کد مطلب: ۳۷۶۶۷۸

گفتگوی تجارت‌نیوز با عادل طالبی، فعال استارتاپی :

معافیت مالیاتی و بیمه‌ای برای استارتاپ‌های نوپا / استارتاپ‌ها از طرح نوآفرین سود می‌برند؟

معافیت مالیاتی و بیمه‌ای برای استارتاپ‌های نوپا / استارتاپ‌ها از طرح نوآفرین سود می‌برند؟

در چند روز گذشته وزیر ارتباطات و معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران از تصویب طرح نوآفرین در هیات وزیران خبر دادند که پس از اجرایی شدن آن استارتاپ‌های نوپا کمتر با مشکلاتی که با عنوان بیمه، مالیات و جذب سرمایه‌گذار که درگیر آن هستند، روبه‌رو خواهند داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، دولت با اجرای طرح نوآفرین به استارتاپ‌ها اجازه خواهد داد از زمان تاسیس تا سال سوم از معافیت‌هایی نظیر بیمه و مالیات برخوردار ‌شوند.همچنین این شرکت‌ها، به شرط تولید یک خدمت یا محصول، از مالیات معاف می‌شوند.

پرداخت بیمه کارورزان در شرکت‌های استارتاپی در این طرح به گونه‌ای است که کارورز تا مدت دو سال می‌تواند در یک استارت‌آپ مشغول به همکاری شود و این همکاری با شرایط ساده‌تری باشد، به عنوان مثال بخشی از حق بیمه آن فرد که باید توسط شرکت پرداخت شود، توسط دولت جبران می‌شود. به عبارت دیگر لازم نیست تا شرکت سهم خودش را در بیمه پرداخت نماید، بلکه دولت آن را به بیمه پرداخت می‌کند تا هزینه‌های بیمه کاهش یابد.

یکی از موضوعات شاخص در این طرح همچنین این است که به شرکت‌های خارجی اجازه داده شده با دریافت مجوز بتوانند مراکز شتابدهی خود را در کشور راه‌اندازی کنند. به عبارت دیگر اگر شرکتی مانند هواوی در ایران یکی از تامین‌کنندگان تجهیزات مخابراتی است، این شرکت می‌تواند در ایران مرکز شتابدهی راه‌اندازی کند.

عادل طالبی، کارشناس حوزه استارتاپ، اجرای این طرح را در صورت اراده برای اجرای آن مفید و سازنده به حال استارتاپ‌های نوپا دانست.

او در این رابطه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» می‌گوید: این حرکت بسیار خوبی است و فضای استارتاپی در ایران بسیار به این قوانین نیاز دارد اما نکنه مهم آن است که عاقبت این آئین‌نامه مشابه قوانین مربوط به شرکت‌های دانش بنیان نشود چرا که شرکت‌های دانش‌بنیان هم از منظر قانون خیلی حمایت شدند و طرح مربوط به آنها در نوع خود پیش‌رو بود اما مشکل آنجا اتفاق افتاد که سازمان‌های تامین اجتماعی و مالیات تا این قوانین را بپذیرند و اجرایی کنند، عملا بسیاری از شرکت‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو شده و حتی از بین رفتند.

او اضافه کرد: همچنین یک سری از شرکت‌ها که واقعا دانش‌بنیان نبودند خود را به عنوان شرکت‌های دانش بنیان معرفی کردند تا از مزایا استفاده کنند. یعنی از دو منظر این موضوع به مفهوم دانش بنیان‌ها ضربه زد و اگرچه قانون حمایت از دانش بنیان‌ها که توسط معاونت علمی ریاست جمهوری ارائه شد، قانون بسیار خوب و حمایتی بود، اما عدم همراهی بدنه دولت از جمله سازمان‌های تامین اجتماعی و مالیات و همچنین سوءاستفاده‌هایی که عده‌ای از این طرح کردند باعث شد تا شرکت‌های دانش‌بنیان دسته‌بندی شوند.

او با تاکید بر اینکه با این کار عملا طرح اثر بخشی‌اش را برای آنها که واقعا دانش‌بنیان بودند از بین برد و به آن لطمه زد، ادامه می‌دهد: این آئین‌نامه هم قانون خوبی خواهد بود و اگر دستورالعمل‌ها اجرایی شوند بسیار کمک‌کننده خواهد بود به شرط اینکه با مشکلاتی که برای شرکت‌های دانش‌بنیان پیش آمد، روبه‌رو نشویم.

او خاطرنشان می‌کند: اگر اراده وجود داشته باشد، هرکاری شدنی است. طالبی در پایان می‌افزاید: درباره این آئین‌نامه هم باید صبر کرد و دید آیا واقعا اراده واقعی برای کمک به استارپ‌ها وجود دارد یا خیر. باید پذیرفت که وزارت ارتباطات تا الان کارنامه قابل قبولی داشته و بر خلاف دیگر وزاتخانه‌ها، آقای جهرمی عملکرد مطلوبی داشته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.