کد مطلب: ۳۲۵۸۵۶

شیوه و شگرد جدید کلاهبرداران تلفنی از مردم

شیوه و شگرد جدید کلاهبرداران تلفنی از مردم

چند سالی می‌شود که افراد شیاد با شیوه‌های گوناگون دست به کلاهبرداری تلفنی می‌زنند.

«کل حسابمو رو بزن به این شماره 60379911….، فقط سریع بزن که لنگ لنگم. چکم داره برگشت می‌خوره». این شیوه جدید کلاهبرداری است که به تازگی مد شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، چند سالی می‌شود که افراد شیاد با شیوه‌های گوناگون دست به کلاهبرداری تلفنی می‌زنند. زمانی تحت عنوان خرید یا کارت به کارت کلاهبرداری‌های میلیونی می‌کردند و حالا که دست‌شان رو شده با شماره تلفن‌های اعتباری برای این و آن این پیامک را می‌فرستند و در نهایت سر برخی را بدون آنکه فکر کنند کلاه می‌گذارند.

البته شیوه دیگری از کلاهبرداری تلفنی هم هست که تحت عنوان برنده شدن در قرعه‌کشی برنامه تلویزیونی است. در این شیوه با شماره تلفن رندی به طعمه‌ها زنگ می‌زنند و با عنوان اینکه در قرعه‌کشی برنده شده‌اند و فلان بازیگر و ورزشکار هم در برنامه رادیویی یا تلویزیونی حضور دارد طعمه را گیج می‌کنند و فرد دیگری شروع می‌کند به سوال پیچ کردن و گرفتن مشخصات و طعمه‌اش را با چرب‌زبانی و فریب پای دستگاه عابربانک می‌کشاند و در نهایت پول‌های حساب وی را خالی می‌کند.

ما در این گزارش با چندنفر از قربانیان کلاهبرداری تلفنی گفت و گو کرده و نظر یکی از کارآگاهان قدیمی تهران را در رابطه با این شیوه و شگرد جویا شده‌ایم.

«نرگس» 25 ساله که در آستانه کلاهبرداری تلفنی قرار گرفته و می‌ترسد اطلاعاتی را که ناخواسته در اختیار کلاهبرداران قرار داده باعث دردسرش شود. او درباره تماس افراد شیاد چنین می‌گوید:« شماره‌ ۰9۲۱۶۱۴۸۷۲۵ با من تماس گرفت. گفت من از طرف همراه اول تماس می‌گیرم، شما چون همه‌ قبض‌هاتون توی یک سال اخیر رو به صورت اینترنتی یا سامانه همراه پرداخت کردید و توی فرهنگ‌سازی دست داشتید و کمک کردید، توی قرعه‌کشی شرکت داده و برنده شده‌اید.

پرسید صاحب خط خودتونید؟ گفتم بله. اسمم رو گفت و گفت این نام خودتونه؟ گفتم بله. گفت جایزه پنج میلیون تومن کمک‌هزینه سفر به عتبات عالیاته. الان برنامه‌ ما زنده در حال پخشه، آقای آذری جهرمی مهمان برنامه هستن، وصلتون می‌کنیم لطفا صحبت سیاسی و این‌ها نکنید.

مردی تحت عنوان مجری برنامه از من یک ‌سری سوال درباره نحوه و کیفیت سرویس‌های همراه اول پرسید و بعد گفت مبارکتون باشه، همکارانم الان برای دریافت هدیه راهنماییتون می‌کنن. صداش خیلی هم قطع و وصل می‌شد.

نفر بعدی که باهام صحبت کرد، اطلاعات شخصی‌ام (شماره‌ تلفن، زمانی که خط رو گرفتم، بانک‌هایی که توشون حساب دارم و شعبشون و شماره کارت‌هام و یک سری اطلاعات مثل نام والدینم) رو داشت و برام خوند. بعد گفت ما کمک‌هزینه رو در دو حواله‌ دومیلیون و ۵۰۰ به دوتا کارت براتون واریز می‌کنیم.

اما گفت باید همین الان بروید از اون دوتا کارت (بانک‌هایی که توشون حساب دارم رو نام برد) از خودپرداز موجودی بگیرید. گفتم کارت‌ها همراهم نیست، گفت نیازه که قبل و بعد از واریز موجودی بگیرید تا مطمئن بشید که مبلغ واریز شده. گفتم موجودیم رو می‌ دونم. گفت رسید چاپی لازمه.

