کد مطلب: ۴۶۷۹۸۴

گلایه‌های کاربران راننده از درآمد پایین و عوارض شهرداری

رانندگان اسنپ: چرا باید به شهرداری عوارض بدهیم!

رانندگان اسنپ: چرا باید به شهرداری عوارض بدهیم!

گروهی از رانندگان اسنپ تاکید دارند که کمیسیون‌های این شرکت، از ارقام اعلامی بالاتر است و برخی نیز معتقدند نفس گرفتن عوارض شهرداری، معنایی ندارد.

تجارت‌نیوز در مطلبی با موضوع درصد کمیسیون اسنپ ، به اعتراضات کاربران راننده این شرکت نسبت به کمیسیون‌ها و عوارض شهرداری پرداخت.

برخی از خوانندگان تجارت‌نیوز، نظرات موافق و مخالف خود را در مورد آن گزارش، با این رسانه در میان گذاشته‌اند.

امان از درآمد کم و گرانی زندگی

گروهی از رانندگان اسنپ، معتقدند کرایه‌ها پایین و درصد کمیسیون‌ها بالاست و در این میان، گرانی‌ها نیز شرایط را برای آنها سخت کرده است.

- «بنده از شروع کرونا دست و پاشکسته کارمی‌کنم … چرا کمیسیون باید ۱۵ یا ۲۰درصد، با این کرایه های پایین باشه؟ …»

- «من هم راننده اسنپ هستم. الان ۱۰ روز هست به دلیل خرابی خودرو بیکارم و تا الان برای تعمیر اساسی موتور و گیربکس پراید، ۶ونیم میلیون قطعه خریدم. بله، شمع 9 تومنی شده، ۴۵ تومن بقیه علی برکت الله. حالا بی‌انصافی در دریافت کمسیون و عوارض شهرداری رو ببینید .تازه اسنپ میگه عوارض رو از مسافر می‌گیره. آقا ما رو چی فرض کردید، یک مسیر که 4 لیتر بنزین مصرف می‌شه رو، میزنه ۱۵ تومن!»

- «من راننده اسنپ هستم. با این کرایه های پایین که کرایه ۵ سال پیشه آژانس هاست، چرا باید کمیسیون بالا گرفته بشه، چطور در طول این چند سال اسنپ کمیسیون خودش را ۱۰۰ درصد افزایش داده، ولی کرایه ها رو نه؟ کمیسیون ۵ تا ۶ درصد هم زیاده. مگر اسنپ چه کار مهمی انجام می‌ده که باید راننده با کرایه چند سال قبل و هزینه به نرخ روز کار کنه؟»

- «اسنپ فقط برای مسافر خیلی عالی هست و راننده باید مفت کار کند. کرایه همین جوری مانده ولی وسایل ماشین پنج برابر شده.»

- «بنده هم چند وقتی به خاطر مشکلات اقتصادی راننده پاره وقت اسنپ شدم. اما اصلا راضی نیستم. درخواست سفر میاد ۱۷۰۰۰وقتی قبول سفر میکنی میگه ۱۵۰۰۰دریافت کنید. آخر سر هم خالص دریافتی می‌زنه ۱۳۳۰۰، معلوم نیست با چه معیاری حساب می‌شه؟.»

- «آنچه از یک دریافتی هر سفر اسنپ برای راننده باقی می‌ماند از 15 درصد هم کمتر است. از هر سفر ۸۵ درصد، شامل کمیسیون و استهلاک و بنزین می‌باشد. بنزین لیتری ۳۰۰۰ تومانی، به ضرر راننده است و کار با این شرایط، آب در هاون کوبیدن است.»

