کد مطلب: ۶۳۱۰۹۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکنش کسب‌وکارهای آنلاین به طرح صیانت / مهاجرت نخبگان در راه است؟

واکنش کسب‌وکارهای آنلاین به طرح صیانت / مهاجرت نخبگان در راه است؟

اجرای طرح صیانت از فضای مجازی این روزها به یکی از دغدغه‌های اصلی کسب‌و‌کارهای آنلاین در کشور تبدیل شده است‌. چرا که آن‌ها اجرای طرح صیانت را به ضرر کسب‌وکارهای آنلاین و عموم جامعه می‌دانند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هفته گذشته بود که کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح صیانت به صورت ناگهانی کلیات طرح صیانت را تصویب کرد. اما پس از مخالفت‌‌های گسترده برخی نمایندگان و صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین، اجرای این طرح فعلا لغو شد.

کسب‌وکارهای آنلاین مخالف اجرای طرح صیانت

پس از انتشار خبر تصویب کلیات طرح صیانت از فضای مجازی ، بسیاری از کارشناسان و صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین در شبکه‌ اجتماعی توییتر نسبت به اجرای این طرح انتقادهای مختلفی را مطرح کردند:

میلاد منشی‌پور مدیر عامل تاکسی اینترنتی تپسی: «تصویب طرح صیانت، شلیک مستقیم به اقتصاد دیجیتال و امید جوانانی است که «هنوز» مهاجرت نکرده‌اند.»

محمد خلج، مدیر عامل اسنپ در واکنش به طرح صیانت گفت: «پایداری و رشد بسیاری از کسب‌وکارها وابسته به استفاده‌ و دسترسی آزاد به شبکه اینترنت است. متاسفانه با وجود مخالفت‌های بسیار با طرح صیانت بالاخره این طرح امروز تصویب شد. طرحی که اولین زمزمه‌هایش موج جدیدی از مهاجرت نخبه‌های کشور رو رقم زد.

«کسب‌و‌کارهای زیادی رو نگران و مردم کشورمون رو دچار التهاب کرد. آسیب‌های ناشی از این طرح علاوه بر تضییع حقوق افراد، صنعت دیجیتال رو به‌ پیشرفت در ایران رو با موانع و چالش‌های بزرگی روبه‌رو می‌کند.»

حمید محمدی، مدیرعامل فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا در توییتر نوشت: «دیروز دورهمی استارتاپ‌ها و تیم‌های دیجی‌نکست بود. استعدادهایی درجه یک که با وجود محدودیت‌های زیاد، برای خلق ارزش و آفریدن راه‌حل‌های جدید تلاش می‌کنن. امروز در جایی که باید خانه ملت باشه طرحی رو تصویب کردن برای نا امید کردن این استعدادها و تشویق‌شون به مهاجرت!»

طرحی که عامل مهاجرت نخبگان می‌شود؟

براساس گزارش‌های موجود اجرای طرح صیانت از فضای مجازی باعث محدودیت سرویس‌های اینترنتی خارجی می‌شود. همچنین، بسیاری از ارتباطات دانشگاهی با پلتفرم‌های خارجی مانند اسکایپ یا گوگل میت و … انجام می‌گیرد. با طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی این ارتباطات مختل می‌شود.

محدود شدن ارتباطات با جهان تا حدود زیادی باعث ناامیدی بسیاری نخبگان و افراد برای رسیدن به هدف‌هایشان می‌شود. بنابراین اجرای این طرح احتمالا موجب مهاجرت آن‌ها از کشور می‌شود.

خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در این باره نوشت: «کشورها با برداشتن موانع، راه را برای توسعه کسب‌وکارها به خصوص استارتآپ‌ها فراهم می کنند اما در ایران با تدوین و تصویب قوانین شاهد موانع تازه و پیچیده کردن مسیر هستیم. اتفاقی که حاصلی جز دلسردی اجتماعی و مهاجرت جوانان استارتآپی و سرمایه‌گذاران نخواهد داشت.»

مهدی فاطمیان، بنیان‌گذار زیبال: «مهاجرت نکردیم و دائما تا به امروز تلاش کردیم ایران رو به جای بهتری تبدیل کنیم و با ایجاد ارزش و بهبود فضای کار نخبگان رو در همین کشور حفظ کنیم، اما گروهی تمام اقدامات رو در کمتر از ۲۰ دقیقه پایمال کردند! این خیانت بود که امروز به اسم صیانت مصوب کردید!»

رضا الفت‌نسب، عضو اتحادیه کسب‌وکارهای آنلاین: «یشاپیش خدمت شما عرض نموده بودیم که با این اقدام بذر ناامیدی کاشته وسبب مهاجرت نخبگان از کشور خواهید شد. طرح صیانت!»

با وجود اینکه بسیاری از کسب‌‌وکارها، کارشناسان این حوزه و عموم مردم با اجرای این طرح را به ضرر اکثریت جامعه می‌دانند. اما هنوز مشخص نیست چرا کمیسیون مشترک رسیدگی نظام تنظیم گری خدمات فضای مجازی، اصرار بر تصویب و اجرای این طرح دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.