من دیگه جدی شک کرده بودم، گفتم که الان نمی‌تونم برم دم خودپرداز، شماره‌ مادرم رو گرفت و با هردوتامون صحبت کرد و گفت که باید برید دم خودپرداز موجودی بگیرید و به مادرم گفت تماس رو قطع نکنید الان، بعد از گرفتن موجودی، عددیک رو بگیرید تا پروسه رو ادامه بدیم.

ارتباط رو قطع کرد، من اول تمام موجودی حسابم رو انتقال دادم به یه کارت دیگه، بعد زنگ زدم به همراه اول. با اپراتور صحبت کردم و شماره رو اعلام کردم، گفت مربوط به همراه اول نیست اصلا، هرچه زودتر از طریق مراجع قضایی پیگیری کنید تا کاری نکردن.

توی این فاصله مادرم هم رفته بود دم خودپرداز و موجودیش رو انتقال داده بود به یه کارت دیگه. شخصی که باهاش صحبت می‌کرد، گفته چرا تراکنش انجام دادید و الان نمی‌شه ما بهتون واریز کنیم دیگه، بعد هم ازش خواسته بود که با حساب سپرده‌اش موجودی بگیره.

مادرم هم گفته اون کارت دم دستم نیست.طرف گفته پس ما مقدار کمتری رو واریز می‌کنیم به حسابتون‌ و یک‌سری مدارک نام برده که فردا با اینها برید بانک تا پول رو از حالت بلوکه دربیارید و قطع کرده.مادرم با ۱۱۰ تماس گرفته و توضیح داده که چه اتفاقی افتاده، شماره رو اعلام کرده و گفتن که کلاهبرداریه و پیگیری می‌کنن.

شماره مجددا با من تماس گرفت و گفت ما یک مقداری از مبلغ رو نمی‌تونیم واریز کنیم به جاش براتون دو ماه مکالمه رایگان فعال می‌کنیم. گفتم باشه. گفت اس‌ام‌اس آن هم الان براتون میاد. منم گفتم باشه و قطع کردم.

هردو (من و مادرم) کارت‌هایی که باهاشون تراکنش انجام داده‌بودیم (هرچند که انتقال وجه بود) سوزوندیم و شماره رو به همراه اول و پلیس اعلام کردیم و بعد از توی گوشی بلاک کردیم و داستان تموم شد. اما هنوز برام ترسناکه که اون کلاهبردار، همه‌ اطلاعتمون رو داشت».

حسن ابیات، توسعه‌دهنده وب، در صفحه شخصی توییتر خود با انتشار سندی اعلام کرد یکی از زیرپورتال‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت دارای حفره امنیتی است که به راحتی اطلاعات هویتی تمام ایرانی‌ها را در دسترس سارقان قرار می‌دهد.

وی برای اینکه از این سایت سوءاستفاده نشود آدرس آن را منتشر نکرده است. این فرد اعلام می‌کند سایت مذکور به اطلاعات ثبت‌ احوال دسترسی (API) داشته و یک فرد متخصص با دانستن الگوی کارت ملی و با برنامه‌نویسی یک نرم افزار ساده می‌تواند در کمتر از نیم ساعت به تمامی اطلاعات هویتی مردم دسترسی پیدا کند. وی همچنین برای اثبات حرف‌های خود مشخصات هویتی رییس جمهور سابق (محمود احمدی نژاد) را پیدا کرده و تصویری از کدهای آن را در صفحه اجتماعی خود منتشر کرده است.

سجاد بنابی، دستیار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور جوانان در خصوص آسیب پذیری در سایت دولتی متعلق به وزارت صنعت عنوان کرد پس از اینکه از این موضوع مطلع شدیم، مرکز ماهر با این توسعه‌دهنده وب ارتباط برقرار کرده و از او خواستیم تا اطلاعات دقیق‌تری به ما ارائه کند.

همچنین به صورت شبانه مسئولان حوزه IT وزارت صنعت را از این خبر آگاه کردیم و آها نیز تمامی سامانه‌های وزارت صنعت را که به API فعال اطلاعات ثبت‌ احوال مجهز بوده‌اند، مورد بررسی قرار داده و پس از تهیه لیستی از تمامی سایت‌ها، این سایت‌ها به تیم‌های تخصصی مرکز ماهر برای بررسی‌های امنیتی ارجاع داده شدند.

در نهایت صبح شنبه گذشته یک حفره امنیتی در سامانه آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت شناسایی شد و به آن وزارتخانه اطلاع‌رسانی کردیم. در حال حاضر نیز سامانه مورد نظر غیر فعال است. بدون شک حسن‌نیت فرد انتشاردهنده این موضوع و ارسال اطلاعات دقیق به مرکز ماهر، موجب تسریع در شناساسی و حل این مشکل شد. اگر این سامانه‌ها از امکانات مرکز ملی تبادل اطلاعات و قواعد ملی سازمان فناوری اطلاعات بهره‌مند می‌شدند، این حفره امنیتی نیز به وجود نمی‌آمد.