- «اسنپ هم مثل سهام عدالته؛ چون می دونند هیچ قانونی نیست، هیچ کس هم پیگیری نمی‌کنه. چرا وقتی راننده‌هایی مثل من، 3 سفر را لغو می‌کنند به هر دلیلی، اون روز دیگه از سفر محروممان می‌کنند اما وقتی مسافر درخواست اسنپ می کنه و [راننده] به مبدا می‌رسه، سفر را لغو می کنه، خبری از کنسلی نیست؟ …»

- «اسنپ کمیسیونش 20 درصده، شک نکنید. موقعی ای هم که مسافر پرداخت نقدی رو تبدیل به اعتباری می‌زنه، دو بار کمیسیون کم می‎کنه؛ یک بار موقع افزایش اعتبار مسافر به راننده، کسر کمیسیون می‌شه، یکبار هم آخر شب وقتی می‌خواد مثلا با راننده تسویه کنه، کمیسیون کسر می‌کنه و ۱۰هزار تومان از پول راننده رو نگه می‌داره. ته‌اش اگه چیزی بمونه فردا عصر می‌زنه حساب بانکی راننده. اونم اگه به تعطیلات نخوره. قیمت‌های سفر هم که درحد خرید چیپس و پفک هست. وقتی مسافرهام اعتباری پرداخت می‌کنن، فرداش پولی که از اسنپ به حساب من میاد، 20 هزار تومان هم نمی‌شه درحالی که باحساب خودم حداقل ۱۰۰ هزار تومان سرویس بردم. خیلی ها مثل من هستن ولی نمی‌تونیم کاری کنیم.»

اصلا عوارضی برای چی؟

عوارض شهرداری نیز از موضوعات مورد اختلاف رانندگان اسنپ با این شرکت است؛ در حالی که اسنپ می‌‌گوید این رقم از مسافران گرفته می‌شود، گروهی از رانندگان معتقدند آنها عوارض را می‌پردازند. برخی نیز این سوال را مطرح می‌کنند که اصلا چرا شهرداری باید از آنها عوارض دریافت کند؟

- «چطوری می‌گه از مسافر می‌گیره عوارض رو، ولی خورده نمی‌یاره برای پرداخت؟ برای ما که می‌زنه خورده داره. اگه پونزده درصده، ده تومن بده، هزار و پونصد باید ازش کم بشه. چرا بیشتر می‌شه و خورده می‌یاره؟ پس اینطور نیست.»

- «اهواز از برج 1 تا برج 8، تو این گرما، باید از صبح تا شب با کولر ماشین کار کرد، استهلاک بره بالا، مصرف سوخت بالا … ۱۵ درصد زیاد و کرایه‌ها کم. چاله و چوله و دست اندازهای اهواز رو ببینید، بعدش ببینم روتون می‌شه بگید عوارض! مگه شهرداری داریم که عوارض بدیم!»

- «… حالا که شهرداری این وسط داره پول مفتی می‌گیره، ماشینی که داره تو اسنپ کار میکنه از عوارض سالانه معاف باشه و عوارض شهرداری سالانه نده.»

- «… چرا ما باید چند بار عوارض بدیم، عوارض سالیانه با عوارض برای هر سفر که اگر راننده ای در روز 100 هزار تومن کار کنه، 10 هزار تومن عوارضش می‌شه که در ماه این عوارض ها می‌شه 300 هزار تومن. در کنارش سالیانه نزدیک به 100 هزارتومان دیگه بابت عوارض سالانه می‌دیم، سالی 70 تا80 تومن برای معاینه فنی و روزانه 60 تا 70 هزار تومن هم هزینه طرح … تو که داری بابت هر سفر از من عوارض می‌گیری، در عوض چه امکاناتی بهم دادی؟ لوازم یدکی بهم دادی یا ورود به طرح رایگان مانند تاکسی ها بهم دادی؟ خیابان ها را آسفالت کردی؟ معاینه فنی رایگان دادی؟ چی دادی که بابتش داری از راننده بدبخت چند بار عوارض میگیری؟ بعد برو از آقایون اسنپ بپروس چرا دو یا سه روز مونده که اعتبار بنزین بدن، چرا سوابق سفرهاتو می‌گیره پاک می‌کنه که دستت به هیچ جا بند نباشه؟ پولی که گفته بود به راننده هایی که بالای هزار کیلومتر راه می‌رن برای بنزین می‌ده کجاست پس؟ وام هایی که همه جا گفتن و نوشتن برای کرونا به کی دادنش؟…»

از ما حمایت کنید

گروهی از کاربران راننده اسنپ نیز، خواهان حمایت بیشتر از سوی این شرکت تاکسی اینترنتی شده‌اند.

