کد مطلب: ۶۳۳۵۵۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آسیب‌های قطع کارت‌‌خوان‌ها/ کسب‌وکارها از روش‌های جایگزین استفاده می‌کنند!

آسیب‌های قطع کارت‌‌خوان‌ها/ کسب‌وکارها از روش‌های جایگزین استفاده می‌کنند!

کارت‌خوان‌ها و درگاه‌های پرداختی که دارای کد مالیاتی نباشند، براساس معیارهای سازمان امور مالیاتی غیرفعال می‌شود. درحالی که این اقدام می‌تواند منجر به سواستفاده برخی با نام درگاه شاپرک و روی آوردن کسب‌وکارها به روش کارت به کارت شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در پی بسته شدن درگاه‌های پرداخت و غیرفعال شدن کارت‌خوان‌ها که به کد مالیاتی نداشتند، شرکت‌های پرداخت‌یار‌ اعلام کردند که این اقدام می‌تواند باعث آسیب‌های جدی به کسب‌وکارها شود. چرا که آن‌ها از روش‌های جایگزین استفاده می‌کنند.

چرا کسب‌وکارها از روش‌های دیگر استفاده می‌کنند؟

مصطفی امیری، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار زرین‌پال در این باره می‌گوید: تا به امروز قسمتی که احتیاج به درگاه پرداخت نداشته‌اند و اعلام کرده‌اند که می‌خواهند مسدود شوند، عدد کوچکی است. یعنی بررسی‌های ما نشان می‌دهد از مجموع ۱۸۶هزار تا پذیرنده حدود دو تا سه هزار درگاه، اعلام کرده‌اند که درگاه پرداخت‌شان را نمی‌خواهند. آن‌ها به راحتی گفته‌اند که می‌خواهند از این پس کارت به کارت کنند. ( پیوست )

احمدرضا منصوری، مدیرعامل پرداخت‌یاری پی پینگ در این باره توضیح می‌دهد: «کسب‌وکارهای کوچک خانگی و مردم با ادبیات مالیاتی غریبه‌اند. هیچ اقدام آموزشی انجام نشده و مردم می‌ترسند و تصور می‌کنند که باید تمام پول خود را برای مالیات پرداخت کنند.»

کارشناسان این حوزه معتقدند که هدف سازمان امور مالیاتی از این اقدام، شفافیت در درآمد‌ها و امور مالیاتی است. اما به دلیل عدم اگاهی کسب‌وکارها و روش نامناسب غیرفعال‌سازی پذیرنده‌ها، این اقدام باعث می‌شود کسب‌وکارها به روش‌های غیرمعقول دیگری روی بیاورند.

سواستفاده با نام شاپرک

در این میان، شرکت شاپرک به عنوان متولی نظارتی شبکه پرداخت کشور انتخاب شد. شاپرک در مرحله نخست بر مبنای معیارهای سازمان امور مالیاتی حدود ۲۰۰ هزار ترمینال را شناسایی و قطع کرد.

با وجود این به نظر می‌رسد که برخی از افراد سودجو، این فرصت را غنیمت شمرده و با ارسال پیامکی با عنوان «کارت بانکی شما به علت عدم ثبت در سامانه شاپرک مسدود خواهد شد» درصدد کلاهبرداری مالی از افراد هستند.

براساس گزارش‌های پلیس فتا و شاپرک، مجرمان سایبری، در قالب ارسال پیامک یا یک صفحه غیرواقعی، کاربران را برای ثبت اطلاعات کارت‌های بانکی خود به لینک یا پیوند و نصب اپلیکیشن جعلی با نام شاپرک ارجاع می‌دهند. ( پیوست )

ثبت اطلاعات کارت بانکی صرفا بعد از دریافت پیامک رمز یکبار مصرف‌ از سرشماره SHAPARAK و فقط از طریق صفحه مربوطه در برنامک‌های پرداخت امکان‌پذیر است. در نتیجه برای انجام این عملیات نیازی به نصب هیچ برنامه مستقلی نیست و اپلیکیشن‌های موبایلی به نام سامانه امنیت تراکنش شاپرک و نیز لینک‌های اینترنتی جعلی است و نصب آنها منجر به سرقت اطلاعات بانکی کاربران خواهد شد.

درگاه پرداخت اینترنتی و کارت‌خوان‌ها بستری امن را برای خریداران و فروشندگان، جهت انجام معاملات آنلاین فراهم می‌کند. از طرفی هم با یکی از اهداف مهم سازمان امور مالیاتی کشور افزایش شفاف‌سازی فضای اقتصادی و جلوگیری از سوء استفاده از بستر‌های پرداخت الکترونیک است. اما به نظر می‌رسد با توجه به نظر کارشناسان این حوزه، این اقدام ناگهانی سازمان امور مالیاتی موجب مشکلات اساسی برای کسب‌وکارها و مشتریان خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.