کد مطلب: ۳۳۰۹۹۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

داستان پیام‌رسانی که مدت‌هاست مدیر ندارد/ وام‌هایی که معلوم نیست چه شدند

داستان پیام‌رسانی که مدت‌هاست مدیر ندارد/ وام‌هایی که معلوم نیست چه شدند

داستان پیام‌رسان‌های داخلی، حمایت دولت از آنها، سررسید موعد پرداخت اقساط وام‌های کلان و اختصاص بودجه پنج میلیاردی، سیر نزولی استفاده کاربران از پیام‌رسان‌های داخلی و هجوم دوباره کاربران به سمت تلگرام، همه و‌ همه دست‌به‌دست هم دادند تا تجارت‌نیوز کارنامه عملکرد سروش، یکی از پیام‌رسان‌هایی که تحت حمایت دولت قرار دارد را مورد بررسی قرار دهد.

حجم اینترنتی که فقط دو ماه رایگان بود!

ماجرای فیلترینگ تلگرام و ترغیب استفاده مردم برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی سبب شد دولت در ابتدای سال 1397 اعلام کند که حجم اینترنت استفاده‌شده برای پیام‌رسان سروش تا آخر سال ۱۳۹۷ رایگان است و تبلیغات گسترده‌ای روی این موضوع انجام شد. اما تنها پس از گذشت چند ماه در ابتدای تیر ماه سال ۱۳۹۷ بدون هیچ‌گونه اعلام قبلی این ویژگی حذف شد و هزینه اینترنت مصرفی توسط این پیام‌رسان بر مشترکین تحمیل شد. چندی بعد مدیرعامل سروش رسما اعلام کرد که اینترنت مصرفی این پیام‌رسان رایگان نیست.

وام میلیاردی پرحاشیه

در گیرو‌داری که بحث حمایت دولتی از پیام‌رسان‌ها و اعطای وام پنج میلیارد تومان به آنها داغ بود؛ میثم سیدصالحی، مدیر سروش با توییتی در توییتر، بحث عدم حمایت دولت را پیش کشید. او به جز مشکلات نرم‌افزاری خودشان، انگشت اتهام را به سوی دولت و اپراتورهای همراه گرفته و تاکید کرده بود: «کم‌لطفی اپراتورهای همراه و اختصاص نیافتن حداقل‌های زیرساختی و دولتی»‌ باعث بروز مشکلاتی در خدمات‌رسانی سروش شده است. وی در توییتی «اختصاص فضا در LCT و مرکز امام، اختصاص CDN در اپراتورها، حذف ترجیح ترافیک بین‌الملل، سرویس رایانش و ذخیره ابری، اختصاص کانال مستقیم پیامکی»‌ را امکانات «حیاتی» توصیف کرده بود و از دولت انتظار حمایت داشت.

سیدصالحی ادعا کرد تمام وام پنج میلیارد تومانی را یکجا به اپراتورها پرداخت کرده تا آنها پهنای باند رایگان به مشترکان خود اعطا کنند! موضوعی که صحت آن هنوز توسط اپراتورها تایید نشده است. خبرنگار تجارت‌نیوز ضمن تماس با تک‌تک اپراتورها، جواب قانع‌کننده و قاطعانه‌ای در زمینه پرداخت یا عدم پرداخت این مبالغ دریافت نکرد.

وضعیت پیام‌رسان سروش و پیام‌رسان‌های داخلی و تلگرام

کاربران فضای مجازی تلگرام را به پیام‌رسان‌های داخلی و سروش ترجیح دادند.