- «من هم راننده اسنپم؛ ازهمان اوایل تاسیس اسنپ که هنوز برای مردم شناخته شده نبود. تقریبا نیمه دوم سال ۱۳۹۴ که نه مثل الان بنزین سه هزار تومان بود و نه تورم و گرونی فجیع که الان هست، [مزایایی داشت مانند] پاداش معرفی راننده و خوب کار کردن و کمیسیون برای داخل طرح نداشت. بابت بار مسافر، هر چمدان یا ساک مبلغ ۳۰۰۰ تومان بود و در هر شیفت کاری، یک یا دو سفر را کمیسیون را به عنوان تشویق از راننده دریافت نمی‌کرد. البته اینهایی رو که گفتم فقط تا زمانی که برای عموم مردم شناخته شده بشه انجام می‌داد. یعنی تقریبا تو ماه‌های مرداد یا شهریور ۱۳۹۵ که با اسپانسر شدنش در نمایشگاه الکامپ، با تبلیغات زیاد فراگیر شد و از آن پس، راننده برایشان بی اهمیت شد. تمام آن پاداش و غیره بطور کل برداشته شد. درضمن هنوز برای تامین امنیت جان و مال راننده در خفت شدن در شب یا مسیرهای بیرون شهر کاری انجام نشده…»

- «… هیچکس به داد راننده اینترنتی نمی‌رسه، مثلا پشتیبانی داریم. این آقای پشتیبان، بفرمایید چه گلی به سر راننده که این همه جور آدم سروکله می‌زنه، زده …»

- «واقعا قانون اشتباه زیاد داره که همه به ضرر راننده هست و هیچ کس نظارت نمی‌کنه. حق اعتراض و پیگیری وجود نداره.»

- «آقا اگه بیمه تامین اجتماعی راننده‌ها رو، اسنپ و تپسی حل کنند، نیمی از مشکلات راننده ها، به خودی و خود، حل شده است.»

از اسنپ راضی هستیم

در این میان، برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز هم در مورد رضایت خود از اسنپ نوشته‌اند.

- «من یک راننده اسنپ هستم و از اسنپ راضی هستم. بهشون خسته نباشید می‌گم.»

- «هرچی درآمد شرکت اسنپ بیشتر باشه، راننده بیشتر پاداش میگیره، من به شخصه هر روز اسنپ داره بهم پاداش می‌ده.»

- «من یک مسافر هستم. در گذشته، آژانس‌های تلفنی، مشکلات خاصی با مسافران داشتن، هیچکسی نبوده بگه چکار دارید می‌کنید. حالا این شرکت تاکسی اینترنتی آمده با کرایه های مناسب که به نفع قشر ضعیف می‌باشد، شما پا پیچ آنها می‌شوید. می‌دانید اسنپ تنها شرکتی هست که از خانم‌های سرپرست خانوار، افراد معلول جسمی بهزیستی، یادگاران جنگ که جانباز شدن و مشکل جسمی دارند و از خانوادهای عزیز شهدا کمیسیون نمی‌گیرد؟ چرا با چشم بدبینی به این شرکت تاکسی اینترنتی اسنپ نگاه می‌کنید؟…»

