کد مطلب: ۲۹۸۶۶۲

فرمان کنگره آمریکا به ناسا برای ساخت تلسکوپ‌های فضایی جدید

فرمان کنگره آمریکا به ناسا برای ساخت تلسکوپ‌های فضایی جدید

ناسا تصمیم دارد برای مطالعه دقیق سیاره‌های فراخورشیدی، تلسکوپ‌های فضایی جدید و ابزار زمینی کارآمد بسازد.

گزارش جدیدی که توسط کنگره ایالات متحده آمریکا به تصویب رسیده است، دستور می‌دهد که ناسا باید مجموعه‌ای جدید از ماموریت‌های فراخورشیدی را آغاز کند تا تعیین کند که آیا نظیر منظومه شمسی وجود ندارد یا اینکه زندگی در جای دیگری از جهان وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز،گزارش آژانس ملی علوم، مهندسی و پزشکی با نام «استراتژی علمی سیارات فراخورشیدی» می‌گوید که آژانس فضایی باید در تلسکوپ‌های فضایی و زمینی جدید سرمایه‌گذاری کند. این کار دانشمندان را قادر می‌سازد تا درباره طبیعت و تکامل سیارات در مدار دیگر ستارگان بیشتر بدانند.

ما در زمان رونق شکار سیاره‌های فراخورشیدی زندگی می‌کنیم. فضاپیماهای جستجوگر مانند تلسکوپ فضایی کپلر که توسط دستگاه‌های زمینی پشتیبانی می‌شوند، هزاران سیاره را خارج از سامانه خورشیدی ما شناسایی کرده‌اند.

مشکل این است که با اینکه ما موفق به پیدا کردن تعداد زیادی از سیارات جدید شده‌ایم، اما در مورد آنها چیز زیادی نمی‌دانیم و شناخت کمی از آنها داریم.

روش‌های مورد استفاده برای شکار سیاره‌های فراخورشیدی می‌تواند به ما برخی از چیزهای اساسی در مورد آنها را بیاموزد، اما بسیاری از جزئیات پنهان می‌ماند.

چیزی که گزارش جدید نشان می‌دهد این است که یافتن سیارات شبیه به زمین و سایر ماموریت‌های پر اهمیت، نیاز به تصویربرداری مستقیم دارد. به عبارت دیگر، به جای اینکه فقط به تغییرات در منحنی نور در هنگام عبور سیاره فراخورشیدی از مقابل ستاره خود نگاه کنیم، نیاز داریم که درست به آن سیاره نگاه کنیم و مشاهدات دست اولی از آن به دست بیاوریم، همانطور که از سیاره‌های منظومه خورشیدی خودمان شناخت داریم.

کنگره برای انجام این کار از ناسا خواسته است که به دنبال سرمایه‌گذاری در یک تلسکوپ فضایی پیشرفته جدید باشد تا با مشاهدات کلی در طول چندین سال، رد پایی از حیات در دنیاهای دیگر بیابد.

چنین تلسکوپی باید بتواند با استفاده از کرونوگراف یا سایه‌بان بر روی ایستگاه، بین تلسکوپ و ستاره گرفتگی مصنوعی ایجاد کند. این کار، مانع از اختلال نور ستاره در بازتاب سیاره می‌شود و اجازه تصویربرداری مستقیم را می‌دهد.

نویسندگان این گزارش در نظر دارند که این تصویربرداری تلسکوپی مستقیم، پس از پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب و با پرتاب تلسکوپ تصویربرداری عریض مادون قرمز « WFIRST »در اواسط سال 2020 محقق شود.

تلسکوپ WFIRST قدرتی برابر با تلسکوپ فضایی هابل اما میدان دید 100 برابری آن دارد.

علاوه بر تلسکوپ فضایی، این گزارش همچنین توصیه می‌کند که بنیاد ملی علوم ایالات متحده( NSF ) در آینده در پروژه‌های تلسکوپ غول پیکر ماژلان( GMT ) و تلسکوپ سی متری( TMT ) که در حال حاضر به ترتیب در جزایر هاوایی و شیلی در حال ساخته شدن هستند، بیشتر سرمایه‌گذاری کند.

این تلسکوپ‌ها با استفاده از طیف‌سنج‌ها به دنبال یافتن نشانه‌های اکسیژن آزاد در جو و سایر نشانه‌های حیات، امکان مطالعات متمرکزتری از سیارات فراخورشیدی را فراهم می‌کنند.

هدف این است که ابزارهای جدیدی که بر روی تلسکوپ‌های بزرگ نصب شده و می‌شوند، با تخصیص مناسب بودجه، زمان رصد و همبستگی مشاهدات از مکان‌های مختلف به کشف اطلاعات جدید، به خصوص در اندازه‌گیری میزان جابجایی ستاره‌ها برای ارائه اطلاعات در مورد جرم و مدار سیاره‌ها کمک کند.

این گزارش همچنین توصیه کرد که تلسکوپ فضایی جیمز وب باید وقت خود را به مشاهده اتمسفرهای سیاره‌های فراخورشیدی اختصاص دهد.

منبع:گیزمگ

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.