پیام‌رسان وابسته به صدا‌وسیما

سروش تحت حمایت سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران گسترش یافته و بخش عمده‌ای از سهام این شرکت متعلق به صداوسیماست. «سروش» توسط شرکت «توسعه فناوری رسانه سروش» پشتیبانی می‌شود که مدیر این شرکت شخصی به نام مرتضی رحیمی است. مدیریت پیام‌رسان سروش نیز بر عهده میثم سیدصالحی بود تا اینکه شهریور ماه سال 97 خبری بر تغییر سمت سیدصالحی و انتصاب وی به عنوان مدیرعامل منظومه فرهنگی رسانه‌ای جام جم پخش شد. این خبر توسط جام جم تایید و عنوان شد تا زمان تعیین مدیر جدید پیام‌رسان سروش، فرهاد مرادی به عنوان مدیر روابط عمومی این پیام‌رسان پاسخگوی رسانه‌ها است.

سروش مدیر ندارد!

طی پیگیری‌های خبرنگار تجارت‌نیوز و تماس با روابط عمومی این پیام‌رسان، هاشمی، مسئول ارتباط با رسانه‌های بخش روابط عمومی‌ سروش، در رابطه با مدیریت جدید سروش عنوان کرد: «از زمانی که آقای سیدصالحی از سروش جدا شده‌اند، پیام‌رسان سروش مدیر رسمی ندارد و علنا تحت نظر شرکت سهام‌دارش (توسعه فناوری رسانه سروش) نظارت و مدیریت می‌شود.»

چندی پیش خبری مبنی بر عدم حمایت دولت از چهار پیام‌رسان گزینش‌شده منتشر شد و دولت حمایت خود را محدود به دو پیام‌رسان سروش و گپ کرد. پیام‌رسان‌های بله و ایتا از دور خارج شدند و دو پیام‌رسانی که هر روز با ریزش کاربر درگیر است مانده و پنج میلیاردی که به عنوان حمایت دولتی قرار بود در اختیار مدیران این پیام‌رسان‌ها قرار بگیرد.

سروشی که قبل از فیلترینگ تلگرام حدود دو درصد کل کاربران پیام‌رسان‌های کشور عضو داشت، در خرداد ماه به رشد ۱۳.۵ درصد رسید و در مهر ماه سال 97 با ریزش کاربر به ۴.۳ درصد کاهش پیدا کرد. این ریزش کاربر که توسط ایسپا اعلام شده، پیام قابل توجهی برای این پیام‌رسان‌ داخلی دارد.

ظاهرا این اقدام حمایتی دولتی، نتیجه‌ای جز گل به خودی در پی نداشته و تعداد کاربران سروش و گپ روزبه‌روز در حال ریزش است. با وجود این شکست پیام‌رسان‌های داخلی، یک علامت سوال بزرگ در مقابل چگونگی بازپرداخت مبالغ وام میلیاردی دیده می‌شود. مبلغی میلیاردی‌ که نه نتیجه نهایی درستی در پی داشت و نه کسی در مورد نحوه خرجش توضیح درست و قانع‌کننده‌ای می‌دهد. در همین مورد اخیرا نیز یکی از فعالان حوزه استارتاپ هشدار داده بود پیام‌رسان داخلی مورد حمایت دولت در بازپرداخت وام‌هایش مشکل خواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    وقتی کارها رو بی‌برنامه و همینجوری انجام بدن همین می‌شه. پیام‌رسان سروش رو ساختن و یه سری پیام‌رسان‌های داخلی دیگه رو. بعدش به خاطر اینکه کاربرا برن توی این پیام‌رسان‌ها تلگرام رو فیلتر کردن و توی تلویزیون هر ساعت تبلیغ بد بودن تلگرام و اینکه پیام‌رسان سروش خوبه و اینا پخش می‌کردن.
    آخرشو هم که می‌بینیم پیام‌رسان سروش مدیر نداره و بقیه پیام‌رسان‌های داخلی هم از زیر چتر حمایت دولت خارج شدن و مردم همچنان از تلگرام استفاده می‌کنن.

  • ناشناس

    سروش کامپیوتر نیمه دانلود ها را در کش خود نگهداری نمیکند وحجم مصرفی هم از بین میرود