- «کدوم شرکتیه که بدش میاد درآمدش بالاتر بره؟! اگه می‌تونست هزینه های سفر رو بالاتر ببره که می‌برد تا سود خودش هم بیشتر بشه. خب نمیزارن دیگه، دست اینا هم نیست. اما در رابطه با کمیسیون راننده‌هایی که می‌گن کمیسیون بیشتر میگیره … مبلغ کرایه رو یک و نیم درصدش رو حساب کن، بعد از مبلغ کل کم کن، حالا با توجه با کمیسیون شهرتون حساب کنید ببینید همون میشه یا نه. اگه نشد، زنگ بزنید پشتیبانی براتون درست می‌کنه. احتمالا اون سفرتون بازنگری یا چیزی داشته که باعث خطای کمیسیون شده. کسایی هم میگن کمیسیون زیاده، خب قبول دارم حق با شماست ولی خب سیاست های هر شرکته دیگه … »

آخرین اخبار حوزه استارتاپ را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسین

    تاکسی شهری بخرین روزانه دویست تومان

  • آرش

    راننده اسنپ بودن درواقع آخرین گزینه زندگی پیش از اقدام به خودکشیه. هیچ انسان عاقلی که جان خودش و خانوادش براش عزیزه در اسنپ کار نمیکنه چون اسنپ آدمو تبدیل به یک برده و تبدیل به آدم بازنده و افسرده میکنه. راننده اسنپ بدبخت ترین قشر جامعه هست

    • masoud

      دقیقا آرش
      من که میخوام خودمو بندازم جلوی یه ماشین تا بلکه اینجوری دخترم به یه خونه چهل متری برسه با دیه من

  • ناشناس

    من راننده اسنب وانت هستم
    واقعا اکثرا یه کرایه های میاد خودت خندت میگیره
    جالبه یارو بار داره رسیدم میگم بارتونا بزنید
    با پروی کامل میگه وانت گرفتم خودم بار بزنم شما باید بزنید میگم ۴۵ کرایته براتم من بزنم

  • masoud

    حدودای دوماهه بخاطر گرانی مسکن از تهران کوچ کردم قم. کارم با ماشین مسافر جابجا میکنم. همون اسنپ که اینروزا شده استامینوفن کديین برای اقتصاد داغون خانواده های ایرانی. کرایه های اسنپ توی قم عین توهین به شعور رانندس. کرایه چهار هزار تومنی چه معنایی داره؟ با چهار هزار تومن که هزار تومنش بابت عوارض شهرداری و کمیسیون کسر میشه چی میشه خرید؟ حتی پفک هم نمیشه خرید و فقط میشه اون پولو بندازی صندوق صدقات
    اونقدر ناراحتم و کم آوردم زیر بار مخارج زندگی که اکثر مواقع کنار خیابون پارک میکنم و به یک نقطه نا معلوم خیره میشم و فکر میکنم, فکر میکنم و فکر میکنم, نمیدونم اصلا قراره چی بشه و کجا قراره کم بیارم و قید بچه و زندگیمو بزنم و خودمو بندازم جلوی یک ماشین تا حداقل از پول دیه من یه خونه چهل متری برای بچه و مادرم بتونم با جوون و جوانی خودم بزارم. ماهی دو میلیون تومن فقط اجاره خونه میدم. مادرم دیابت داره و ماهی حدودای یک میلیون هزینه مادرمه, خوراک و پوشاک بماند. اونوقت اسنپ کرایه میزنه 4 تومن
    این انصاف نیست. ما هم انسانیم و حق زندگی داریم

    • ناشناس

      با سلام خدمت مسئولین اسنپ با توجه به اینکه رانندگان اقدام به پرداخت عوارض شهرداری مینمایند باید این حق به رانندگان تاکسی اینترنتی داده شود تا بتوانند از خطوط ویزه تاکسی هم تردد کنند و گرنه پرداخت این عوارض هیچ گونه معنایی برای رانندگان ندارد این حق مسلم رانندگان میباشد تا از خطوط ویزه تاکسی تردد کنند

  • ناشناس

    ازوقتی که آقای ژوبین علاقبندازمدیریت اسنپ کناررفتن ومدیریت بی لیاقت وناکارامدجدیدروی کاراومده مشکلات راننده هاروزبه روزبیشترشده..بنظرم ایشون بااین طرزفکروکارکردشون نه تنهااسنپ بلکه هیچ کجای دیگه هم موفقیتی کسب نمیکنه..

