کد مطلب: ۵۱۲۱۶۲

قدرت نفوذ موبایل و تبلت در ایران / بیش از نیمی از ایرانیان گوشی هوشمند دارند

قدرت نفوذ موبایل و تبلت در ایران / بیش از نیمی از ایرانیان گوشی هوشمند دارند

سنجش میزان دسترسی افراد در گروه‌های سنی مختلف به محصولات دیجیتالی مطرح و همچنین نوع استفاده از آنها نشان می‌دهد، تلفن همراه با مالکیت نزدیک به ۹۱درصدی،‌ پرمصرف‌ترین این محصولات است.

قدرت نفوذ موبایل و تبلت بین ایرانی‌ها با یک پیمایش سراسری در کشور مشخص شد. سنجش میزان دسترسی افراد در گروه‌های سنی مختلف به محصولات دیجیتالی مطرح و همچنین نوع استفاده از آنها نشان می‌دهد، تلفن همراه با مالکیت نزدیک به ۹۱درصدی،‌ پرمصرف‌ترین این محصولات است. سهم و کارکرد رایانه و تبلت تشریح شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گسترش نفوذ اینترنت و ابزارهای دیجیتال، در سال‌های اخیر سبک زندگی ایرانیان را تغییر داده است‌ به‌طوری‌که تا چند سال پیش همراه ‌داشتن گوشی برای یک دانش‌آموز امری غیرقانونی بود اما اکنون چنین تجهیزاتی نه‌تنها غیرقانونی نیستند بلکه به یکی از ضروری‌ترین ابزارهای آموزشی سال ‌جاری تبدیل شده‌اند. حالا دیگر نقش موبایل، تبلت و لپ‌تاپ در زندگی روزمره افراد جامعه غیرقابل انکار است و استفاده از چنین تجهیزاتی به فرهنگ غالب جامعه تبدیل شده است. اهمیت و تاثیرگذاری این موضوع آن‌قدر است که نمی‌توان در اتخاذ تصمیمات کلان، آن را نادیده گرفت. در همین راستا در پژوهش موج سوم پیمایش سنجش وضعیت مصرف کالاهای فرهنگی در ایران، وضعیت استفاده ایرانیان از رایانه، اینترنت و تلفن‌همراه مورد بررسی قرار گرفته و داده‌های آماری آن به تفصیل آورده شده‌اند. مطالعه این گزارش آماری می‌تواند به سیاست‌گذاران و مدیران در کسب شناخت دقیق‌تر از مخاطبان و روند تغییر ذائقه آنها کمک کند.

جایگاه رایانه در زندگی ایرانیان

آخرین آمارهای منتشر‌شده توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که دسترسی خانواده‌ها به ابزارهای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات شامل رایانه رومیزی، لپ‌تاپ، تبلت و گوشی‌های هوشمند نسبت به سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۶ که سنجش مشابهی انجام گرفته، افزایش داشته است. در پژوهشی آماری که پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات آن را انجام و در سال‌جاری منتشر کرده، تلاش شده است تا وضعیت استفاده ایرانی‌ها از رایانه، اینترنت، تلفن‌همراه و تبلت مورد بررسی قرار گیرد.

در همین راستا برای تهیه داده‌های آماری این پژوهش، تعداد ۱۵ هزار و ۶۰۶ نفر از افراد ۱۵‌سال به بالای ساکن شهر و روستاهای کشور در ۳۱ استان کشور مورد بررسی قرار گرفته‌اند. نتایج حاصل از بررسی‌های این مطالعه نشان می‌دهد که به‌طور تقریبی حدود ۳۲٫۷ درصد از جمعیت کشور از رایانه استفاده می‌کنند. همچنین مشخص شد با کاهش سن و افزایش تحصیلات، منزلت شغلی و پایگاه اقتصادی افراد، استفاده از رایانه بیشتر می‌شود. در سوالاتی که با هدف مشخص‌شدن نوع استفاده افراد از رایانه/ ‌لپ‌تاپ از افراد پرسیده شد، مشخص شد که ۴۴٫۲ درصد از افراد، رایانه را برای مصارف کاری و ۳۸٫۶ درصد افراد آن را صرفا برای اتصال به اینترنت و جست‌وجو در این فضا مورد استفاده قرار می‌دهند. حدود ۳۷٫۶ درصد مصرف رایانه برای دیدن فیلم است و ۲۸٫۲ درصد آن را برای گوش‌دادن به موسیقی، ۱۶٫۶ درصد برای بازی و ۱۶٫۵ درصد برای مطالعه کتاب و مقاله به‌کار می‌برند.

بنابراین مشخص شد، با کاهش سن، استفاده از رایانه برای بازی، دیدن فیلم، گوش‌دادن به موسیقی، وصل‌شدن به اینترنت و مقاله افزایش و استفاده کاری کاهش می‌یابد. مردان بیشتر از زنان برای کار و بازی و کمتر از آنان برای دیدن فیلم، گوش‌دادن موسیقی و مطالعه کتاب و مقاله از رایانه استفاده می‌کنند. با افزایش سطح تحصیلات، استفاده از رایانه برای کار، وصل‌شدن به اینترنت و مطالعه کتاب و مقاله بیشتر و برای بازی و دیدن فیلم کمتر می‌شود. شاغلان نسبت به دیگر گروه‌های فعالیت از رایانه بیشتر برای کار و کمتر برای گوش‌دادن به موسیقی و مطالعه کتاب و مقاله استفاده می‌کنند. دانش‌آموزان و دانشجویان بیشتر از دیگران برای مطالعه کتاب، مقاله و بازی، بیکاران بیشتر از دیگران برای بازی و دیدن فیلم و خانه‌دارها نیز کمتر از دیگران برای کار و وصل شدن به اینترنت از رایانه استفاده می‌کنند.

