کد مطلب: ۶۲۹۱۶۰

اعتیاد کارآفرینان به بودجه حمایت از تولید؟ / دغدغه کارآفرین ایرانی قانون‌گذاری است

اعتیاد کارآفرینان به بودجه حمایت از تولید؟ / دغدغه کارآفرین ایرانی قانون‌گذاری است

کارآفرینان و فعالان استارتاپی در ایران با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که به اذعان خودشان بیشتر از هر چیز در حوزه قانون‌گذاری است اما اخیرا رئیس مرکز بهبود محیط کسب‌وکار وزارت اقتصاد در توییتی دغدغه کارآفرینان ایرانی را جذب رانت و بودجه حمایت از تولید دانسته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کارآفرینان و فعالان استارتاپی در ایران با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. مشکلاتی که به اذعان خودشان بیشتر از هر چیز در حوزه قانون‌گذاری است. موانع و مجوزهای فراوان و دست‌وپاگیری که هر روز گره جدیدی بر نوآوری و اقتصاد دیجیتال کشور می‌زند.

به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه، کارکرد دولت در زمینه ساماندهی پدیده‌های نوظهور و نوآورانه شامل اولویت توسعه، شفافیت، احراز صلاحیت‌های قانونی، شناسایی تخلفات و برخورد با تخلفات است. حال آنکه اقدامات دولت در برخی کوارد خلاف موارد است.

از طرف دیگر خیلی از کسب‌وکارها در حوزه نوآوری مجوز ندارند چرا که قانون نمی‌تواند جلوتر از بخش خصوصی حرکت کند و برای پدیده‌های نوظهور اقتصادی مجوز صادر کند. در دنیا بخش خصوصی بر اساس قاعده بازار آزاد حرکت می‌کند، بازار را به دست می‌آورد و سپس قانون‌گذار به دنبال آن رگولاتوری می‌کند. اما در ایران بدون توجه به موضوع نوآورانه بودن کسب‌وکارها برای آن‌ها مجوز و مانع ایجاد می‌شود.

برخی نیز علت پیشتازی کشورهای جهان اول در زمینه استارتاپ را سازوکار می‌دانند. معتقدند در دنیا برای موفقیت ایده‌ها سازوکاری وجود دارد که ما در ایران فقط نمایشی از آن را داریم. یک ایده بعد از اینکه به ذهن کسی می‌رسد باید در فضایی مطرح شود تا بتوان برای آن سرمایه‌گذار جذب کرد اما در ایران فضایی که ایده مطرح شود نداریم. یا ایده شما را می‌دزدند یا ناامیدتان می‌کنند.

در چنین شرایطی امیر سیاح، رئیس مرکز بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد در توییتی دغدغه کارآفرینان ایرانی را جذب رانت و بودجه حمایت از تولید دانست و نوشت: «‏دغدغه کارآفرین ژاپنی: فناوری جدید کجاست؟ چطور قیمت تمام شده محصولاتم را پایین بیاورم؟ دغدغه کارآفرین ایرانی: رانت جدید کجاست؟ دم کیو ببینم تا بودجه‌های حمایت از تولید بگیرم؟ ندهید آقا، بودجه‌های حمایت از تولید، کارآفرین ایرانی را معتاد و افلیج و انگلی کرده.»

رانت‌آفرین نه کارآفرین!

این توییت با حجمی از انتقادات کارآفرینان مواجه شد. مصطفی نقی‌پور، دبیر انجمن فینتک ایران در این خصوص نوشت: «‏جسارتا به اونی که دنبال رانت می‌گرده، نمیگن کارآفرین! شاید ‎#رانت آفرین و ‎#رانت_خواه اسامی مناسب‌تری باشه! دغدغه کارآفرین ایرانی موانع و مجوزهای جور و واجور فراوانیه که بطور روزمره وقت و ذهنش رو درگیر خودش کرده!»

احمدرضا منصوری، مدیر عامل پی‌پینگ نیز در واکنش به این توییت نوشت: «حمایت مالی نیاز نداریم فقط چابکی در قانون‌گذاری، نظارت پسینی و حمایت در تسهیل ایجاد و توسعه کسب و کار کفایت می‌کنه!»

علیرضا شیرازی، مدیر بلاگفا نیز نوشت: «‏پانزده سال است هر جا جلسه‌ای یا نشستی با هر مقام دولتی و حاکمیتی بوده اولین حرفم این بوده که وام ندهید. نمونه‌لش آخرین بار با ‎آذری جهرمی، متاسفانه به نظر می‌رسه پشت این وام‌ها منافعی هم برای برخی دولتی‌ها و اشخاص در حاکمیت است که هر بار به بهانه‌ای باب وام دادن را باز کنند.»

مهدی شریعتمدار، رئیس هیات مدیره انجمن فین‌تک ایران نوشت: «ن که بخش خصوصی هستم میگم حمایت بودجه‌ای نکنند، راه را باز کنند و از رشد و توسعه نترسند، ما خودی هستیم.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.