  • ناشناس

    باسلام من یک راننده اسنپ هستم که خیلی کار میکردم ولی حساب کاربریم مسدود شد اگه میشع مشکلا حل کنید

    • ناشناس

      اگه طبق قانون رفتار می کردی و کار بد نمی کردی تنبیه نمیشدی!

  • ناشناس

    منم اسنپی هستم یه ماهه شروع به کارکرد م کرایه هاخیلی پایین هست. من چند سفر و قبول سفر زدم وقتی رفتم سر قرار آقا بایه اسنپ دیگه فرستاده وقتی کنسل رومیزنم هم که حساب ما مسدود میشه این چه وصعی هست توروخدا رسیدگی کنین به پشتیبانی هم زنگ میزنی جواب نمیده

  • ناشناس

    یکی گفته چرا اسنپ کمیسیون میگیره مگه چیکار میکنه!
    عزیزم اگه فکر میکنی خیلی راحته خوب تو هم برو یه شرکت بزن
    میدونستی هزینه برنامه نویسی و سرور و هزار چیز دیگه داره؟
    الان یه سایت معمولی بزنی باید ماهی 500 هزار فقط پول سرور بدی مومن!
    دیگه چه برسه به همچنین سرویسی
    توقع دارید هزینه کنه و بده شما راحت نوش جان کنی ……

    • راننده

      شما راننده نیستی بفهمی ملت چی میگن .. بدون شک از گروه اسنپ هستی .. ۲۰ درصد کمسیون با این مبلغ بالای کرایه جز سوء استفاده شرکت از اوضاع نابه سامان کشور نیست .. متاسفانه مردم (رانندگان) تحت فشار سنگین اقتصادی هستند .. اگر نه هیچ آدم عاقلی با این شرایط با اسنپ همکاری نمیکنه

  • ناشناس

    با سلام و خسته نباشید
    منم راننده اسنپ هستم
    اولا کرایه ها پایین هست ( حساب کن با 6500 بری از دم در خونه نفر رو ورداری بعد تو محله چپ و راست کنی تا مسافر اذیت نشه برسه به مقصد )
    دوما جدیدا یه طرح تشویقی برام اومد من اون طرح رو تموم کردم ولی به حسابم واریز نشد بعد از پشتیبانی درخواست زدم گفتن شما شامل طرح نمی باشید.
    ثالثا این عوارض شهرداری خیلی تو مخه ( چرا باید عوارض بدیم ………………… ) به چه علت . چرا زورگویی میکنید.
    خیلی مشکلات دیگه هست که جا نیست برا بیان کردن

  • وحید

    ساعت یازده صبح زدم بیرون تا ساعت 14.30 همش 70 تومن کار کردم عوارض شهرداری میگیرن کمیسیون 20 درصدی هم میگیرن قرار شد تا 100 کار نکنم بر نگردم خونه انقد کرایه پایین بود ک منصرف شدم با همین 70 تمن برگشتم باید 30 تومن باید بدم 10 لیتر بنزین آخرشم دس درد و پا درد و سردرد نصیبم شد

  • رستم نصیری

    سلام من هم راننده اسنپ هستم که رزمنده زمان جنگ بودم وعمل قلب بآز ودیکس کمر وپروستات هم انجام دادم،،، وضع مالی خیلی بدی دارم با این کرایه اسنپ فقط خرج تعمیر ماشین میشه کسی در فکر مانیست بنزین ازاد قطعها چند برابر وکرایها خیلی پایین با تشکر ازکسانی که این متن را میخونن نصیری