کد مطلب: ۷۵۸۰۱۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شبکه ملی اطلاعات، صداوسیما را مسئول نظارت بر VODها کرد!

شبکه ملی اطلاعات، صداوسیما را مسئول نظارت بر VODها کرد!

براساس سند کلان شبکه ملی اطلاعات تکالیف مهمی‌ برای سازمان صداوسیما در نظر گرفته شده که یکی از موارد آن مربوط به نظارت بر پلتفرم‌های نمایش خانگی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا روز گذشته در صحبت‌های خود اعلام کرد که در نگاشت نهادی سند معماری کلان شبکه ملی اطلاعات که به تصویب کمیسیون عالی ارتقای محتوای شورای عالی فضای مجازی رسیده و توسط مرکز ملی فضای مجازی ابلاغ شده؛ تکالیف مهمی‌ برای سازمان صداوسیما در نظر گرفته شده که از آن جمله موارد مربوط به نمایش خانگی و سامانه‌های نمایش ویدیوی درخواستی است.

در چند ماه گذشته، ساترا که زیر مجموعه صداو‌سیماست، قوانین و نظارت خود را بر پلتفرم‌های صوت‌ و تصویر افزایش داده است. تا جایی که شبکه‌های خانگی و رسانه‌های صوت‌ و تصویر فراگیر باید برای هر تولید محتوا از ساترا مجوز دریافت کنند.

این درحالیست که ماهیت ساترا از ابتدای آغاز به‌کار آن مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و پلتفرم‌های صوت و تصویر قرار گرفت، چرا که ساترا را مانع توسعه خود می‌دانستند. اما قوانین این سازمان در حال افزایش است و عرصه را برای پلتفرم‌های این حوزه مانند فیلیمو و نماوا تنگ‌تر می‌کند.

نظارت بر محتوای شبکه خانگی در سایه شبکه ملی اطلاعات

در حالی که شبکه ارتباطاتی کشور در چند ماه گذشته با اختلال‌‌های فراوانی روبه رو بوده و نارضایتی جامعه را به دنبال داشته، اما در همین حین مسئولان در حال اجرای کامل شبکه ملی اطلاعات هستند.

در بخش رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر نیز در مهرماه، سند تفاهم همکاری میان وزارت ارتباطات و سازمان صدا‌و‌سیما برای تحقق اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات در حوزه صوت و تصویر فراگیر در راستای رونق اقتصاد محتوا امضا شد.

در شانزدهمین جلسه کمیته اقتصاد محتوای شبکه ملی اطلاعات که در 25 مهر برگزار شد، اعضای کمیته بر ضرورت تقسیم کار و همگرایی میان وزارت ارتباطات و سازمان صدا‌وسیما برای اجرای بندهای مرتبط با صوت و تصویر فراگیر در سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات تاکید کردند.

محمد صادق افراسیابی، سرپرست معاونت کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا در همان زمان گفت: «جلسات کمیته اقتصاد محتوا با هدف تحقق اهداف محتوایی تعیین شده در سند شبکه ملی اطلاعات در حال برگزاری است که این جلسات منجر به نهایی‌سازی تفاهم وزارت ارتباطات و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای افزایش سهم ۳۰ درصدی رشد بازی‌های بومی در کشور شد و اکنون نوبت به بررسی وضعیت شبکه نمایش خانگی و سایر مصادیق صوت و تصاویر فراگیر رسیده است تا با تفاهمی که وزارت ارتباطات و ساترا انجام خواهند داد؛ انشاالله شاخص مصوب در سند شبکه ملی اطلاعات محقق شود.»

به نظر می‌رسد حالا که دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت بین‌المللی عملا محدود شده است، قرار بر این است که دسترسی‌‌‌های کاربران بر بستر شبکه ملی اطلاعات تعریف شود.

همکاری دادستانی با ساترا

همچنین، معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا در سخنانی تاکید کرد که انتظام‌ بخشی زیست بوم صوت و تصویر فراگیر باعث رشد سکوها خواهد شد. او همچنین از حضور مشاور دادستان کل کشور در شورای مجوز ساترا خبر داد.

چندی پیش روزنامه جام جم از توافق جدید میان ساترا با دادستانی کل کشور خبر داده که طبق آن مقرر شده هیچ اثری نباید بدون مجوز از ساترا توسط پلتفرم‌ها منتشر شود. همچنین مشاور دادستان کل کشور نیز در جلسات صدور مجوز شرکت خواهد کرد.

با تمام این‌ها، به نظر می‌رسد صداوسیما با تاسیس ساترا و قوانین سخت‌گیرانه‌ای که برای شبکه‌ خانگی و VOD‌ها در نظر گفته است، به دنبال بازگشت در انحصار تولید محتواست. چرا که حتی این سازمان در سال گذشته نظارت کامل بر محتوای صوت و تصویر در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی زیر مجموعه معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد را در اختیار گرفته است تا با رضایت دولت، این بخش را از وزارت ارشاد جدا و تحت انحصار خود قرار دهد.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به حوزه تکنولوژی و استارتاپ را در اخبار اختصاصی اخبار استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    گوشت رو دادن دست گربه

  • ناشناس

    باز هم انحصار و رانت !