شیوه جدیدی از کلاهبرداری تلفنی

مالباخته‌ای به نام «رضا جعفری» که تحت کلاهبرداری دیگری قرار گرفته ماجرای به سرقت رفتن دو میلیون تومان از حسابش را این‌گونه برای‌مان تعریف می‌کند:«سرظهر توی خونه خواب بودم که برام پیامک اومد. همسرم گفت شماره‌ای پیام داده که اون امانتی رو سریع بزن به حسابم که لنگ‌لنگم. توی خواب و بیداری یادم افتاد به یکی از دوستام دو میلیون تومان بدهکارم.

رفتم توی سایت بانک و به اون شماره حساب بدون اونکه چک کنم به اسم چه کسی هست دو میلیون واریز کردم به خیال اینکه دارم بدهی دوستم رو پرداخت می‌کنم.

روز بعد دوستم زنگ زد و گفت اگه توی دست و بالم پول هست دو میلیون رو براش کارت به کارت کنم. خیلی تعجب کرده بودم، بهش گفتم که روز قبل این کار رو کردم ولی اون زیر بار نرفت و گفت حتی یک ریال از طرف من به حسابش واریز نشده. رفتم بانک و پرینت حساب گرفتم و اونجا بود که فهمیدم سرم کلاه گشادی رفته.

به شماره‌ای که پیامک داده بود زنگ زدم ولی تلفن خاموش بود. رفتم دادسرا شکایت کردم و فهمیدم این کلاهبردار روزی برای 200 نفر همین پیامک رو می‌فرستاده و اون روز من بدون اینکه مشخصات حساب رو چک کنم پول رو ریختم به حسابش».

محسن فراهانی که چند روز پیش با این شگرد سرش کلاه رفته به ما می‌گوید:«من کاسبم و هر روز کلی به حسابم پول واریز می‌شه و گاهی چندبار مجبورم به حساب این و اون پول واریز کنم. چند روز پیش پیامک رسید که اون پول رو بزنم به این کارت.

کارت‌های خودم گم شدن. فکر کردم به یکی از کاسب‌های تیردوقلو که باید به کارتش پول می‌زدم باید پول واریز کنم. بدون اینکه بهش زنگ بزنم سریع مبلغ رو زدم به حسابش ناغافل که دارم پول رو می‌ریزم به حساب کلاهبردار! چند ساعت بعد به دوستم زنگ زدم و گفتم که بدهی رو ریختم به حسابش ولی اون گفت که هیچ پولی به حسابش ریخته نشده. از حسابم پرینت گرفتم و فهمیدم سرم کلاه رفته».

در این رابطه سرهنگ کارآگاه محمدرضا ذاکر استقامتی، معاون سابق مبارزه با جرایم جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران دلیل این سرقت‌ها را چنین عنوان می‌کند:« افراد شیاد برای اینکه دست به کلاهبرداری و اخاذی بزنند معمولا به دنبال شیوه‌های جدیدی هستند.

با توجه به بروز مشکلات اقتصادی در جامعه برخی از مردم به دلیل طمع فریب این افراد را می‌خورند. در پرونده نخست اگر کسی که تماس گرفته و اطلاعاتی را می‌دهد که برای این خانم عجیب است باید تلفن را قطع و موضوع را سریعا به پلیس گزارش می‌داد که خوشبختانه این خانم در لحظات آخر متوجه کلاهبرداری بودن این ماجرا شده است.

اما در پرونده‌های بعدی کسانی که متضرر شده‌اند باید با بررسی شماره تلفن و حساب و تماس با ارسال‌کننده پیام از هویت آن مطمئن می‌شدند. همکاران من برای برخورد با چنین کلاهبرداران و شیادانی همه سعی و تلاش خود را می‌کنند ولی متاسفانه می‌بینم برخی از مالباختگان یا به نکات امنیتی توجه نکرده‌اند یا فریب وعده‌های پوچ کلاهبرداران را خورده‌اند».

اگر کسی به شما زنگ زد و گفت که در قرعه‌کشی فلان شرکت یا برنامه‌ تلویزیونی برنده شده‌اید و اسم و فامیل دقیق خود را بگویید یا بروید پای دستگاه خودپرداز و از کارت‌تان موجودی بگیرید یا به این شماره پول واریز کنید تا هدیه‌تان به نشانی شما ارسال شود، چه کار خواهید کرد؟

منبع:‌ روزنامه قانون

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.