کد مطلب: ۶۶۲۶۸۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تاثیرات تحریم بر صنعت بازی‌سازی ایران / کدام بازی ایرانی در بازار بین‌المللی عرضه شد؟

تاثیرات تحریم بر صنعت بازی‌سازی ایران / کدام بازی ایرانی در بازار بین‌المللی عرضه شد؟

رونق صنعت بازی‌سازی در سراسر دنیا می‌تواند به اقتصاد کشورها کمک کند. اما با وجود تحریم‌ها، این صنعت در ایران با مشکلات بزرگی دست پنجه نرم می‌کند و برای ادامه حیات خود مجبور به صرف هزینه‌های گزاف به شرکت‌های واسطه خارجی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صنعت بازی‌سازی ایران همواره به دلیل وجود تحریم‌ها با موانع و مشکلات زیادی روبه‌رو است. بنابراین حتی با تلاش‌های مضاعف فعالان این حوزه برای غلبه بر محدودیت‌ها و مشکلات، شرایط برای آن‌ها بسیار دشوار است.

مهرداد آشتیانی، معاون سابق حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که اکنون مدیرعامل استودیو بازی‌سازان مدریک است، در گفتگو با تجارت‌نیوز از مشکلات صنعت بازی در ایران می‌گوید.

وجود هزینه‌های سربار برای شرکت‌های بازی‌سازی

_تحریم‌ها تاکنون چه تاثیراتی بر روی صنعت بازی‌سازی و گیمینگ ایران داشته‌است؟ شرکت‌های بازی‌سازی کشور با چه مشکلاتی روبه رو هستند؟

«تحریم‌ها بر روی صنعت بازی رایانه‌ای (گیم) به دو صورت مستقیم و‌ غیر مستقیم تاثیر داشته‌است. می‌توان گفت که تاثیرات مستقیم از همان ابتدای تحریم‌ها شروع شد و اتفاق خیلی ویژه یا عجیبی نیست.

تاثیرات مستقیم تحریم در صنعت گیم این است که مثلا کاربران نمی‌توانند با هویت واقعی خود یا شرکت‌ها با هویت ایرانی در دنیا حضور پیدا کنند. شرکت‌ها با ناشران نمی‌توانند در غالب یک شرکت ایرانی به نتیجه برسند و خب این یعنی اینکه نقل و انتقالات پول نیز نمی‌توانند داشته‌باشند.

حتی اگر کاربران یا شرکت‌ها بخواهند در گوگل حساب کاربری ایجاد کنند باید از طریق شرکت‌های واسطه باشد. بنابراین شرکت‌های واسطه باید در کشور ایجاد شوند که غیر از هزینه‌های اضافه برای این صنعت آورده دیگری ندارد.

مثلا اگر یه شرکت بخواهد به بازار بین‌الملل وارد شود، باید قسمتی از درآمد خود را صرف هزینه‌های سربار( شرکت‌های واسطه) کند. ضمن اینکه با کوچکترین خطای شرکت داخلی، در استفاده از این سرویس‌های خارجی، حساب کاربری بسته و بلاک شود.

همچنین اگر کاربر از وی‌پی‌انی که استفاده می‌کند، دچار مشکل شود و گوگل IP او را از ایران تشخیص دهد. حساب کاربری مسدود شده و تمامی درآمدی که از بازی داشته‌است بلوکه خواهد شد. تمامی این مشکلات باعث می‌شود که کار برای صادرات محصولات ایرانی نیز سخت شود.

با این حال این موارد مشکلات جدیدی نیست و ما تازه با این مشکلات روبه رو نشده‌ایم. می‌توان گفت به نوعی شرکت‌ها به این مشکلات عادت کرده‌اند که به این طریق کار کنند و هزینه‌های مصاعف آن را نیز بپردازند.»

تاثیرات غیرمستقیم تحریم مشکل بزرگ‌تری در صنعت بازی‌سازی

_منظور از تاثیرات غیرمستقیم تحریم‌ چیست و چه نتیجه‌ای را برای این صنعت به دنبال دارد؟ آیا با وجود این صنعت بازی‌سازی در ایران توانسته‌است که در بازار بین‌المللی بازی‌های خود را عرضه کند؟

«در سال‌های اخیر تاثیرات غیرمستقیم تحریم، مشکل بزرگ‌تری در صنعت بازی‌سازی و حتی صنعت آی‌تی، محسوب می‌شوند. آسیب تاثیرات غیرمستقیم تحریم‌ها بیشتر از تاثیرات مستقیم است. مثلا وضعیت نابسامان اقتصادی کشور و کاهش امید نسبت به رشد این صنعت در قشر جوان از جمله تاثیرات غیرمستقیم است.

تقریبا می‌توانم بگویم که از هر شرکت یا هر گروهی که در این صنعت فعالیت می‌کنند، فقط در سال گذشته حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از منابع انسانی آن‌ها مهاجرت کردند. شاید این موضوع در صنایعی که نخبگان نقش جدی را در آن بازی نمی‌کنند زیاد مهم نباشد، اما در بازی مهاجرت منابع انسانی آسیب‌های جدی را به‌دنبال خواهد داشت.

هیچکدام از ارگان‌های مسئول، تقریبا هیچ کمکی به رشد صنعت بازی‌سازی و تربیت نیروهای انسانی متخصص نمی‌کنند. یعنی ما از یک طرف نه نیروی انسانی متخصصی به صنعتمان تزریق می‌شود و نه می‌توانیم از مهاجرت این نیروها جلوگیری کنیم. در نتیجه این مسائل به شدت شرکت‌های بازی‌سازی را روبه نابودی می‌برد. این تاثیرات غیرمستقیم تحریم چند ۱۰ برابر، بر صنعت بازی‌سازی را تحت تاثیر قرار داده‌است.

معدود شرکت‌هایی که در ایران فعالیت می‌کنند و در تراز اول صنعت بازی‌سازی هستند، تلاش کردند که محصولات خودشان را در بازارهای بین‌المللی عرضه کنند. به عنوان مثال شرکت استودیو پاییزان بازی پسرخوانده، شرکت مدریک بازی گلشیفه، استودیو فانتوری بازی‌های هایپر کژوال و غیره را نشر بین‌المللی کردند. اما این‌ شرکت‌ها با شرایط بسیار سختی به این مرحله رسیدند و در حال ادامه دادن و رشد خود هستند.»

به هر حال با وجود تمامی مشکلات در صنعت بازی‌سازی؛ به نظر می‌رسد که با کاهش محدودیت‌های داخلی و خارجی و بالارفتن توان بازی‌سازان و گیم‌بازان داخلی ممکن است در سال‌های آینده، این صنعت به رشد قابل توجهی برسد. چرا که این صعنت در میان جوانان کشور بسیار جا افتاده‌است و می‌توان از آن بهره‌برداری مناسب مانند سودآوری، گردش مالی و اشتغال‌‌زایی کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.