کد مطلب: ۵۸۶۳۹۳

هر بیت‌کوین چقدر به محیط‌زیست آسیب می‌زند؟

هر بیت‌کوین چقدر به محیط‌زیست آسیب می‌زند؟

طی بررسی‌های انجام شده حجم زباله الکترونیکی به جا مانده از معامله یک بیت‌کوین معادل دور انداختن دو دستگاه گوشی هوشمند آیفون در سطل زباله است و این مسأله نشان می‌دهد فرایند به دست آوردن بیت‌کوین تا چه اندازه اثرات مخربی برجا می‌گذارد.

به نقل از تجارت‌نیوز ، بیت‌کوین که محبوب‌ترین ارز دیجیتال در نظام پرداخت جهانی محسوب می‌شود، این روزها بسیار مورد توجه همه کاربران جهانی قرار گرفته است و این هفته اقتصاددانان بانک مرکزی هلند با همکاری دانشگاه ام‌آی‌تی پس از انجام بررسی‌های فراوان اعلام کردند حجم زباله الکترونیکی به جا مانده از معامله یک بیت‌کوین معادل دور انداختن دو دستگاه گوشی هوشمند آیفون در سطل زباله است و این مسأله نشان می‌دهد فرایند به دست آوردن بیت‌کوین که اصطلاحاً به آن «ماینینگ» هم می‌گویند تا چه اندازه اثرات مخربی برجا می‌گذارد.

در حالی که ردپای انتشار کربن در جریان استخراج بیت‌کوین به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است، کارشناسان توجه کمتری به افزایش هر چه بیشتر دستگاه‌های سخت‌افزاری داشتند که برای به دست آوردن ارزهای رمزنگاری شده به کار می‌روند.

تراشه‌های تخصصی رایانه‌ای موسوم به اِی‌اس‌آی‌سی که تنها با هدف اجرای الگوریتم‌های مربوطه و ایمن‌سازی شبکه بیت‌کوین به کار می‌روند و همچنین فرایندی به‌نام «ماینینگ» که در اصل پاداش به کسانی است که در فرایند استخراج و پرداخت بیت‌کوین مشارکت دارند، مهم‌ترین معضل در افزایش به کارگیری سخت‌افزارها در این زمینه است.

باید توجه داشت که استخراج بیت‌کوین چندان هم آسان نیست. تراشه‌های رایانه‌ای جدید به قدر کافی هوشمند هستند تا دستیابی به این رمزارز را ممکن کنند، ولی ماینرها یا همان افرادی که این پول‌های دیجیتالی را استخراج می‌کنند باید به طور مرتب تراشه‌های قوی‌تر و جدیدتر را جایگزین کنند.

سرنوشت پسماندهای الکترونیک

مجموع تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده در جهان سالانه به طور میانگین ۲٫۵ میلیون تن افزایش می‌یابد و از تلفن همراه و گیرنده‌های رادیویی گرفته تا اسباب بازی‌ها و لپ‌تاپ‌هایی که منبع تغذیه باتری دارند پس از مدتی به کوه رو به رشد «پسماندهای الکترونیکی» می‌پیوندند.

سازمان ملل متحد ماه گذشته در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد تنها در سال ۲۰۱۹ میلادی جهان بیش از ۵۳٫۶ میلیون تن زباله الکترونیکی تولید کرده است که بر این اساس می‌توان گفت سهم هر یک از ساکنان کره خاکی برای تولید این حجم از زباله ۷٫۳ کیلوگرم محاسبه می‌شود و مجموع وزن این زباله‌ها معادل ۳۵۰ کشتی تفریحی است. در این اتفاق آسیا بزرگترین سهم را داشته است و به تنهایی ۲۴٫۹ میلیون تن زباله الکترونیکی تولید کرده است که پس از آن قاره امریکا با ۱۳٫۱، اروپا با ۱۲ و آفریقا و اقیانوسیه به ترتیب با ۲٫۹ و ۰٫۷ میلیون تن زباله قرار دارند.

سال گذشته تنها ۱۷٫۴ درصد از مجموع زباله‌های الکترونیکی تولید شده در جهان به طور رسمی جمع‌آوری و بازیافت شد و از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون میزان زباله‌های الکترونیکی بازیافتی تنها ۱٫۸ میلیون تن در سال افزایش یافته است. بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که اروپا نسبت به تراکم جمعیت خود بیشترین میزان جمع‌آوری زباله الکترونیکی را شامل می‌شود و سال گذشته ۴۲٫۵ درصد از مجموع زباله‌های الکترونیکی خود را بازیافت کرده است. آسیا با ۱۱٫۷ درصد در رتبه دوم این لیست قرار دارد و پس از آن هم امریکا و اقیانوسیه با ۹٫۴ و ۸٫۸ درصد قرار گرفته‌اند. سازمان ملل متحد بر این اساس اعلام کرده است که هر سال سرنوشت بیش از ۸۰ درصد مجموع زباله‌های الکترونیکی که در جهان تولید می‌شود، نامعلوم است.

منبع: ایران

آخرین اخبار و گزارش‌ها در حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه اختصاصی استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.