترنت جهانی را اعلام می‌کند، اسپیدتست است.»

او در این باره توضیح داد: «طبق آخرین اعلام این سایت، سرعت اینترنت سیار و ثابت ایران یک پله نسبت به ماه قبل ارتقا داشته‌است. البته این سرعت، سرعتی نیست که مردم تجربه می‌کنند. اما چون براساس همین معیار اینترنت جهانی را مقایسه می‌کند، از جهت ارتقای رتبه کشور قابل استناد است. وگرنه سرعتی که مردم تجربه می‌کنند خیلی کمتر از این است. وزارت ارتباطات تلاش می‌کند تا با پروژه‌های مختلف سرعت شبکه تلفن همراه یعنی سرعت اینترنت مناسبی را برای مردم فراهم کند. در مورد سرعت هم من بارها گفته‌ام که ما داشبوردهای متعددی داریم و سرعت کنونی، سرعت شایسته و مناسب مردم نیست.»

وزیر ارتباطات همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا دولت مبنای کاهش پهنای باند اینستاگرام را دارد نیز گفت: « هیچکس نگفته است که سرعت شبکه‌های اجتماعی خارجی کم‌تر از شبکه‌های اجتماعی داخلی است. اپراتورها د چون تعرفه‌های شبکه‌های اجتماعی داخلی یک سوم تعرفه‌های شبکه‌های اجتماعی خارجی است، پهنای باند را به شبکه‌های خارجی می‌دهند چون درآمد بالاتری دارد. م از اینستاگرام استفاده می‌کنم و سرعتش خوب است.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.