خبر مهم:

کد مطلب: ۵۱۶۶۴۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واقعیاتی که وزیر از گرانی اینترنت نگفت/ آیا بسته‌های اینترنتی گران می‌شوند؟

واقعیاتی که وزیر از گرانی اینترنت نگفت/ آیا بسته‌های اینترنتی گران می‌شوند؟

خبر گرانی اینترنت امروز حسابی حاشیه ساز شد. ماجرا از آنجا شروع شد که وزیر ارتباطات با انتشار توییتی نوشت که مجلس مصوبه‌ای داشته که موجب افزایش چشمگیر قیمت اینترنت می‌شود اما این تمام ماجرا نبود.

به گزارش تجارت‌نیوز محمد‌جواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات در صفحه شخصی خود نوشت که «در صورتی که مجلس مصوبه افزایش سه هزار میلیارد تومانی مالیات اپراتورها را تصویب کند، بسته‌های اینترنتی اپراتورها با افزایش قیمت چشمگیری روبه‌رو خواهد شد.» او نوشت که این درآمد مطابق بندی در تبصره ۶ بودجه به صدا و سیما پرداخت می‌شود تا با آن در فضای مجازی تولید محتوا کند.

این ادعای آذری‌جهرمی با واکنش محسن دهنوی، عضو هیات رییسه مجلس مواجه شد. او به خانه ملت توضیح داد: در لایحه بودجه سال آینده درآمد دولت از دریافت عوارض از اپراتورهای همراه ۷ هزار میلیارد تومان درج شده است در حالیکه پس از بررسی‌ها مشخص شد که دولت از اپراتورها ۱۰ هزار میلیارد تومان از این محل دریافت می‌کند که دولت ۳ هزار میلیارد تومان را کم اظهاری کرده است که مجلس برای این رقم محل هزینه‌کرد در نظر گرفت.

او همچنین گفت: ممکن است ۳ هزار میلیارد تومان مذکور برای تولید محتوا نیز در نظر گرفته نشود و برای مصارفی مانند توسعه زیرساخت به کار گرفته شود، اما این اعتبار قطعا برای صداوسیما نیست.
دهنوی البته تاکید کرد: تصریح کردیم در سال ۱۴۰۰ دولت، وزارت ارتباطات و فناوی اطلاعات و اپراتورها به هیچ وجه اجازه افزایش تعرفه اینترنت را ندارد، هر فردی که در سال آینده اینترنت را گران کند، قطعا تخلف کرده است.

حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات در واکنش به این توضیح توییت کرد که مجلس سند پنهان ماندن سه هزار میلیارد تومان درآمد دولت از اپراتورها را منتشر کند و بگوید که چگونه شفاف شده است؟ و اینکه توضیح دهد که چگونه بر اساس مصوبه مجلس افزایش قیمت اینترنت غیرقانونی است؟

سه نکته که مسوولان مسکوت گذاشتند

این جدال لفظی بین مدیران وزارت ارتباطات و مجلس در شرایطی است که درباره قیمت اینترنت چند واقعیت بی پاسخ مانده است.

اول اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۰ ردیف بودجه‌ای برای تولید محتوا در فضای مجازی در نظر گرفته شده است که به ۲۵ دستگاه از جمله وزارت ارشاد، صدا و سیما و … پرداخت می‌شود. اگر پرداخت بودجه به دستگاه‌های دولتی و صدا و سیما برای تولید محتوا در فضای مجازی اشکال دارد ( که اشکال دارد) چرا دولت از ابتدا آن را در بودجه گنجانده است؟

دوم اینکه مطابق قانون، کف و سقف قیمتی برای اپراتورها در نظر گرفته شده است که بر اساس آن می‌توانند بدون مجوز بهای بسته‌های اینترنتی را تا سقف قیمت برسانند. موضوعی که بارها مدیران زیرمجموعه وزارت ارتباطات به آن اشاره کرده‌اند.

در همین زمینه پیمان، قره‌داغی مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری به تجارت‌نیوز گفته بود که برای اپراتورهای سیار سقف و کف قیمتی مشخص شده است که برای سیم‌کارت‌های اعتباری سقف قیمت برای ترافیک بین‌الملل حدود ۶۲ هزار و برای سیم‌کارت‌های دائمی حدود ۴۲ هزار تومان است و برای ترافیک داخلی نصف است اما اپراتورها اینترنت را با کف قیمت می‌فروشند که یک چهاردهم این مبلغ است.

بنابراین اپراتورها بدون نظر مجلس و وزارت ارتباطات می‌توانند تا سقف قانونی قیمت‌هایشان را افزایش دهند و اگر این کار را نمی‌کنند به گفته خودشان به این دلیل است که قدرت خرید مردم پایین است و نگران کاهش مصرف اینترنت از سمت مصرف‌کنندگان و کاهش درآمدشان هستند.

سوم اینکه مهمترین نکته این است که انحصار واردات پهنای باند سالیان سال است در دست یک شرکت زیرمجموعه وزارت ارتباطات به نام شرکت ارتباطات زیرساخت است. این انحصار بارها مورد انتقاد قرار گرفته است و در همین زمینه سید مصطفی سید هاشمی، رئیس وقت هیئت مدیره مخابرات ایران در سال ۹۵ به زومیت گفته بود که قیمت پهنای باند در ایران ۲۰۰ برابر قیمت اروپا است و علت این اتفاق انحصار در واردات پهنای باند است.

پیش از او در سال ۹۳ هم مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی ضمن اشاره به انحصار در واردات پهنای باند توضیح داده بود که پهنای باند با حدود ۲۵ برابر قیمت اولیه به دست کاربران می‌رسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.