۶۸٫۶ درصد ایرانیان تلفن‌ هوشمند دارند

در ادامه این پژوهش، با طرح سوالاتی تلاش شده است تا میزان مصرف ایرانیان از تلفن‌ همراه و گوشی‌های هوشمند مورد بررسی قرار گیرد. داده‌های حاصل از این پژوهش نشان دادند که ۹۰٫۷ درصد افراد تلفن‌همراه دارند. از این تعداد، ۷۵٫۸ درصد از دارندگان تلفن‌همراه، از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند و تنها ۲۴٫۲ درصد از افراد گوشی‌های موبایل ساده دارند. با احتساب این درصد‌ها نسبت به جمعیت کل مورد بررسی در این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که حدود ۶۸٫۶ درصد ایرانیان دارای تلفن‌هوشمند هستند.

همچنین این پژوهش آماری نشان داد که با افزایش سن و کاهش سطح تحصیلات، منزلت شغلی و پایگاه اقتصادی، میزان کمتری از افراد دارای تلفن‌همراه هستند. داده‌های این پژوهش نشان دادند زنان کمتر از مردان، خانه‌دارها و افراد دارای درآمد بدون‌ کار کمتر از دیگر گروه‌ها تلفن‌ همراه دارند.

با کاهش سن و افزایش سطح تحصیلات، منزلت شغلی و پایگاه اقتصادی افراد، نسبت دارندگان تلفن‌ هوشمند بیشتر می‌شود. دانش‌آموزان و دانشجویان بیشتر از بیکاران و بیکاران بیشتر از شاغلان و شاغلان بیشتر از خانه‌دارها و خانه‌دارها بیشتر از افراد دارای درآمد بدون‌ کار، تلفن‌هوشمند دارند.

در پایشی که برای بررسی رفتار مصرفی افراد از تلفن ‌همراه صورت گرفت، مشخص شد ۲۳٫۳ درصد دارندگان تلفن‌همراه تا نیم ساعت، ۲۱٫۴ درصد تا یک ساعت، ۲۱٫۸ درصد تا دو ساعت، ۱۴٫۱ درصد تا سه ساعت، ۱۲٫۴ درصد سه تا پنج ساعت و ۷٫۲ درصد بیش از پنج ساعت در شبانه‌روز از تلفن ‌همراه خود استفاده‌های مختلف می‌کنند. لذا داده‌ها نشان دادند که با افزایش سن، سطح تحصیلات، منزلت شغلی و پایگاه اقتصادی میزان استفاده از تلفن‌همراه بیشتر می‌شود.

میزان استفاده از تلفن‌ همراه افراد دارای درآمد بدون کار، کمتر از خانه‌دارها و این افراد نیز کمتر از شاغلان و شاغلان نیز کمتر از دانش‌آموزان، دانشجویان و بیکاران است. پرسش‌های مطرح‌شده با هدف تعیین نوع مصارفی که تلفن‌همراه برای کاربران ، نشان دادند که ۶۹٫۳ درصد استفاده کاربران از گوشی برای گرفتن عکس و فیلم و ۶۶٫۸ درصد برای ارتباط با اینترنت است. گوش‌دادن به موسیقی یا نواهای مذهبی با ۳۴٫۶ درصد، بازی با نرم‌افزارهای بازی با ۱۳٫۵ درصد، مطالعه کتاب یا مجله با ۱۲٫۵ درصد، تماشای فیلم با ۹٫۵ درصد، گوش‌دادن به رادیو با ۴ درصد و تماشای برنامه‌های تلویزیونی داخلی و خارجی با ۳٫۹ درصد در ردیف بعدی اهمیت از نظر استفاده از تلفن ‌همراه قرار دارند.

اقبال کم ایرانیان به تبلت

داده‌های آماری این پژوهش نشان دادند که در میان کالاهای دیجیتالی که افراد برای انجام امور روزانه خود مورد استفاده قرار می‌دهند، تبلت با کمترین میزان اقبال روبرو بوده است و تنها ۵٫۹ درصد اعلام کردند که از تبلت استفاده می‌کنند.

بررسی رفتار مصرفی کاربران در مواجهه با این کالای دیجیتال حاکی از آن است که ۲۷٫۲ افراد دارای تبلت از آن برای انجام بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌کنند، ۲۳ درصد افراد در آن فیلم تماشا می‌کنند؛ ۱۹٫۹ کاربران از تبلت برای گوش‌ دادن به موسیقی استفاده می‌کنند و در نهایت مطالعه کتاب و یادداشت‌برداری به ترتیب ۲۳ و ۱۳ درصد از مشغولیت کاربران با تبلت را به خود اختصاص می‌دهند.

دانش‌آموزان و دانشجویان بیشتر از دیگران از تبلت برای مطالعه کتاب، مقاله و بازی استفاده می‌کنند. افراد غیرشاغل بیش از دیگران تبلت را برای بازی و دیدن فیلم به‌کار می‌برند. در نهایت مشخص شد که با کاهش سن، افزایش سطح تحصیلات، منزلت شغلی و پایگاه اقتصادی استفاده از تبلت نیز افزایش می‌یابد.

زنان بیشتر از مردان، دانش‌آموزان و دانشجویان بیشتر از شاغلان و بیکاران و این دو نیز بیشتر از خانه‌دارها و افراد دارای درآمد بدون‌کار از تبلت استفاده می‌کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    میخوای همینو هم نداشته باشن،,,مردم که دارن سعی میکنند زنده بمانند!!

  • ناشناس

    سلام چرا واردات گوشی آزاد نمی شه من دوتا دانش آموز دارم که موبایل ندارند