کد مطلب: ۴۶۶۸۳۴

چرا وزیر جوان در دسترس نیست؟

چرا وزیر جوان در دسترس نیست؟

غیاب وزیر ارتباطات در مجامع رسمی و شبکه‌های اجتماعی به یک سوژه مورد بحث میان کاربران تبدیل شده است. آذری جهرمی به شکل مستمری در اینستاگرام و توئیتر حضور داشت حالا اما از آخرین توئیت او (16 تیر) و پست اینستاگرامی‌اش که 18 تیر بوده.

غیاب وزیر ارتباطات در مجامع رسمی و شبکه‌های اجتماعی به یک سوژه مورد بحث میان کاربران تبدیل شده است. آذری‌جهرمی به شکل مستمری در اینستاگرام و توئیتر حضور داشت حالا اما از آخرین توئیت او (16 تیر) و پست اینستاگرامی‌اش که 18 تیر بوده. مدت زمان طولانی می‌گذرد و فعالیتی انجام نمی‌دهد.

حتی خبر راه‌اندازی رسمی اینترنت 5G را رئیس جمهور در جلسه هیات دولت اعلام کرد و آذری‌جهرمی که قبلا روی این موضوع مانور ویژه‌ای می‌داد به طور کامل سکوت کرده‌است. در جلسات هیات دولت هم که این روزها بدون حضور خبرنگاران برگزار می‌شود، تصویر و عکسی از او منتشر نشده و به نظر می‌رسد آذری‌جهرمی در این جلسات حضور نداشته است.

برخی‌ها می‌گویند او به کرونا مبتلا شده (با استناد به پست آخر اینستاگرامش که گفته بود مریض شده و به اجبار خانه‌نشین) اما روز گذشته تصویری از حضور او در مراسم دعای عرفه منتشر شد که این گمانه‌زنی را رد می‌کند. برخی دیگر هم می‌گویند آذری‌جهرمی پس از اتفاقات مجلس و افزایش انتقادهای همه جانبه به او نسبت به عدم فیلترینگ تلگرام، دلخور است و ترجیح می‌دهد هیچ گونه فعالیتی نکند. در این میان اما عده بدبین‌تری نیز وجود دارند که احتمالات عجیب‌تر و سنگین‌تری را مطرح می‌کنند.

8 تیر؛ آخرین حضور رسمی

آذری‌جهرمی پس از حضور در مجلس و شنیدن انتقادهای طوفانی نمایندگان اصولگرا، در تبریز حضور پیدا کرد و مرکز داده تبریز به عنوان بزرگ‌ترین مرکز داده غرب و شمال‌غرب کشور را افتتاح کرد. پس از آن، وزیر ارتباطات اگر در مراسم رسمی نیز حضور پیدا می‌کرد، ترجیح می‌داد سخنرانی رسمی نداشته باشد.

16 تیر آخرین حضور توئیتری

وزیر ارتباطات در آخرین توئیت خود که در تاریخ 16 تیر منتشر شده، نوشته: «ممنوعیت واردات تلفن همراه بالای 300 یورو دارای سه ایراد جدی است. با رئیس کل بانک مرکزی و همچنین سرپرست وزارت صمت، صحبت کردم و استدلال‌ها را مطرح کردم. با تاکید بر ضرورت رعایت اولویت‌های منابع ارزی کشور، بنا شد این تصمیم بازنگری شود.»

18 تیر؛ آخرین حضور اینستاگرامی

وزیر ارتباطات در آخرین پست اینستاگرام خود که در تاریخ 18 تیر منتشر شده، نوشته: «دو سه روزه که با مریضی اجبارا خانه‌نشین شدم. درد قفسه سینه و سرفه‌های خشک و بی‌حالی شدید. رفتم بیمارستان و تست کرونا دادم که منفی بود. سی‌تی اسکن هم گرفتم که نشون می‌داد ریه‌هام درگیر بیماری نیست.

هنوز هم نفهمیدم چه بیماری‌ایه، شاید هم آنفلوآنزا باشه. چند سالی میشه که تجربه دو روز کامل خونه موندن رو نداشتم و خب حسابی درک کردم که همسرم در نبود من با سه پسر پر جنب‌وجوش چی می‌کشه. مادرم به همسرم زنگ زده و دستور پخت یک معجون جهرمی به نام «هفت تخم» را داده. این معجون به قدری پر انرژی است که میگن مرده رو زنده می‌کنه…»

20 تیر آخرین مصاحبه زنده

روز جمعه 20 تیر رادیوتهران یک گفت‌وگوی زنده با آذری‌جهرمی داشت که در آن وزیر ارتباطات باز هم درباره فیلترینگ اینستاگرام مورد سئوال قرار گرفت و می‌توان گفت از آن تاریخ به بعد، آذری‌جهری محو شد. او در قسمتی از این مصاحبه گفته بود: « از همان روز اول حضور اینستاگرام در فضای مجازی عده‌ای از این شبکه اجتماعی شکایت داشته و مخالف آن بودند اما عقل جمعی جامعه به این جمع‌بندی نرسیده است که اینستاگرام را فیلتر کنند. طبیعتا فشارهایی روی ما هم وجود دارد. اگر اینستاگرام بد است مسئولیت آن را نهادهای دیگر باید بر عهده بگیرند و ما در وزارت ارتباطات متولی آن نیستیم. مشخصا قوه قضاییه و دادستانی کل کشور باید برای حل این مسئله ورود کنند، البته من تاکنون چنین نکته‌ای را در قوه قضاییه ندیده‌ام. باید بپذیریم اشکالاتی در موضوعات وجود دارد و قوانین نیاز به بازنگری دارند و اشکالاتی از لحاظ ساختاری وجود دارد و مجموعه اینها باعث می‌شود نظرات متعددی وجود داشته باشد. نکات مثبت اینستاگرام و اشکالات آن را همه می‌دانند و باید داشته‌ها را در کنار هم بگذاریم که با رفتاری غیر کارشناسانه سود مردم از این شبکه اجتماعی را دچار اخلال نکنیم.»

پای فیلترینگ اینستاگرام در کار است؟

نکته جالب اینجاست که دقیقا در همین بازه زمانی بود که یکی از مشهورترین فیلترشکن‌های داخلی با ارسال ایمیلی، به کار خور پایان داد (19 تیر). یادمان باشد که وزیر ارتباطات در اپتدای تیرماه به میان نمایندگان جدید مجلس یکدست اصولگرا رفت و انتقادات سختی را دریافت کرد.

وزیر ارتباطات برای حدود نیم ساعت لیستی بلند بالا از انتقادهایی را دریافت کرد که اکثریت آنها به رهاشدگی فضای مجازی، چرایی عدم فیلترینگ اینستاگرام، مدیریت فضای مجازی و حتی کودتای فرهنگی در کشور مربوط می‌شد.

همچنین نباید فراموش کنید که مدتی است آقای جاویدنیا نیز از سمت معاونت فضای مجازی دادستانی کشور کناره‌گیری کرده است. آیا ماجرای زمزمه فیلترینگ اینستاگرام که آذری‌جهرمی نشان داده مخالف آن است؛ باعث شده تا حضور رسمی او در فضای مجازی و غیرمجازی به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند؟

منبع: روزنامه هفت صبح

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.