کد مطلب: ۳۲۳۹۰۹

شایان شلیله بنیان‎گذارANETWORK در گفتگو با تجارت‌نیوز:

صفر تا صد آنچه که باید از سایت‌های کلیکی بدانید/ آیا صرفا با کیلیک کردن می‌توان به درآمد رسید؟

صفر تا صد آنچه که باید از سایت‌های کلیکی بدانید/ آیا صرفا با کیلیک کردن می‌توان به درآمد رسید؟

در دهه 90 نوع جدیدی از این سایت‌ها با بیزینس مدلی جدید وارد میدان رقابت ایران شدند. این سایت‌ها که اساسا فعالیتشان بر نیوشیر تکیه دارد، با فروش تبلیغات و شیرکردن مدیا به درآمد می‌رسند.

سابقه حضور سایت‌های کلیکی در ایران به بیش از یک دهه می‌رسد. شروع فعالیت این سایت‌ها براساس افلی‌ایت بود. یعنی فروشگاهی بود که محصولات را به صورت افلی‌ایت می‌فروخت و درصدی از مبلغ کل فروش به کسی که محصولش را به فروش می‌رساند اختصاص می‌داد. تا این که در دهه 90 نوع جدیدی از این سایت‌ها با بیزینس مدلی جدید وارد میدان رقابت ایران شدند. این سایت‌ها که اساسا فعالیتشان بر نیوشیر تکیه دارد، با فروش تبلیغات و شیرکردن مدیا به درآمد می‌رسند. شاید برای شما هم جذاب باشد که با نوع فعالیت سایت‌های کلیکی به طور دقیق‌تری آشنا شوید.

بالانس عرضه و تقاضا با اکس‌چنج ترافیک

شایان شلیله بینان‌گذار « ای‌نتورک » شاید بهتر ازهر کسی بتواند با نحوه‌کار و درآمدزایی این نوع سایت‌ها آشنایمان کند.
شلیله صحبت‌هایش را با اشاره به انواع مدل‌های درآمدی شروع می‌کند: مدل‌های درآمدی از اینترنت متفاوت است و در چندین دسته جای می‌گیرد. از سال 90 این مدل بیزینس وارد ایران شد که ای‌نتورک یکی از بزرگ‌ترین این نوع سایت‌هاست. در دنیا رسم بر این است که ترافیک و کلیک را نمی‌فروشند. در کل دنیا کانسپتی به نام الکس چنج وجود دارد. در این کانسپت نتورک‌ها ترافیک مازاد یا کمپین‌هایی که ترافیک ندارند را با هم اکس چنج می‌کنند. همین باعث می‌شود در اکوسیستم همیشه عرضه و تقاضا بالانس شود. امروز مهم‌ترین و رایج‌ترین مدل‌های درآمدزایی بر اساس سی‌پی‌سی یا سی‌پی‌ام شکل می‌گیرد که بحث سیگمنت و پرسونا در آن مطرح است.

مدل‌های درآمدی اینترنتی

این کارشناس حوزه استارتاپ‌ ها در مورد مدل‌های درآمدی اینترنتی ادامه می‌دهد: مدل‌های درآمدی اینترنتی متفاوت است. مدل درآمد بر اساس تبلیغات CPM، CPC ، درآمد از طریق گرفتن اسپانسر برای محتواها یا بخش‌هایی از سایت ، درآمد بر مبنای همکاری در فروش، مدل درآمدی براساس داده‌های یک وب سایت برای ایمیل مارکتینگ و…مدل‌های متفاوتی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

وی تصریح می‌کند: تبلیغات CPM یا Cost Per Thousand یک اصطلاح در حوزه بازاریابی است و نشان دهنده‌ یک مبلغ از پیش تعیین شده در ازای هزار بار نمایش بنر تبلیغاتی در وب سایت است. CPCتبلیغ‌دهندگان براساس کلیک بازدیدکنندگانی که بر روی تبلیغاتی که در سایت شما به نمایش درآمده است، مبلغی به شما پرداخت می‌کنند.

او اضافه می‌کند: بنابراین شاخصی که در این تبلیغات میزان هزینه تبلیغ دهنده را مشخص می کند، تعداد کلیک‌های صورت گرفته بر روی این تبلیغات است و نه تعداد دفعاتی که این تبلیغات به نمایش در آمده‌اند. این نوع تبلیغات می‌تواند به صورت بنری و متنی عرضه شود.

شلیله تصریح می‌کند: در این نوع تبلیغات شما تبیلغات را به کسانی که علاقه‌مند به موضوع مورد نظر شما هستند نشان می‌دهید. برای مثال یعنی من به شخصه علاقه‌مند به بحث فاینانس هستم در یک سایت ورزشی با تبلیغ یک بانک مواجه شوم و در جایی که فکرش راهم نمی‌کنم با علایقم روبه‌رو شوم .

فرق نتورک ایران و جهان

شلیله با مطرح کردن ایرادات و مشکلات سایت‌های کیلیکی در ایران ادامه می‌دهد: بحثی که در این مورد در ایران رایج و با کل دنیا متفاوت است، عبارت از این است که در دنیا نتورک‌ها پرفورمنس‌بیس کار نمی‌کنند؛ وعده گارانتی‌ای مبنی بر اینکه با n تعداد ترافیک nتعداد اینستال رابرای شما خواهیم داشت نمی‌دهند. در کل دنیا صرفا ترافیک را می‌فروشند و کاری به پرفورمنس ندارند. در مقابل آژانس‌ها ترافیک را می‌خرند و ریسک را از دوش بیزینس برمی‌دارند و پرفورمنس و آن چیزی که مد نظر بیزینس‌من‌هاست را به آنها دلیوری می‌کنند.

کلیک مساوی با درآمد

شلیله ادامه می‌دهد: درآمدزایی با کلیک در دو بخش دسته بندی می‌شود. اولی عبارت از این است که با بالا بردن سایتی که در زمینه تولید محتوا مشغول فعالیت است از محل تبلیغات پول در بیاورید و باکس‌های اطراف سایت را به قیمت‌های مختلف بفروشید. اما این داستان در سایت‌هایی که معروف نیستند و ترافیک کم‌تری دارند متفاوت است و نمی‌توانند از این راه درآمد بالایی کسب کنند. بنابراین از نتورک‌های متفاوت کد می‌گیرند و به عنوان نمایش‌دهنده عضو این اد‌نتورک‌ها می‌شوند. کدی را در سایت قرار می‌دهند و به واسطه این نوع سایت‌ها به فروش مد نظرشان دست پیدا می‌کنند.

اگر همه فن حریف نیستید؛ نیایید!

شلیله در پایان به نکته بسیار مهمی اشاره می‌کند و روی تصورات خیلی‌ها که تصور می‌کنند با کلیک کردن می‌توانند به درآمد برسند خط بطلان می‌کشد و تاکید می‌کند که بدون آشنایی با نتورک و اینترنت نمی‌توان وارد این حوزه شد.

وی می‌گوید: اگر کسی قصد ورود به این حوزه را دارد؛ یا باید با سیستم تبلیغاتی آشنا باشد یا با یک تیم و شریک فنی و راه آشنا وارد مسیر شود، برنامه‌نویسی لازم را انجام دهند و با آگهی‌های تبلیغاتی و هم با کد‌گذاری به درآمدزایی برسد. یعنی حتما باید یا از این کار سر دربیاورید یا اقلا یکی دو نفر آشنا و همه فن حریف در این قضیه کنار خود داشته باشید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.