کد مطلب: ۸۰۱۷۱۷

مخالفت جدی با تصمیم جدید ساترا برای تشکیل نهاد صنفی «رصتا»

مخالفت جدی با تصمیم جدید ساترا برای تشکیل نهاد صنفی «رصتا»

سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر یا همان ساترا با تشکیل نهادی با نام رصتا با هدف خودتنظیم‌گری VODها و حمایت صنفی مخالفت کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شکل‌گیری نهادی با نام مجمع رصتا از سوی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر یا ساترا با مخالفت گسترده فعالان بخش خصوصی و همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس مواجه شد به‌ گونه‌ای که رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال این اقدام ساترا را غیرقانونی عنوان کرد و بخش خصوصی نیز این تصمیم را ضد صنفی و مروج اقتدارگرایی بی‌ضابطه خواندند.

ساترا هدف از راه‌اندازی مجمع رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) را خودتنظیم‌گری VODها و حمایت صنفی می‌داند اما فعالان این حوزه معتقدند ساترا بدون مجوز از مجلس نمی‌تواند متصدی فعالیت‌های صنفی باشد.

اولین خبرها از راه‌اندازی این نهاد به زمستان سال قبل بازمی‌گردد و در شرایطی ساترا تصمیم دارد از نهاد صنفی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر حمایت کند که انجمن VODها سال‌هاست از سوی فعالان این حوزه تشکیل شده و ساترا تاکنون چندان این نهاد صنفی را به رسمیت نشناخته و در تصمیم‌گیری‌های خود نظر انجمن VODها را مد نظر قرار نداده است.

یکم اسفندماه سال گذشته بود که رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت وتصویر از برنامه‌های این سازمان برای شکل‌گیری یک نهاد خودتنظیم‌گر خبر داد. او اعلام کرد این نهاد با حضور رسانه‌های دارای مجوز از ساترا راه‌اندازی می‌شود و هیات مدیره‌ای خواهد داشت که نماینده آن در جلسات تصمیم‌گیری ساترا حضور دارد.

مقیسه هدف از شکل‌گیری چنین نهادی را خودتنظیم‌گیری رسانه‌ها قبل از اقدام قانونی عنوان کرد. به نظر می‌رسد منظور رئیس ساترا از این نهاد همان مجمع رسانه‌های صوت و تصویر است که چهارشنبه ۶ اردیبهشت اعضای هیات رئیسه آن با برگزاری انتخابات مشخص خواهند شد.

این تصمیم ساترا در شرایطی که اختلاف‌های این سازمان با پلتفرم‌‌های پرمخاطبی همچون نماوا و فیلیمو همچنان پایدار است و در سال گذشته سخن از فیلتر کردن این شبکه‌های نمایش خانگی مطرح بود، واکنش مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، را به همراه داشت. توانگر معتقد است علاوه بر اینکه خود ساترا هم یک نهاد غیرقانونی محسوب می‌شود، مجمع رصتا که قرار است حافظ منافع صنفی باشد از دوستان و نزدیکان مدیران ارشد صداوسیما تشکیل شده است.

منبع: پیوست

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.